دانستنی ها

رژیم گیاهخواری؛ مفید یا مضر؟

محققان دریافته اند که رژیم غذایی گیاهی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد.

این تحقیق که شامل یک بررسی جامع از 49 مطالعه منتشر شده بین سال‌های 2000 تا 2023 است، بینش جدیدی در مورد اینکه چگونه رژیم غذایی بر نتایج درازمدت سلامتی تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌کند.

فواید رژیم گیاهخواری برای سلامتی

این یافته ها ارتباط آماری قوی بین رژیم های گیاهخواری و وگان و مدیریت بهتر چندین عامل خطر از جمله فشار خون، سطح قند خون و شاخص توده بدنی (BMI) را نشان می دهد. رژیم های غذایی گیاهی به ویژه با کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش و پروستات و همچنین بیماری ایسکمیک قلبی مرتبط هستند.

این مطالعه خاطرنشان کرد که در بین زنان باردار، رژیم های گیاهخواری به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون را در مقایسه با رژیم های غیر گیاهخواری تغییر نداد. علیرغم این یافته‌های امیدوارکننده، محققان نسبت به ترویج عمده رژیم‌های غذایی گیاهی برای همه هشدار می‌دهند.

تفاوت در نتایج بین مطالعات به دلیل تفاوت در ویژگی های رژیم غذایی، جمعیت شناسی شرکت کنندگان و مدت زمان مطالعه است. این نشان می دهد که مزایای کلی رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه باید به وضوح بیشتر تعریف شود. علاوه بر این، برخی از رژیم‌های گیاه‌خواری یا وگان ممکن است باعث کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری شوند که نشان‌دهنده معایب احتمالی است.

مطالعه ما اثرات متفاوت رژیم غذایی بدون حیوانات را بر سلامت قلبی عروقی و خطر سرطان ارزیابی می کند و نشان می دهد که چگونه یک رژیم گیاهخواری ممکن است برای سلامت انسان مفید باشد. یکی این یکی از راهکارهای موثر در محافظت در برابر دو بیماری مزمن است که سلامت انسان را در جهان تحت تأثیر قرار می دهد.

رژیم گیاهخواری و بیماری ها

در حال حاضر، بیماری های قلبی عروقی و سرطان از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان هستند. مطالعات انجام شده بر روی گروه های بزرگ در سرتاسر جهان، بسیاری از عوامل خطر قابل تغییر و غیر قابل اصلاح را شناسایی کرده اند. محققان توضیح دادند که در این میان، شواهد قوی از رژیم غذایی به عنوان عامل خطر اصلی قابل اصلاح حمایت می کند.

رژیم غذایی نامناسب که با مصرف ناکافی میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل مشخص می شود، همچنین مصرف بیش از حد گوشت (به خصوص قرمز و فرآوری شده)، نمک، غلات تصفیه شده و شکر، مرگ و میر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. با گذشت زمان، این انتخاب های غذایی منجر به افزایش نگران کننده مشکلات سلامتی شده است.

این تجزیه و تحلیل یک تصویر کلی مثبت از رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه را ترسیم می کند و آنها را با مزایای سلامتی قابل توجهی مرتبط می کند. با این حال، پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های یافت شده در مطالعات نیاز به رویکردی ظریف‌تر به توصیه‌های غذایی دارد.

یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه در درجه اول بر روی غذاهای مشتق شده از گیاهان تمرکز دارد و این شامل نه تنها میوه ها و سبزیجات، بلکه آجیل، دانه ها، روغن ها، غلات کامل، حبوبات و لوبیا نیز می شود.

رژیم های غذایی گیاهی نه تنها با کاهش خطر ابتلا به بیماری های جدی به نفع سلامت انسان هستند، بلکه نسبت به رژیم های غذایی غنی از محصولات حیوانی از نظر زیست محیطی پایدارتر هستند زیرا از منابع طبیعی کمتری استفاده می کنند و آسیب بسیار کمتری به محیط زیست وارد می کنند.

نتایج این تحقیق در مجله PLoS ONE منتشر شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا