اخبار خودرو

پیشروی خودروسازان چینی ادامه دارد؛ تصاحب 33 بازار جهان در فصل اول 2024

پیشروی خودروسازان چینی ادامه دارد؛ تصاحب 33 بازار جهان در فصل اول 2024

بر اساس گزارش انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA)، در ماه مارس امسال 8.15 میلیون خودرو در سراسر جهان فروخته شد. نکته عجیب این است که 33 درصد از این میزان فروش متعلق به خودروسازان چینی است.

بر اساس آخرین گزارش خودرو، بر اساس آمار انجمن خودروهای سواری چین، از ابتدای سال جاری تا پایان ماه مارس، 21.05 میلیون خودرو در کره زمین فروخته شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد رشد داشته است. نگاه دقیق تر به آمار نشان می دهد که بین سال های 2016 تا 2018، خودروهای چینی 30 درصد از کل فروش جهانی را به خود اختصاص داده اند. در سال 2019 نسبت این خودروها با کاهش 1 درصدی به 29 درصد رسید، اما در سال های 2020 و 2021 میزان پذیرش افزایش یافت و نسبت خودروهای چینی به 32 درصد رسید. همانطور که قبلا اشاره کردیم، خودروهای چینی اکنون ۳۳ درصد سهم دارند.

در میان خودروسازان مختلف، تویوتا پیشتاز است و 10.6 درصد از کل خودروهای فروخته شده در جهان در سه ماهه اول سال جاری متعلق به این سازنده ژاپنی است. پس از این شرکت، گروه فولکس واگن با 9.5 درصد در رتبه دوم و هیوندای با سهم 7.4 درصد در رتبه سوم قرار دارند. این سه خودروساز بزرگ در مجموع 27.5 درصد از کل آمار فروش را به خود اختصاص داده اند.

جیلی تنها خودروساز چینی است که نامش در بین 10 شرکت پرفروش دیده می شود. جیلی در سه ماهه اول سال جاری موفق شد 738400 دستگاه از برندهای متعدد خود را به مشتریان تحویل دهد. این رقم معادل 3.5 درصد از کل تعداد است. وای دی به عنوان یکی دیگر از خودروسازان بزرگ چینی، سهم 3.2 درصدی از کل فروش جهانی را دارد و اکنون پس از جیلی در رتبه یازدهم قرار دارد. ناگفته نماند که گروه SAIC با صادرات بیش از 126000 دستگاه خودرو در سه ماهه نخست سال جاری رتبه اول صادرکننده خودرو بوده است. گیلاس، دیوار بزرگ، خلیج دی و جیلی، جک (JAC) و چانگان نیز به ترتیب در جایگاه های زیر قرار دارند.

در جدول زیر می توانید رتبه بندی و سهم خودروسازان مختلف را به تفکیک مشاهده کنید. یک بار دیگر یادآوری می کنیم که این آمار مربوط به فصل اول امسال است.

نام سازنده خودرو سهم بازار جهانی بر حسب درصد سهم بازار چین بر حسب درصد سهم بازار آمریکای شمالی بر حسب درصد سهم بازار اروپا بر حسب درصد
۱ تویوتا ۱۰.۶ ۴ ۱۴ ۷
۲ فولکس واگن ۹.۵ ۱۰ ۵ ۲۱
۳ هیوندای ۷.۴ ۱ ۱۰ ۷
۴ استلانتیس ۶.۹ ۰ ۸ ۱۸
۵ رنو نیسان میتسوبیشی ۶.۵ ۳ ۸ ۱۲
۶ جنرال موتورز 5.4 ۵ ۱۵ ۰
۷ بودن 4.7 ۱ ۱۳ ۵
۸ آب کم عمق 4.7 ۴ ۸ ۱
۹ سوزوکی 4.0 ۰ ۰ ۱
۱۰ ژله ۳.۵ ۲ ۳ ۶
۱۱ وای دی ۳.۲ ۹ ۰ ۰
۱۲ گیلاس 3.0 ۳ ۲ ۶
۱۳ مرسدس بنز 2.9 ۸ ۱ ۳
۱۴ بی ام و 2.7 ۳ ۳ ۲
۱۵ چانگان 2.6 ۸ ۰ ۰
۱۶ SAIC ۱.۷ ۴ ۰ ۱
۱۷ مزدا ۱.۴ ۰ ۳ ۱

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا