دانستنی ها

تغییر رنگ زبان و بیماری ها

حتی برخی که کمی متخصص تر به نظر می رسند معتقدند که می توانند با گرفتن عکس از زبان وضعیت بیماری، خلق و خو و سلامت شما را پیش بینی کنند.

به گزارش همشهری، آیا چنین مطالبی صحت دارد؟ آیا رنگ زبان از سلامتی ما خبر می دهد؟ متخصص تصویربرداری دهان، دندان و فک زهرا بحرین و متخصص غدد، رشد و متابولیسم دکتر. با علیرضا استقامی گفت وگو کردیم.

آیا تشخیص تعدادی از بیماری ها با مشاهده رنگ زبان صحیح است؟

نه، همانطور که در جعبه شنی ذکر شده است. با این حال، برخی از بیماری ها مانند سیانوز (کمبود اکسیژن در خون) که از علائم زبان آبی است نیز قابل مشاهده است. اگر فردی سیانوز داشته باشد، می توان نتیجه گرفت که احتمالاً بیماری قلبی پیشرفته دارد. اما خیر، با نگاه کردن به رنگ زبان نمی توان تشخیص داد که بیمار مبتلا به سرطان است.

میشه کمی بیشتر توضیح بدی؟

ممکن است برخی از بیماری ها روی زبان اثری بگذارند اما رنگ آن را نداشته باشند. فرد ممکن است بیماری کبدی داشته باشد که بر زبان او تأثیر بگذارد. تشخیص این بیماری ها با توجه به وضعیت زبان، تخصص افراد در زمینه های مختلف است.

یعنی زبان رو از رنگش نمیشه شناخت؟

برخی از بیماری ها همانطور که روی پوست تاثیر می گذارند، زبان را نیز تحت تاثیر قرار می دهند، اما نمی خواهید بگویید که می توانید آنها را تنها بر اساس علائم خارجی مانند رنگ تشخیص دهید. این تنها بخشی از مجموعه ای از نشانه هاست.

آیا می توانید مثال هایی از این موقعیت ها بزنید؟

ممکن است فردی که بیماری کبدی یا قلبی دارد زبانش آبی شود. این بدان معنا نیست که این علامت را فقط ملاک بیماری قلبی قرار دهیم یا بگوییم فردی که زبان تیره دارد حتماً بیماری قلبی یا کبدی دارد. ممکن است به ده ها دلیل دیگر زبانش تیره شده باشد. در صورت شک، علائم و شرایط مختلف را بررسی کنید.

آیا واقعاً می توان تعدادی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، سرطان ها، قند خون و چربی خون را از روی رنگ زبان تشخیص داد؟

هرگز. از رنگ زبان نمی توان بیماری ها را فهمید. این دیدگاه ها را برخی از منظر طب سنتی مطرح می کنند. با این حال، در واقعیت، تشخیص بیماری های مهم از روی رنگ زبان امکان پذیر نیست.

آیا نمی توانیم رنگ زبان را از علائم احتمالی یک بیماری یا عارضه بدانیم و بر این اساس آزمایشاتی برای تعیین دقیق نوع بیماری یا عارضه انجام دهیم؟

بسیاری از بیماری های دیگر وجود دارد که می توان آنها را از طریق دهان و دندان تشخیص داد. علائم ایدز، هپاتیت یا سرطان. اما نمی توان با نگاه به رنگ زبان بیماری را تشخیص داد و مثلاً گفت که رنگ زرد از علائم این بیماری است یا رنگ قرمز نشانه بیماری خاصی است. خیر، چنین امکانی وجود ندارد. یک دوره ای است که زبان سفید است، یعنی استرس زیادی به آن وارد می شود. با این حال، این علائم را نمی توان با یک بیماری خاص مرتبط کرد.

گفتید برخی از بیماری ها را می توان از روی دندان یا دهان تشخیص داد. آیا می توانید این موضوع را مورد به مورد بیشتر توضیح دهید؟

به عنوان مثال، با نمونه برداری از ضایعه روی زبان و لب، می توان طاعون یا عفونت های قارچی رایج را تشخیص داد یا سرطان را تشخیص داد. بر اساس این علائم می توان تعدادی از بیماری های دهان را تشخیص داد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا