اخبار روز

شاید باور نکنید اما ماشین ها از مردم جاسوسی می کنند!

ما در عصر داده زندگی می کنیم. دورانی که هر جنبه از زندگی ما دیجیتالی شده یا به اینترنت متصل شده است و متعاقباً بستری برای ثبت و ضبط اطلاعات شخصی ما فراهم می کند.

به گزارش گجت نیوز، خودروها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و اگر اخبار خودرو را دنبال کنید، می دانید که با پیشرفت های تکنولوژی امروز، داده های رانندگان به روش های مختلف ثبت و حتی رصد می شود؛ به همین دلیل، خودروها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از صدا و تصویر گرفته تا اثر انگشت.

در چنین شرایطی اشتباه نخواهد بود اگر بگوییم خودروها اکنون می توانند از مردم جاسوسی کنند. اما سوال اینجاست که چگونه این اتفاق می افتد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

چگونه خودروها می توانند به ابزار جاسوسی تبدیل شوند؟

سیستم مسیریابی

سیستم ناوبری خودرو و جی پی اس می تواند وسیله ای برای سوء استفاده افراد سودجو باشد که به هر دلیلی از جمله فروش اطلاعات می خواهند به حریم خصوصی راننده نفوذ کنند. حتی اگر سیستم برنامه ریزی مسیر اطلاعات زیادی را ارائه نکند، می تواند به سودجویان کمک کند تا مکان تقریبی خودرو را به راحتی تعیین کنند.

در واقع، برخی از سیستم‌های GPS به ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط هستند، که در مواقع اضطراری مفید است، اما همچنین بستری برای سرقت اطلاعات است.

حتی قبل از آن در سال 2023، کارمندان سابق تسلا به رویترز اعتراف کردند که می‌توانستند بفهمند چه کسی پشت فرمان، زمان تصادف بوده و اطراف پارکینگ یا بیرون از خانه‌های مردم را مشاهده کنند. این موضوع بدون شک می تواند باعث نگرانی کسانی شود که به حفظ حریم خصوصی اهمیت می دهند. البته سیستم برنامه ریزی مسیر جنبه دیگری نیز دارد و در برخی موارد نقش مهمی در اجرای قانون دارد. مانند پرونده جالبی که در آن یک پرونده جنایی با استفاده از این سیستم حل شد.

فردی به نام “وای هونگ تسانگ” (وای هونگ تسانگ) همسر سابق خود را در انگلیس کشت و توانست اینطور به نظر برسد که در زمان جنایت در صحنه جنایت نبوده است. با وجود این، پلیس کم کم به سونگ مشکوک شد و سیستم ناوبری ماشین او را بررسی کرد.

به این ترتیب متوجه شدند که خودروی وی در زمان قتل همسرش به مدت دو ساعت بدون مراقبت رها شده است و سپس با بررسی دوربین های مداربسته او را در حال دوچرخه سواری قبل و بعد از قتل مشاهده کردند و در نهایت این یکی شد. مجرمان دستگیر و به پیگرد قانونی محکوم شدند

رویدادهای ضبط دوربین

شاید باور نکنید اما ماشین ها از مردم جاسوسی می کنند!

دوربین داشبوری که وضعیت خودرو را قبل از تصادف، داده‌های بعد از تصادف، و استفاده یا عدم استفاده از ترمز را ثبت می‌کند، بسته به اینکه مقصر تصادف شما بوده‌اید یا نه، می‌تواند مفید یا مضر باشد. به یک معنا، این دوربین ها آنچه را که پشت فرمان است نشان می دهند. بنابراین اینکه چه کسی می تواند به محتوایی که ضبط می کند دسترسی داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته فعالان خودرویی همواره بر ویژگی های مثبت دوربین ثبت رویدادها تاکید داشته اند. گرگ نیسواندر، رئیس تحقیقات Android Auto، معتقد است فناوری‌های نظارت بر راننده، از جمله دوربین‌های داش‌کم، در نهایت رانندگان را محتاط‌تر می‌کند.

“برایان ریمر” محقق MIT نیز معتقد است که اگر راننده مرتکب اشتباه یا جرمی نشده باشد، چنین فناوری هایی فقط برای راننده مزیت دارند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا