دانستنی ها

مشکلات تیروئید یکی یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز است.

هر ساله ۲۵ می به عنوان «روز جهانی تیروئید» برای افزایش آگاهی در مورد این عضو بدن و بیماری‌های مرتبط با آن جشن گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، غده تیروئید اندام بسیار مهمی است که مسئول عملکردهای طبیعی بدن مانند متابولیسم، تولید مثل و رشد است.

غده تیروئید غده کوچکی است که در قسمت پایین گردن قرار دارد و مسئول تولید دو هورمون تیروکسین و تری یدوتیرونین است. این هورمون ها تضمین می کنند که عملکرد طبیعی بدن حفظ می شود.

روز جهانی تیروئید هر ساله برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت غده تیروئید جشن گرفته می شود.

روز جهانی تیروئید هر سال در 25 می جشن گرفته می شود و امسال روز جهانی تیروئید امروز (شنبه) است.

انجمن تیروئید اروپا در 25 می 1965 تأسیس شد. این سازمان اولین سازمانی بود که روز جهانی تیروئید را به رسمیت شناخت. همچنین در سال 2007، فدراسیون بین المللی تیروئید اعلام کرد که 25 می هر سال روز جهانی تیروئید نامیده می شود. از آن زمان، روز جهانی تیروئید هر سال در 25 می جشن گرفته می شود.

شعار امسال روز جهانی تیروئید بیماری های غیرواگیر (NCD) است.

مشکلات تیروئید یکی یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز است. هدف از گرامیداشت این روز افزایش آگاهی در مورد اهمیت توجه به عملکرد غده تیروئید و رعایت نکات بهداشتی و اینکه چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که افراد مبتلا به بیماری تیروئید مشکلاتشان به درستی تشخیص داده شده و به گزینه های درمانی مناسب دسترسی دارند، می باشد. .

دو نوع بیماری تیروئید وجود دارد: بیش فعال و کم کار. در پرکاری تیروئید، هورمون تیروئید بیش از حد در بدن وجود دارد که باعث افزایش متابولیسم می شود. این می تواند منجر به حملات پانیک، اضطراب، عدم تحمل گرما، ریزش مو و تپش قلب شود.

هنگامی که هورمون تیروئید خیلی کم ترشح می شود (کم کاری تیروئید)، متابولیسم نیز کند می شود. افسردگی، افزایش وزن و نازک شدن مو از علائم کم کاری تیروئید هستند.

تیروئیدیت هاشیموتو شایع ترین بیماری تیروئیدی است که باعث کم کاری تیروئید می شود. بیماری گریوز از بیماری هاشیموتو خطرناک تر است زیرا بدن هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند و می تواند منجر به پرکاری تیروئید شود.

بیماری تیروئید گریوز یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله می کند. این وضعیت باعث پرکاری تیروئید یا تولید هورمون های تیروئیدی بیشتر از نیاز بدن می شود. بیماری گریوز شایع ترین علت پرکاری تیروئید است.

عواملی مانند جنسیت (زن بودن)، سن بالای 30 سال، سابقه خانوادگی بیماری گریوز، داشتن سایر اختلالات خودایمنی و استفاده از محصولات نیکوتینی احتمال ابتلا به بیماری گریوز را افزایش می دهد.

علاوه بر این، بیماری هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به تیروئید حمله می کند و باعث التهاب تیروئید می شود. بیماری هاشیموتو شایع ترین علت کم کاری تیروئید است. التهاب باعث می شود که هورمون های تیروئید کافی برای حمایت از عملکرد بدن تولید نشود.

عوامل خطر برای بیماری هاشیموتو عبارتند از: جنسیت (زن بودن)، سن بین 30 تا 50 سال و سابقه خانوادگی بیماری هاشیموتو.

در این میان، به گفته متخصصان، سرطان تیروئید از سلول های غده تیروئید شروع می شود. با این حال، اگر مراقبت های پزشکی قبل از گسترش به مناطق دیگر انجام شود، اغلب قابل درمان است.

عوامل خطر سرطان تیروئید همچنین به جنسیت زن، آسیایی‌تبار بودن، سن 25 تا 65 سالگی، سابقه خانوادگی سرطان تیروئید و قرار گرفتن در معرض تشعشعات قبلی در گردن و سر بستگی دارد.

برخی از علائم سرطان تیروئید عبارتند از: توده به سرعت در حال رشد در گردن، تورم در گردن، دردی که از جلوی گردن شروع می‌شود و تا گوش امتداد می‌یابد، باعث مشکل در تنفس یا بلع می‌شود، تغییرات صدا (مثلاً گرفتگی صدا. بهتر نشدن و داشتن سرفه های مداوم که به سرماخوردگی مربوط نمی شود).

بهترین راه برای جشن گرفتن این روز خاص این است که خودمان را در مورد نحوه عملکرد غده تیروئید و اینکه چگونه می توانیم از مراقبت از آن اطمینان حاصل کنیم، آموزش دهیم. ما همچنین می توانیم از افراد مبتلا به بیماری تیروئید حمایت کنیم و برای اطمینان از درمان مناسب و داشتن زندگی بهتر کار کنیم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا