دانستنی ها

چند فنجان قهوه در روز مجاز به نوشیدن است؟

اگرچه چای همچنان یکی از نوشیدنی‌های محبوب ایرانیان است، اما امروزه مصرف قهوه در بین مردم بسیار رایج شده است. بیشتر افراد برای افزایش انرژی و هوشیاری به این نوشیدنی تلخ وابسته هستند و مصرف روزانه آن را ضروری می دانند.

به گزارش ایتنا، فرد در طول روز چه مقدار از این نوشیدنی را می تواند مصرف کند؟ فواید یا مضرات آن برای بدن چیست؟ چه کسی نمی تواند از آن استفاده کند؟ موضوعاتی است که با خانم نازنین دبیرزاده متخصص تغذیه صحبت کرده ایم که در ادامه می خوانید:

ابتدا اجازه دهید در مورد خواص قهوه صحبت کنیم.

قهوه به دلیل دارا بودن کافئین زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی اکسیدان هایی مانند اسید کلروژنیک، اسید کوئینیک، اسید کافئیک، ویتامین هایی مانند B2، B3 و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم در مجموع تعدادی از عوامل ضد التهابی و آنتی اکسیدانی را به ما می دهند که در نهایت منجر به خواص عالی قهوه می شود. زیرا او جسم می شود.

با توجه به مطالب گفته شده مصرف قهوه می تواند انرژی بدن را افزایش داده، خستگی را کاهش دهد و هوشیاری را در طول روز افزایش دهد و همچنین می تواند خطر ابتلا به کبد، عصبی و تعدادی از بیماری های روانی مانند آلزایمر، پارکینسون و … را کاهش دهد. 2 دیابت کاهش می یابد. از دیگر خواص آن می توان به کنترل فشار خون و سلامت قلب، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، خواص ضد پیری و کمک به سلامت پوست، جلوگیری از افسردگی، کمک به تسریع متابولیسم بدن با رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن و جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا اشاره کرد. نوشیدنی است.

نوشیدن قهوه به چه افرادی توصیه نمی شود؟

افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا نباید از این نوشیدنی استفاده کنند. در حالی که قهوه ممکن است از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند، افراد مبتلا به این بیماری نباید آن را مصرف کنند. به عنوان مثال، ممکن است فردی از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری باشد یا ممکن است از قهوه برای سلامت کبد و به طور کلی صفرا استفاده کند. بنابراین مصرف آن برای او مفید است. مثال دیگری که می توان در این زمینه استفاده کرد، مصرف قهوه برای سلامت قلب است. اگرچه نوشیدن قهوه برای سلامت قلب توصیه می شود، اما افرادی که تپش قلب دارند نباید آن را مصرف کنند. ما در واقع تعدادی ویژگی دو لبه داریم. بنابراین در این مواقع باید مراقب باشیم.

کسانی که لقاح آزمایشگاهی انجام می دهند نباید برای افزایش موفقیت خود از قهوه استفاده کنند. سندرم روده التهابی یکی دیگر از شرایطی است که افراد مبتلا به این بیماری باید از مصرف قهوه اجتناب کنند. افرادی که استرس و اضطراب دارند هنگام نوشیدن قهوه دچار تپش قلب می شوند، بنابراین بهتر است از آن استفاده نکنند. افرادی که در گذشته سابقه آریتمی (ضربان قلب نامنظم) دارند و افرادی که مثانه بیش فعال دارند نباید قهوه مصرف کنند. زنان مبتلا به کیست سینه به دلیل خاصیت محرک قهوه نباید از آن استفاده کنند. کسانی که مستعد پوکی استخوان هستند باید با احتیاط از آن استفاده کنند. بهتر است در افراد مبتلا به اختلالات خواب و مشکلات معده مانند سوزش سر دل استفاده نشود. افراد باردار و شیرده حتما باید با پزشک مشورت کنند. هر چند در یک سری مطالب گفته شده است که می توان از یک یا دو لیوان استفاده کرد، اما می گوییم احتیاطاً باید مصرف شود. توصیه پزشک متخصص، زیرا بدن در این دوران کاملاً حساس است.

آیا این نوشیدنی برای کودکان ممنوع نیست؟

کودکان زیر 12 سال به هیچ وجه نباید قهوه مصرف کنند زیرا ممکن است بر کیفیت خواب آنها تأثیر منفی بگذارد. ما در مورد هورمون رشد در هنگام خواب برای کودکان صحبت می کنیم. هنگامی که کیفیت خواب کودک کاهش می یابد، هورمون رشد تحت تاثیر منفی قرار می گیرد. اضطراب و افزایش ضربان قلب، اعتیاد و وابستگی، بهداشت نامناسب دندان، بی اشتهایی، بیش فعالی، کاهش تمرکز از دیگر بیماری هایی است که می تواند در اثر نوشیدن قهوه در کودکان زیر 12 سال ایجاد شود. مقدار مجاز کافئین برای افراد 12 تا 18 ساله 100 میلی گرم یا یک فنجان در روز است.

آیا نوشیدن قهوه در حالت ناشتا مضر است؟

ما قطعا نوشیدن قهوه را در حالت ناشتا توصیه نمی کنیم زیرا زمانی که فرد از خواب بیدار می شود، میزان هورمون کورتیزول (هورمون استرس) ترشح شده در بدن در طول روز به حداکثر میزان خود می رسد. وقتی فردی قهوه را با معده خالی مصرف می کند، ترشح این هورمون افزایش می یابد که باعث ایجاد یکسری اثرات منفی بر بدن می شود. حتی به افرادی که رژیم لاغری دارند می گوییم بهتر است این نوشیدنی را صبح ناشتا ننوشند زیرا ممکن است بر روند کاهش وزن تاثیر منفی بگذارد. توصیه می کنیم روزه نگیرید زیرا کورتیزول بالا باعث کاهش کمتر بافت چربی می شود.

بهتر است کسانی که می خواهند صبح برای بیدار شدن از قهوه استفاده کنند، حداقل یک ساعت بعد از بیدار شدن قهوه بنوشند، زیرا این هورمون به مرور زمان کاهش می یابد. سپس می توانند از قهوه برای افزایش هوشیاری استفاده کنند.

افرادی که معده حساس دارند هرگز نباید با معده خالی قهوه بنوشند زیرا در این صورت اسید معده بیش از حد افزایش می یابد و عوارضی مانند رفلاکس را به دنبال خواهد داشت. بنابراین حداکثر مقدار قهوه ای که یک فرد می تواند در طول روز بنوشد 400 میلی گرم یا به طور متوسط ​​4 فنجان است، اما بهترین مقدار آن 1 تا 2 فنجان در روز است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا