دانستنی ها

خواص شگفت انگیز کنگر فرنگی در درمان سرطان پوست

رضا غفارزادگان، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه جهاد، مهمترین ارزش غذایی کنگر فرنگی را مربوط به کم کالری بودن آن دانست.

به گزارش فارس، غفارزادگان افزود: کنگر به دلیل داشتن کربوهیدرات های پیچیده غیر قابل هضم مشابه نان اینولین خاصیت ملین دارد. از سوی دیگر، اینولین موجود در کنگر فرنگی باعث افزایش باکتری های مفید در مدفوع و کاهش باکتری های مضر می شود. وجود مقادیر زیادی فیبر غذایی و کربوهیدرات پیچیده ای به نام اینولین باعث شده است که این سبزی بهاری به حفظ سلامت دستگاه گوارش به ویژه روده کمک کند. در واقع، روده را سالم نگه می دارد و احتمالاً خطر ابتلا به سرطان روده کوچک را کاهش می دهد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان موجود در کنگر فرنگی از پوست در برابر سرطان محافظت می کند.

سدیم کم و پتاسیم بالا در کنگر فرنگی و همچنین وجود ماده موثر سینارین که در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون ثابت شده است، این سبزی بهاره را به غذایی مناسب برای پیشگیری یا کنترل بیماری های قلبی عروقی تبدیل کرده است.

این عضو هیئت علمی با بیان این مطلب گفت: در طب سنتی خواص کنگر را در کاهش چربی خون به ویژه کلسترول مفید می دانند. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره متانولی اندام‌های هوایی و دانه‌های این گیاه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قابل‌توجهی است و میزان پلی فنلی دانه‌های گیاه بیشتر از اندام‌های هوایی است و در نتیجه خاصیت آنتی‌اکسیدانی دانه‌ها نسبت به سایر قسمت‌ها بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات در مورد اثرات حفاظتی سلول های کبدی و اثرات مفید آنها در درمان بیماری های کبدی تایید شده است. البته غلظت بالای عصاره هیدروالکلی این گیاه بر روی کبد اثر سمی دارد.

وی با بیان اینکه کنگر گیاهی ضد عفونی کننده، اشتها آور، تب بر و هضم کننده غذا است، مصرف آن را در تقویت دستگاه گوارش ارزیابی کرد و گفت: عصاره برگ و ریشه کنگر فرنگی در جلوگیری از تجمع چربی در دیواره عروق و در درمان یرقان مفید است. سوء هاضمه و اختلالات در نفخ معده، بی اشتهایی، حالت تهوع، اسهال یا یبوست خفیف، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم خونی بعد از عمل موثر است و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند.

غفارزادگان در پایان تاکید کرد: زنان باردار، کودکان و بیماران مبتلا به بیماری های جدی کبدی یا کلیوی بهتر است از مصرف برگ کنگر پرهیز کنند. از آنجایی که برگ های کنگر انقباض کیسه صفرا را تحریک می کنند. افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا نباید آن را مصرف کنند. زیرا افزایش انقباض کیسه صفرا باعث انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا می شود. علاوه بر این، افرادی که به کنگر فرنگی یا خواص سینارین حساسیت دارند باید از مصرف این گیاه خودداری کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا