اخبار روز

اولین چراغ سبز برای کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ اعضای شورای سه نفره منعی برای کاندیداتوری ندارند

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، همزمان با اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 17 اسفند، تیر گمانه زنی ها درباره کاندیداتوری قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافت، اما این سوال مطرح می شود که آیا سخنگوی شورای اسلامی که اکنون یکی از اعضای شورای سه نفره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، می تواند به عنوان داوطلب ریاست جمهوری در این انتخابات شرکت کند؟

علی فتاحی، قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری بازتاب آنلاین در پاسخ به این سوال که از نظر قانونی فقط کارگران نظرسنجی از شرکت داوطلبانه در انتخابات ریاست جمهوری منع شده اند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری بازتاب آنلاین با علی فتاحی، معاون پژوهشکده شورای نگهبان، بخوانید:

****

* آقای فتاحی! طبق قانون این امکان وجود دارد یکی آیا امکان دارد اعضای شورای سه نفره کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند یا منع قانونی در این مورد وجود دارد؟

طبق قانون، اشخاصی که مستقیماً در برگزاری یا نظارت بر انتخابات نقش دارند نمی توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و در این مورد منع قانونی دارند. بر اساس قانون انتخابات و پالیسی کلی انتخابات، وزیر امور داخله مسئولیت اجرا و برگزاری انتخابات را بر عهده دارد و افراد زیرمجموعه مسئولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارند.

اما در حوزه نظارت، اعضای شورای نگهبان و اعضای هیئت نظارت این شورا، نظارت مستقیم بر انتخابات دارند. در این شرایط نسبت به افرادی که در شورای سه نفره عضویت دارند تردید وجود دارد. موضوع اصل 131 قانون اساسی دخیل بودن یا نبودن مستقیم این افراد در برگزاری انتخابات است که با توجه به تحلیل حقوقی به نظر می رسد نقش این افراد در روند برگزاری انتخابات با نقش مقایسه شود. رئیس جمهور مثلاً اگر آیت‌الله رئیسی زنده بود و سال بعد انتخابات برگزار می‌شد، می‌توانست در انتخابات شرکت کند و محدودیت و منعی برای کناره‌گیری نداشت. و به نظر می رسد محدودیت مندرج در ماده 37 قانون انتخابات شامل اعضای شورای سه نفره نمی شود.

*بنابراین رئیس مجلس و سایر اعضای شورای سه نفره منع قانونی برای اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ندارند؟

بر اساس تحلیل های حقوقی، هیچ منع قانونی برای اعضای هیئت سه نفره ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری برای اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.

27211

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا