دانستنی ها

خواص شگفت انگیز کاهو که نمی دانستید

کاهو یکی یکی از پرمصرف ترین سبزیجات در جهان است که خواص بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد و سابقه ای بسیار قدیمی دارد. تناسب اندام، مبارزه با سرطان، تقویت چشم و غیره. یکی از فواید بی شمار مصرف روزانه کاهو است. کاهو حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های زیادی است. سپس یکی یکی از محبوب ترین سبزیجات است. این سبزی اغلب به سالاد و ساندویچ، سوپ و غیره اضافه می شود. در انواع غذاها استفاده می شود و می توان آن را نیز طبخ کرد. رشد کاهو آسان است و برای رشد به دمای پایین نیاز دارد.

به گزارش بارنا، منبع غنی ویتامین K و A است. اگرچه کاهو شبیه کلم است، اما یکی از تفاوت های این دو در محتوای آب است. تاریخچه این سبزی به مصر باستان برمی گردد، جایی که روغن از دانه های آن استخراج می شد. شواهد نشان می دهد که قدمت این گیاه به قبل از میلاد مسیح می رسد. نشان می دهد که در 2680 قبل از میلاد وجود داشته و به طور خاص گیاه دارویی نامیده می شده است.

این سبزی در اواخر قرن پانزدهم با کریستف کلمب از اروپا به آمریکا سفر کرد و کتاب‌هایی که در اواسط قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم منتشر شد، انواع کاهوی امروزی را توصیف می‌کند.

ارزش غذایی کاهو

یک فنجان (36 گرم) کاهو تنها حاوی 5 کالری و 10 گرم سدیم است. حاوی کلسترول یا چربی نیست.

خواص و فواید کاهو چیست؟

کاهو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و همچنین سایر مواد مغذی مانند ویتامین A و K و پتاسیم است. این سبزی برگ سبز به مبارزه با التهاب و بیماری های مرتبط مانند دیابت و سرطان کمک می کند. هر چه کاهو تیره تر باشد، مواد مغذی بیشتری دارد. با این حال، در زیر به بررسی ویژگی های مصرف کاهو از نظر سلامت، درمان و تناسب اندام می پردازیم.

1. با التهاب مبارزه کنید

برخی پروتئین ها مانند لیپوکسیژناز موجود در کاهو به کنترل التهاب کمک می کنند. مطالعه ای که در ایران انجام شد ثابت کرد کاهو در طب سنتی برای کاهش التهاب و درد استخوان استفاده می شود. به گفته بنیاد آرتریت، سبزیجاتی مانند کاهو که سرشار از ویتامین K هستند می توانند به میزان قابل توجهی التهاب را کاهش دهند. معمولا می توانید دو لیوان آب کاهو را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. سایر سبزیجات حاوی ویتامین K عبارتند از کلم پیچ، کلم بروکلی و اسفناج.

2. کمک به کاهش وزن

کاهو ممکن است یک غذای اصلی برای کاهش وزن باشد. زیرا یک تکه کاهو فقط 5 کالری دارد. علاوه بر این، کاهو به تامین ریزمغذی‌هایی کمک می‌کند که یافتن آنها در رژیم‌های کم کالری دشوار است. همچنین حاوی 95 درصد آب و 1 گرم فیبر است. فیبر به شما احساس سیری می دهد و اشتهای شما را سرکوب می کند. کاهو همچنین چربی بسیار کمی دارد، بنابراین برای کاهش وزن عالی است. افزودن یک برگ کاهو به ناهار می تواند ایده خوبی باشد.

3. بهبود سلامت مغز

آلزایمر و افسردگی از جمله بیماری هایی هستند که به دلیل بدتر شدن سلامت مغز رخ می دهند. مطالعات زیادی در مورد خواص کاهو انجام شده است که نشان می دهد مصرف آب کاهو به افزایش ارتباطات بین رشته های عصبی در مغز کمک می کند. این امر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا حد زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این، کاهو حاوی نیترات کافی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن است. امگا 3 همچنین یک ترکیب مهم برای مبارزه با افسردگی و کاهش استرس در زندگی روزمره است.

4. بهبود سلامت قلب

کاهو منبع غنی ویتامین B است. این ویتامین نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارد. مصرف مقادیر کافی ویتامین B خطر لخته شدن خون را تا حد زیادی کاهش می دهد. با کاهش لخته شدن خون سلامت بیشتری را برای قلب به ارمغان می آورد. همانطور که در قسمت سلامتی و بحث غذاهای مفید برای قلب ذکر شد، کاهو حاوی ویتامین های A و C و همچنین ویتامین B است که در کاهش بروز آسیب های قلبی عروقی بسیار مفید است. بدن خوردن دو قاشق غذاخوری کاهو در رژیم غذایی روزانه باعث حفظ سلامت قلب می شود. همچنین حاوی پتاسیم است که به کاهش فشار خون شما کمک می کند. پتاسیم ترکیبی است که به عنوان تثبیت کننده فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا استفاده می شود.

5. مبارزه با سرطان

در مناطقی از جهان که کاهو به طور گسترده مصرف می شود، مانند ژاپن، احتمال سرطان معده بسیار کم است. علاوه بر این مشاهدات، برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف کاهو از ایجاد سرطان های مختلف مانند سرطان دهان، مری و حنجره جلوگیری می کند. تحقیقات بیشتر در مورد سرطان نشان داده است که کاهو باعث کاهش ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری شده و اثر محافظتی برای آنها دارد.

6. کاهش خطر ابتلا به دیابت

مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه کاهو می تواند خطر ابتلا به دیابت را در انسان کاهش دهد. همچنین خوردن کاهو به دیابتی ها توصیه می شود. یکی یکی از خواص کاهو کنترل قند است که از افزایش آن جلوگیری می کند. آب کاهو حاوی 5 کالری انرژی و 2 گرم کربوهیدرات است. می توانید بدون نگرانی از افزایش وزن و چاقی از این سبزی به عنوان یک عامل کاهش دهنده قند خون استفاده کنید. کاهو همچنین حاوی کاروتنوئیدها است، یک ماده ضد سرطان که سطح قند خون را کاهش می دهد و ممکن است یک درمان بالقوه برای دیابت باشد.

7. بهبود سلامت چشم

کاهو حاوی لوتئین است، یک آنتی اکسیدان عالی که سلامت چشم را بهبود می بخشد. همچنین در پیشگیری از بیماری ماکولای مرتبط با افزایش سن بسیار موثر است. یک مطالعه نشان داد زنانی که کاهو را به رژیم غذایی خود اضافه کردند، 23 درصد کمتر به آب مروارید مبتلا شدند. کاهو نیز جایگزین مناسبی برای اسفناج است که برای چشم مفید است.

8. بهبود هضم و سلامت گوارش

فیبر موجود در کاهو به هضم غذا کمک می کند و سایر اختلالات گوارشی مانند یبوست و نفخ را درمان می کند. همچنین ممکن است درد معده را کاهش دهد و سلامت روده را بهبود بخشد.

9. کمک به درمان بی خوابی

کاهو حاوی ماده ای است که سیستم عصبی را آرام می کند. می توانید با خیال راحت قبل از خواب سالاد بخورید که در بی خوابی شما بسیار موثر است. کاهو همچنین حاوی ماده دیگری به نام لاکتوسین است که باعث خواب و آرامش می شود. از این گیاه برای رفع بی خوابی حتی در قرون وسطی استفاده می شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا