دانستنی ها

کارشناس ریه: قلیان اکسیژن پایه علمی ندارد

این فوق تخصص ریه گفت: موارد استفاده از گاز N2O یعنی گاز خنده بسیار محدود است و آنچه به عنوان قلیان اکسیژن توصیه می شود جنبه علمی ندارد و بیشتر جنبه تجاری و تبلیغاتی دارد.

به گزارش تسنیم، این فوق تخصص ریه با اشاره به استفاده از گاز خنده در صنعت داروسازی و بیهوشی گفت: آنچه به عنوان قلیان اکسیژن توصیه می شود جنبه علمی ندارد، بیشتر جنبه تجاری و تبلیغاتی دارد.

اخیراً وزارت بهداشت از راه اندازی طرح ارزیابی اثرات قلیان اکسیژنی در 10 استان کشور خبر داده است. رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت می گوید: در این دستگاه که به «سد پاک» نیز معروف است، از ترکیب گازهای اکسیژن و نیتروژن استفاده شده است. به گفته وی، گاز این دستگاه به گاز خنده نیز معروف است و باعث خوشحالی مصرف کنندگان می شود!

با وجود این، برخی پزشکان نسبت به مضرات استفاده از این نوع قلیان هشدار داده اند و البته با توجه به مشاهدات میدانی در مراکز ارائه دهنده این گونه خدمات قلیان، عوارض زیادی در افرادی که قلیان اکسیژن مصرف می کنند، مشاهده می شود.

در این زمینه، دکتر. حمید سهراب پور; متخصص ریه و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه گاز N2O یا گاز خنده در صنعت داروسازی استفاده می شد، گفت: موارد استفاده از این گاز بسیار محدود بوده و در زمان های قدیم در بی حسی های سطحی استفاده می شد و چه کار می شد؟ در دستور کار آوردن قلیان یا همان قلیان اکسیژنی جنبه علمی ندارد بلکه بیشتر جنبه تجاری و تبلیغاتی دارد.

وی افزود: این که مصرف این قلیان ویژگی اکسیژن درمانی را دارد نیز صحت ندارد زیرا اکسیژن درمانی به این معناست که فرد با استفاده از کپسول اکسیژن دریافت می کند در حالی که این قلیان فاقد اکسیژن است.

این متخصص ریه خاطرنشان کرد: مفاصل و لوله های انواع قلیان محل مناسبی برای تجمع باکتری ها و رشد قارچ ها است و از این رو خطرات زیادی برای ریه افراد به همراه دارد.

این متخصص داخلی و ریه همچنین به مضرات قلیان کشیدن اشاره و خاطرنشان کرد: کشیدن قلیان حاوی تنباکو نیز مقدار زیادی دود را وارد ریه می کند و به سلامت ریه آسیب جدی وارد می کند. مواد معطر موجود در تنباکو نیز بسیار سرطان زا هستند. به همین دلیل، وزارت بهداشت نیاز به انجام مطالعات فرهنگ‌سازی لازم برای کاهش مصرف انواع دخانیات و قلیان و رایزنی با سایر نهادها برای کاهش تولید و مصرف این گونه محصولات دخانی دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا