اخبار روز

چه کسی در داگ فایت بین جنگنده های رادار گریز F-22 و F-35 برنده خواهد شد؟

غزل زیاری: 16 مه (27 اردیبهشت ماه) رزمایش جالب و متفاوتی در شبه جزیره کره انجام شد که در واقع اولین نبرد هوایی شبیه سازی شده بین هواپیماهای جنگنده پیشرفته آمریکا و کره جنوبی بود. هدف از این رزمایش آزمایش و ارتقای توانمندی نیروی هوایی دو کشور است.

به گزارش روزنامه میل بیزینس کره جنوبی، نیروی هوایی جمهوری کره (ROKAF) اعلام کرد که در این رزمایش از چهار جنگنده رادارگریز استفاده شده است که در طول سناریوهای رزمی شبیه سازی شده، نقش های تهاجمی و دفاعی را به تناوب تغییر می دهند. انجام این رزمایش فرصتی را برای خلبانان فراهم کرد تا ضمن ارتقای مهارت های خود در شناسایی و درگیری با هواپیماهای دشمن از فاصله نزدیک، آخرین تاکتیک های رزمی را مبادله کنند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا از طریق سرویس توزیع اطلاعات تصویر دفاعی (DVIDS) نیز خاطرنشان کرد که این رزمایش مشترک پس از استقرار چند فروند هواپیمای اف-22 نیروی هوایی آمریکا در پایگاه هوایی کنسان انجام شد.

مبارز را بشناسید F-22 آمریکا

جنگنده رادارگریز F-22 آمریکایی متعلق به اسکادران جنگنده 19 و 199 است که نشان دهنده اهمیت استراتژیک عملیات است. بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، استقرار این هواپیماهای جنگنده به کره جنوبی به منظور نشان دادن توانایی نیروی هوایی آمریکا در ایجاد قدرت در نقاط مختلف استراتژیک در سراسر جهان برای تقویت فرماندهی و کنترل در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

از سوی دیگر، اسکادران هشتم جنگنده در پایگاه هوایی کنسان که جنگنده های آمریکایی در آن مستقر هستند، اعلام کرد که این پایگاه در هفته آینده از نگهداری و استقرار جت ها پشتیبانی خواهد کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این جنگنده های آمریکایی در تمرینات مشترک دوره آموزشی دو ساله کره جنوبی شرکت خواهند کرد یا خیر. پیش از این هواپیماهای جنگنده اف 22 آمریکایی در مهرماه سال گذشته به نمایشگاه بین المللی هوافضا و صنایع دفاعی سئول (ADEX) در این کشور اعزام شده بودند و اکنون این اولین بازگشت رسمی این جنگنده ها به کره پس از این نمایشگاه است.

گفته می شود که حضور F-22 به آزمایش قابلیت های Agile Combat Operations (ACE) در منطقه هند و اقیانوس آرام کمک خواهد کرد. مقامات ارشد نیروی هوایی، ACE را در رقابت با قدرت های بزرگ، از جمله چین، تغییر دهنده بازی می دانند.

مانند چیست؟

ACE متشکل از تیم‌های کوچکی از هواپیماها و هواپیماهایی است که از پایگاه‌های راه دور مستقر شده‌اند و امکان حرکت و استقرار سریع را فراهم می‌کنند. در این مدت، نیروی هوایی ایالات متحده آموزش های ACE را افزایش داده و جنگنده های F-22 نقش برجسته ای در اجرای این استراتژی دارند.

جنگ هوایی مدرن: F-35 در عوض F-22

در حال حاضر هر دو جنگنده F-35 و F-22 متعلق به نسل پنجم هواپیماهای جنگنده هستند که به دلیل قابلیت رادارگریزی و تجهیزات پیشرفته الکترونیکی هوانوردی جزو قدرتمندترین هواپیماهای جنگنده جهان هستند.

F-35 Lightning II یک جت جنگنده رادارگریز همه کاره، تک سرنشین و تک موتوره است که برای ماموریت های حمله زمینی و دفاع هوایی ایده آل است. از سوی دیگر، F-22 Raptor آمریکایی یک جنگنده جت تک سرنشین و دو موتوره است که در نبردها استفاده می شود. هوا به شدت می درخشد.

با وجود طراحی قدیمی‌تر، F-22 هنوز یک جنگنده کلیدی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، انتظار می رود به زودی با نسل بعدی جنگنده برتری هوایی (NGAD) جایگزین شود. جنگنده اف 35 برخلاف اف 22 که قابل فروش در خارج از کشور نیست به کشورهای مختلف صادر شده و شرکا و خریداران بین المللی زیادی در بازار دارد.

چه کسی در داگ فایت بین جنگنده های رادار گریز F-22 و F-35 برنده خواهد شد؟

استفاده گسترده از F-35 توسط متحدان آمریکایی به وضوح توانایی های پیشرفته این هواپیمای جنگنده را در مقایسه با هواپیماهای جنگنده نسل قبلی نشان داده است. با این حال، بسیاری از کشورها هنوز قابلیت های جنگ هوایی F-35 را به طور کامل آزمایش نکرده اند. اما هر چه باشد، F-22 یکی این یکی از معدود هواپیماهایی است که می تواند با F-35 رقابت کند.

در سال 2018، دو اف-22 رپتور نیروی هوایی ایالات متحده با دو فروند اف-35 نیروی هوایی سلطنتی نروژ در یک تمرین آموزشی یک روزه در نروژ به رقابت پرداختند. پس از این تمرین، خلبان نروژی F-35 گفت که این جلسه آموزشی با F-22 یک فرصت ارزشمند و نادر بود. زیرا جنگنده های F-35 معمولا بدون پنهان کاری هواپیماها را شکست می دهند.

در این رزمایش انتظار نمی رفت که این دو جنگنده در برتری هوایی دست به دست هم دهند. دلیل این امر این است که F-22 به عنوان یک جنگنده برتری هوایی پیشرفته توسعه داده شد و هدف اولیه از طراحی F-35 استفاده از آن به عنوان یک هواپیمای جنگنده هوا به زمین با قابلیت دفاع شخصی بود.

چه کسی در داگ فایت بین جنگنده های رادار گریز F-22 و F-35 برنده خواهد شد؟

برنت ام. ایستوود، کارشناس تهدید نوظهور و افسر سابق ارتش ایالات متحده، اف-22، می گوید: «اف-22 سریعتر از اف-35 ظاهر شد (با سرعت 2.2 ماخ در مقایسه با 1.6 ماخ F-35). مزایای سرعت و مانورپذیری؛ از سوی دیگر، جنگنده F-22 حدود 30 درصد سنگین تر بود، اما به لطف استفاده از موتورهای پرت اند ویتنی F119 با نیروی رانش بیشتر (تقریباً 70000 پوند) در مقایسه با پرت اند ویتنی F-135 تک موتوره نصب شده بر روی F -35. پرواز کرد.

البته نباید فراموش کرد که F-35 برای جنگ های مدرن طراحی شده است. دیوید برک، افسر بازنشسته تفنگداران دریایی و خلبان با تجربه F-22 و F-35، معتقد است که F-35 یک تغییر دهنده بازی در نبرد هوایی خواهد بود. وی خاطرنشان می کند که F-35 دارای قابلیت های منحصر به فرد تصمیم گیری هم در هوا و هم در زمین است.

F-35 یک جنگنده رادارگریز قدرتمند است که در جایی عمل می کند که دشمن کمتر از آن انتظار دارد. قابلیت های ضد هوایی به این جنگنده اجازه می دهد تا در محیط های متخاصم بهترین عملکرد را داشته باشد.

اما مسلم است که برتری تکنولوژی نشان دهنده همه عوامل تعیین کننده برای پیروزی نیست و در نهایت این مهارت خلبان است که برنده اصلی را تعیین می کند.

منبع: اشتراک در

54321

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا