دانستنی ها

11 عامل بیماری زا پنهان در خانه

بعد- میوه ها و سبزیجات برای ما مفید هستند و ویتامین ها و آنتی اکسیدان های ضد سرطان را تامین می کنند. با این حال، نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که 95٪ از توت فرنگی حاوی آثار PFAS، یا مواد شیمیایی پایدار است. مواد شیمیایی سمی که تصور می شود برای همیشه در بدن ما باقی می مانند.

به گزارش سان؛ انگور، گیلاس، اسفناج، گوجه فرنگی و هلو نیز حاوی سمومی هستند که باعث آسیب کبدی و کندی رشد در نوزادان می شود. به هر حال، فقط میوه ها و سبزیجات نیستند که نگران کننده هستند. در خانه، هر چیزی می تواند مشکل ایجاد کند، از جاروبرقی گرفته تا رنگ روی دیوار اتاق خواب ما.

برخی از آلاینده های پنهان که می توانند به سلامتی شما آسیب برسانند عبارتند از:

1- فتالات

فتالات ها گروهی از مواد شیمیایی روغنی، بی رنگ، بی بو و ساخته دست بشر هستند که در صدها محصول از جمله شوینده ها یافت می شوند. نتایج مطالعات، فتالات ها را با طیف گسترده ای از مشکلات مرتبط با سلامتی، از جمله تعداد کم اسپرم و اختلال نعوظ مرتبط دانسته اند. به گفته دانشمندان در ایالات متحده و کانادا، مطالعات حیوانی نشان داده است که استنشاق سطوح بالای فتالات به کبد، کلیه ها، ریه ها و سیستم تولید مثل آسیب می رساند.

چگونه مشکل را حل کنیم: شوینده های طبیعی را انتخاب کنید که فتالات ندارند (مثلاً شوینده های حاوی آلوئه ورا).

2- نان تست سوخته

بر اساس نتایج مطالعه ای که در دانشگاه تگزاس در آستین انجام شد، نان تست سوخته ممکن است ما را در معرض هوای سمی تری نسبت به ایستادن در نزدیکی یک جاده شلوغ قرار دهد. دانشمندان دریافتند که توسترهای مورد استفاده در این آزمایش به محض روشن شدن ذرات خطرناک را در هوا منتشر می کنند. خرده های ته توستر گرم می شوند و ذرات بسیار ریز آزاد می کنند. این ذرات در هنگام استنشاق می توانند به ریه ها آسیب برسانند.

نحوه رفع مشکل: نان را که در توستر قرار داده اید برشته کنید تا قهوه ای طلایی شود، نان باقیمانده را از روی حرارت قبلی از کف توستر بردارید و کف توستر را تمیز کنید.

3 صفحه

ملحفه های روی تخت شما، به خصوص بالش ها، می توانند به سرعت عرق، بزاق، شوره و سایر مواد زائد بدن و همچنین باکتری ها، هاگ های کپک و ذرات گرد و غبار را جذب کنند. همه این مواد می توانند علائم آلرژی مانند سردرد و گلودرد ایجاد کنند. تشک شما ممکن است پر از مواد سمی باشد که زیست تخریب پذیر نیستند.

چگونه آن را برطرف کنید: روی یک تشک با کیفیت سرمایه گذاری کنید و بالش های خود را یک بار در ماه بشویید.

4- سرخ کردن

به گفته محققان، قطرات باقی مانده در طول پخت غذاهای سرخ شده می تواند برای سلامتی مضر باشد. دانشمندان در تگزاس در طول تحقیقات خود دریافتند که وقتی غذاهای حاوی آب مانند بیکن با روغن پخت و پز تماس پیدا می کنند، ذرات ریز گاز از طریق انفجارهای کوچک آزاد می شوند. برخی از مولکول‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که قابل استنشاق هستند و برای سلامتی خطرناک هستند.

چگونه مشکل را حل کنیم: غذا را در آشپزخانه ای با تهویه مناسب سرخ کنید و ترجیحا آن را بخارپز یا کبابی کنید.

5- شمع معطر

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای جنوبی دریافتند که شمع های معطر ممکن است روی سطح بوی خوبی داشته باشند، اما می توانند به سلامت ریه شما آسیب برسانند. برخی از شمع ها، به ویژه شمع های پارافینی، می توانند سموم و مواد سرطان زا را آزاد کنند. این مواد ممکن است بر افراد مبتلا به آسم و سایر بیماری های تنفسی تأثیر بگذارد. مطالعه ای که توسط انجمن شمع اروپا انجام شد، بیش از 300 ماده شیمیایی سمی ساطع شده از شمع ها را بررسی کرد و سطوحی را یافت که می تواند برای حیوانات خانگی مضر باشد.

چگونه آن را برطرف کنیم: شمع های طبیعی ساخته شده از موم زنبور عسل و سویا را برای آرامش خاطر بسوزانید.

6- مرطوب کننده (مرطوب کننده)

طبق یک مطالعه دانشگاه آلبرتا، استفاده از آب لوله کشی در دستگاه مرطوب کننده بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد. تیم محققان این دانشگاه دریافتند که بهتر است از آب بطری در دستگاه های بخارساز استفاده شود. مطالعات آنها نشان داد که اگرچه آب لوله کشی پس از رها شدن در هوا به سرعت تبخیر می شود، مواد معدنی و املاح باقی می مانند. این ذرات به قدری کوچک هستند که می توانند وارد مجرای تنفسی شوند و سپس به عمق بیشتری سفر کنند.

نحوه رفع مشکل: طبق این مطالعه، نکته کلیدی استفاده از آب بطری در دستگاه بخارساز است.

7- جاروبرقی

نتایج مطالعه محققان نشان می دهد که جاروبرقی خانگی می تواند شما را بیمار کند. مطالعه‌ای که در دانشگاه فناوری کوئینزلند در بریزبن استرالیا انجام شد، نشان داد که برخی از جاروبرقی‌ها گرد و غبار و باکتری‌ها را در هوا به گردش در می‌آورند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض این ذرات می تواند منجر به عفونت و آلرژی شود.

چگونه مشکل را حل کنیم: روی یک جاروبرقی با فیلتر ذرات با راندمان بالا سرمایه گذاری کنید. این فیلترها به گونه ای طراحی شده اند که ذرات بیشتری را نسبت به رهاسازی خود حذف کنند.

8-رنگ

کارشناسان می گویند نگهداری قوطی رنگ در خانه می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. بنزن، نوعی ماده شیمیایی که به عنوان یک ترکیب آلی سرطان‌زا و فرار شناخته می‌شود، در برخی رنگ‌ها به‌ویژه رنگ‌های روغنی یافت می‌شود. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده اعلام کرد که رنگ اغلب در انبارها ذخیره می شد. یکی یکی از منابع اصلی مواد شیمیایی در خانه ها است. استنشاق سطوح بالا می تواند باعث سردرد، آبریزش بینی و خارش چشم شود. انجمن ریه آمریکا اعلام کرده است که استنشاق این ماده ممکن است در برخی افراد به سیستم عصبی آسیب برساند.

چگونه مشکل را حل کنیم: مواد رنگی را که استفاده نمی شود بلافاصله دور بریزید.

9- خوشبو کننده اتاق

به گفته دانشمندان استرالیایی، یک چهارم خوشبو کننده های هوا به عنوان سمی یا خطرناک طبقه بندی می شوند. بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2015 که توسط دانشگاه ملبورن انجام شد، مشخص شد که خوشبو کننده های هوا بیش از 100 ماده شیمیایی مختلف از جمله ترکیبات آلی فرار، فرمالدئیدها و فتالات ها را منتشر می کنند. نتایج یک گزارش تحقیقاتی انجام شده توسط کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی نشان داد که ترکیبات آلی فرار یا VOCs در خوشبوکننده‌های هوا با افزایش 34 درصدی مشکلات سلامتی در افراد مبتلا به آسم مرتبط است. این ترکیبات عبارتند از بنزن، استون، کلروفرم، پرکلرواتیلن، استایرن و تولوئن.

چگونه مشکل را حل کنیم: خوشبو کننده های طبیعی هوا را انتخاب کنید، از مرکبات تازه استفاده کنید یا چای نعنا دم کنید. پنجره های خود را برای هوای تازه و تهویه باز کنید.

10- لاک ناخن

محققان دانشگاه استنفورد دریافته‌اند که مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن می‌تواند خطرات عمده‌ای برای سلامتی از جمله مشکلات باروری و سرطان ایجاد کند. یک “سه گانه سمی” شامل تولوئن، فرمالدئید و دی مقصر بوتیل فتالات است. تولوئن، حلالی که سطح صافی ایجاد می کند، می تواند با تأثیر بر سیستم عصبی، توانایی تولید مثل کاربر را مختل کند. دی بوتیل فتالات نیز با مشکلات مربوط به تولید مثل مرتبط است.

چگونه مشکل را حل کنیم: از لاک هایی استفاده کنید که حاوی سه ماده شیمیایی خطرناک ذکر شده در بالا نیستند.

11- پختن غذا روی گریل

دانشمندان می گویند پختن شام با کباب کردن گوشت و سبزیجات در اجاق گاز باعث افزایش انتشار ذرات ریز می شود که هوا را آلوده می کند. این ذرات ریز مشابه ذرات تولید شده توسط خودروهای دیزلی هستند و با خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه در افراد مرتبط هستند.

چگونه مشکل را حل کنیم: همیشه غذا را در آشپزخانه ای با تهویه مناسب تهیه کنید و هنگام آشپزی از هود استفاده کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا