اخبار روز

آیا مایکروفر خطرناک است؟

برخی معتقدند غذا با مایکروویو مواد مغذی خود را از دست می دهد و برای سلامتی مضر است. اما آیا این نگرانی ها موجه است؟

به گزارش فرادید، مایکروویوها از نوع خاصی از تشعشعات غیریونساز به نام “مایکروویو” یا “مایکروویو” استفاده می کنند که با پرتوهای یونیزان موجود در اشعه ایکس و سایر منابع پر انرژی متفاوت است. به گفته کارشناسان، مایکروویوهای آشپزخانه ما تشعشعات الکترومغناطیسی مشابه امواج رادیویی ساطع می کنند.

به ندرت اتفاق می افتد که یک مایکروویو به حدی خراب شود که به تماشاچیان آسیب برساند. حتی در چنین موارد نادری، هیچ آسیبی فراتر از سوختگی و آسیب سطحی عصبی رخ نمی دهد.

مایکروویو چگونه کار می کند؟

مایکروویوها امواجی در طیف فرکانس پایین تا بالا هستند و امکان استفاده از فناوری های مدرن مانند رادیو، پیام کوتاه، اشعه ایکس و GPS را فراهم می کنند.

قلب مایکروفر یک لوله مگنترون است که این امواج مایکروویو را تولید می کند. این امواج پس از تولید به داخل فر پرتاب می شوند و محیطی با کنترل دقیق برای پخت ایجاد می کنند.

وقتی امواج مایکروویو با مولکول‌های آب برخورد می‌کنند، باعث ارتعاش سریع این مولکول‌ها می‌شوند و برخورد آنها باعث ایجاد اصطکاک می‌شود. این اصطکاک به نوبه خود گرما یا انرژی حرارتی تولید می کند و در نتیجه غذا را گرم می کند.

مایکروویوها غذا را عمدتاً از بیرون به داخل طبخ می کنند. غذاهایی که محتوای آب بیشتری دارند، مانند سبزیجات تازه، سریعتر پخته می شوند زیرا تشعشعات مایکروویو آب را کمی گرم می کند.

پرتوهای یونیزه کننده اتم ها و مولکول ها را تغییر می دهند و به سلول های موجودات زنده آسیب می رسانند، در حالی که پرتوهای غیریونیزان موجود در اجاق مایکروویو تنها با انرژی حرارتی باعث گرم شدن می شوند.

از آنجایی که پرتوهای غیریون ساز انرژی کمتری نسبت به نور مرئی ساطع می کنند و اتم ها و مولکول های بدن ما را تغییر نمی دهند، طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، استفاده از آن در خانه بی خطر است.

ایمنی مایکروویو

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) وجود موارد نادر و منفرد آسیب ناشی از اشعه را به دلیل مشکلاتی مانند شکست مفصل مایکروویو تشخیص می دهد، اما این موارد را بسیار نادر و استثنایی توصیف می کند.

با این حال، به دلایل ایمنی، سازمان غذا و دارو توصیه می کند از ظروف پلاستیکی خاص، گلدان های فلزی و فویل آلومینیومی در مایکروویو استفاده نکنید. شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد گرم کردن پلاستیک‌ها در مایکروویو، حتی اگر برچسب “مناسب در مایکروویو” داشته باشند، می‌توانند ذرات پلاستیک میکروسکوپی مضر را وارد غذا کنند.

آیا مایکروویو به غذا آسیب می رساند؟

برخلاف تصور رایج، گرم کردن غذا در مایکروویو می تواند برخی از مواد مغذی را حفظ کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که روش های مایکروویو و پخت حتی از روش های بخارپز و جوشاندن در حفظ آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات مؤثرتر و مفیدتر هستند.

بنابراین به نظر می رسد نیازی به نگرانی در مورد ایمنی خود مایکروفر نباشد با رعایت احتیاطات لازم در استفاده از ظروف مناسب، مایکروویو می تواند ابزاری مطمئن و کاربردی در آشپزخانه شما باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا