دانستنی ها

بعد از آندوسکوپی معده چه بخوریم و چه نخوریم؟

بعد از آندوسکوپی معده چه بخوریم و چه نخوریم یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در آینده به آن خواهیم پرداخت. شایان ذکر است که این رژیم توسط پزشک متخصص تجویز می شود و رعایت آن بسیار مهم است.

دکتر. به گزارش بهار بناساز، از آنجایی که افراد در حین انجام آندوسکوپی با حساسیت های زیادی مواجه می شوند، باید به بایدها و نبایدها در مورد تغذیه توجه شود. در واقع به همان اندازه که نیاز به دانستن غذاهای مفید دارید، باید به محدودیت ها و ممنوعیت های غذایی نیز توجه کنید. بنابراین بهترین تغذیه بعد از آندوسکوپی معده را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

مواد مغذی مورد نیاز بعد از آندوسکوپی معده: آب، سوپ، تخم مرغ بدون مزه، نان سفید یا نان تست، پوره سیب زمینی، کنسرو میوه، پودینگ

بعد از آندوسکوپی معده نخورید: الکل، ادویه جات، میوه های خام با پوست، غذاهای تند حاوی مقدار زیادی پروتئین یا چربی، غذاهای کهنه و سرخ شده، نارگیل، حبوبات.

توجه به این موارد در طول وعده های غذایی باعث افزایش روند بهبودی وضعیت بیمار می شود. به یاد داشته باشید که مصرف هر یک از مواد ممنوعه قبل و بعد از آندوسکوپی باعث تحریک معده و دستگاه گوارش می شود.

یکی یکی از اولویت ها در کاربرد این روش درمانی، اطمینان از رژیم غذایی مناسب پس از آندوسکوپی است. این تغذیه شامل:

مایعات

این: یکی یکی از مهم ترین مواد تغذیه پس از آندوسکوپی معده، آب است. دادن آب به بدن باعث شستشوی سریع دستگاه گوارش می شود و مصرف آب بعد از آندوسکوپی برای برخی افراد بسیار مهم است.

آب میوه و سبزیجات: افرادی که بعد از آندوسکوپی احساس ضعف و بی حالی می کنند می توانند به جای آب از آب میوه و سبزیجات استفاده کنند. مصرف این نوشیدنی ها حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن و همچنین الکترولیت بالایی است.

خوراکی

می توان مواد غذایی را از جمله مواردی که بعد از آندوسکوپی معده از نظر تغذیه باید مورد توجه قرار گیرد، فهرست کرد. انواع سوپ ها و غذاهای نرم که فرد را سیر نگه می دارد و با معده و سایر قسمت های دستگاه گوارش سازگار است.

پوره سیب زمینی: این غذا به دلیل داشتن فیبر زیاد، خیلی سریع هضم می شود و در معده باقی نمی ماند. وجود قند و کربوهیدرات در این غذا از خستگی و از دست دادن انرژی جلوگیری می کند. اگرچه پوره سیب زمینی نرم و هضم آسان است، اما حاوی مقدار زیادی پکتین برای جلوگیری از اسهال است.

سوپ: هر نوع سوپی بدون شک انتخاب ایده آلی برای دوره نقاهت بعد از آندوسکوپی معده است. می توانید سوپ مرغ را انتخاب کنید.

تخم مرغ: البته مراقب باشید این غذا را که غذایی نرم و مفید و سازگار با معده و دستگاه گوارش است، با شیر، پنیر یا فلفل مصرف نکنید، زیرا باعث تحریک دستگاه گوارش می شود.

میوه های کنسرو شده: یک انتخاب ایده آل برای جلوگیری از ضعف بدن که از یبوست نیز جلوگیری می کند. آناناس، هلو، سیب و غیره میوه های کنسرو شده مانند. آنها به راحتی هضم می شوند و معده را تشدید نمی کنند.

نان: برخی افراد بدون نان نمی توانند غذا بخورند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است چند روزی از نان برشته یا سفید استفاده کنید.

چه مدت بعد از آندوسکوپی معده باید رژیم را رعایت کرد؟

تغذیه سالم پس از آندوسکوپی باعث تسریع روند بهبودی می شود. مشکلات ممکن است به دلیل ورود یک جسم اضافی به دستگاه گوارش در طول آندوسکوپی ایجاد شود. البته خوردن وعده های غذایی سنگین در این دوران توصیه نمی شود زیرا گلو و مری تا مدتی پس از آندوسکوپی به غذاها بسیار حساس هستند.

در برخی موارد هنگام انجام آندوسکوپی از مواد بی حس کننده استفاده می شود که در این صورت حداقل یک ساعت خوردن هر چیزی ممنوع است. تغذیه بعد از آندوسکوپی معده کاملا استاندارد و با توجه به شرایط بیمار تجویز می شود. اگر پزشک رژیم غذایی را به شما توصیه نکرده است، می توانید پس از یک ساعت غذاهای زیر را مصرف کنید:

آب میوه تازه

مایعات سرد

آب آشامیدنی تمیز

سوپ، پودینگ، تخم مرغ

توجه داشته باشید که اگر فرد در حین آندوسکوپی از بیهوشی استفاده نکرد، می تواند بلافاصله غذاهای سبک و نرم بخورد. به طور کلی در 2 تا 3 روز اول باید از غذاهای نرم مانند سوپ استفاده کنید و این رژیم تا زمانی ادامه می یابد که دیگر در هنگام خوردن غذاهای سنگین احساس درد و ناراحتی نکنید.

راه حل

تغذیه بعد از آندوسکوپی معده شامل محدود کردن غذاها و نوشیدنی هایی است که باید طی 2 یا 3 روز پس از آندوسکوپی مصرف کنید. این غذاها کاملا سالم هستند و سلامت دستگاه گوارش را تضمین می کنند زیرا هیچ ماده مضری ندارند. اگر قصد انجام آندوسکوپی را دارید، شکی نیست که نسخه های پزشکی شما شامل رژیم غذایی خاصی است که به بهبودی شما سرعت می بخشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا