اخبار روز

کارگران سالها و عید سال 1402 که در اسفند با این فرمول قابل محاسبه است


به گزارش ریمینو به نقل از همشهری آنلاین، بر اساس اظهارات کارشناسان حقوقی، آنچه کارفرمایان باید مبنای محاسبه سنوات، مرخصی، شب کاری و اضافه کار قرار دهند، حقوق کامل کارگران است نه پایه حقوق.

یکی از مشکلاتی که کارگران در روابط کار با آن مواجه هستند، عدم آگاهی از حقوق خود است. یکی از دلایل آن این است که تعداد کمی از کارگران قوانین کار را برای دانستن حقوق خود مطالعه کرده اند. این امر منجر به سوء استفاده از سوی برخی کارفرمایان شده است.

یکی از مواردی که کارگران باید به آن توجه کنند موارد مربوط به سابقه کار و اضافه کاری است. کارفرمایان در محاسبه سنوات، عیدی، شب کار، جمعه و اضافه کار کارگران شاغل در کارگاه باید طبق شرایط قانون و احکام دیوان عدالت اقدام و مبنای محاسبه را بر اساس حقوق کامل کارگر قرار دهند. کارگر، نه حقوق پایه.

آرمین خوشختی کارشناس حقوقی بازار کار در گفت وگویی گفت: امیدوارم کارفرمایان به تفکیک این تعاریف توجه کرده و در محاسبه سنوات بر اساس الزامات قانون و احکام دیوان عدالت اقدام کنند. عیدی شب کار جمعه و اضافه کاری کارگران شاغل در کارگاه حقوق کامل کارگر را محاسبه کنید نه پایه حقوق.

وی ادامه داد: یکی از چالش های جدی کارگران در سال های اخیر این است که در کارگاه های مشمول طرح طبقه بندی نیروی کار، مبنای پرداخت مزایای حقوقی همواره پایه حقوق بوده است. در تبصره دوم ماده 36 قانون کار آمده است: «در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا می‌شود، حقوق گروهی و پایه، پایه حقوق است. این ماده قانون حقوق پایه را تعریف کرده است اما به هیچ وجه نمی گوید در کارگاه های مشمول طرح طبقه بندی، حقوق به معنای حقوق پایه است.

خوشختی افزود: از این رو برای کارگرانی که نمی دانند مفاد قانون را چگونه تحلیل کنند، این موضوع همیشه چالش برانگیز بوده است. به عنوان مثال، در اغلب موارد، کارفرما از پایه حقوق به عنوان مبنای محاسبه سنوات در مغازه های طبقه بندی شده استفاده می کند، همین امر در مورد محاسبه شب کار، کار جمعه یا تعطیلات پایان سال نیز صادق است.

به گفته خوشوقتی، اگرچه تبصره دو ماده 36 قانون کار، حقوق پایه را گروه و حقوق پایه در نظر گرفته است، اما در هیچ جای قانون مبنی بر مبنای محاسبه عیدی، سنوات و حقوق پایه قید نشده است. کار شبانه.

وی ادامه داد: قانون کار همه جا از نحوه محاسبه عیدی و سنوات و کار جمعه و… صحبت می کند و «حقوق» را ذکر می کند. بنابراین همیشه در اینجا اختلاف نظر وجود داشت. برخی حقوق پایه را حقوق پایه قرار می دهند که کاملا اشتباه است زیرا در کارگاه های مشمول طبقه بندی مشاغل، حقوق کارگر مفهومی فراتر از حقوق پایه دارد. فرض کنید در یک کارگاه تحت پوشش، کارگری 10 میلیون تومان به عنوان پایه حقوق و 2 میلیون تومان به عنوان مابه التفاوت تعدیل دریافت کند. حال مبنای محاسبه مرخصی، سنوات، اضافه کار و شب کار، حقوق 10 میلیون تومان یا حقوق 12 میلیون تومانی این فرد چیست؟

خوشخوتی ادامه داد: پاسخ قانون به صراحت داده شده است; در ماده 24 قانون کار بر اساس سنوات، حقوق تعیین شده حقوق پایه نیست. یعنی در مثال قبل سنوات باید بر اساس 12 میلیون تومان محاسبه شود یا در ماده 56 قانون کار در تعریف نوبت کاری و در ماده 59 در تعریف اضافه کاری مبنای محاسبه حقوق است. ; بنابراین مبنای محاسبه همه این مزایا و فوق العاده های حقوقی «حقوق» است که معنایی فراتر از حقوق پایه دارد. در واقع مبنای محاسبه مبلغی است که بابت انجام کار در روز کاری به کارگر پرداخت می شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا