اخبار روز

حمله به غزه یک تحقیر و یک شکست تاکتیکی برای اسرائیل است. از بین بردن حماس چیزی بیش از یک خیال واهی نیست

مهسا مجدهی: با گذشت نزدیک به بیست روز از عملیات طوفان الاقصی و حمله مداوم اسرائیل به نوار غزه که بیش از چهار هزار کشته برجای گذاشت، تحلیل های مختلفی از سوی دانشمندان بین المللی ارائه شده است.

توماس فریدمن: عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل غیرممکن شد

توماس فریدمن، تحلیلگر ارشد آمریکایی در مصاحبه با فرید زکریا در شبکه سی ان ان گفت: «در کوتاه مدت جنگ بین حماس و اسرائیل عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل را غیرممکن خواهد کرد.» البته می دانم که ایران، حتی اگر او محرک حمله حماس نبود، بزرگترین منتفع است.

فریدمن توضیح داد: آخرین چیزی که ایران نمی خواست اتحاد استراتژیک آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل برای ایجاد موازنه استراتژیک علیه تهران بود. اما این جنگ عادی سازی روابط را فعلا غیرممکن می کند.

>>> ادامه مطلب:

جنگ غزه و نظم نوین جهانی با چین، روسیه و کره شمالی

صالحی: صهیونیست ها می خواهند رویای نیل تا فرات را محقق کنند

نیویورک تایمز در یادداشتی به قلم توماس فریدمن، ایده انجام کار مقاومت فلسطین در غزه را اشتباه خواند و نوشت: اسرائیلی‌ها می‌خواهند حماس را شکست دهند و تهدید غزه را با این عبارت از بین ببرند. یک روز.» و برای همه.» این خطرناک ترین جمله است. واقعیت این است که همه جنبش های اسلام گرا و مبارز، از طالبان گرفته تا حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب الله لبنان و انصارالله یمن، ریشه های عمیق فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی در جوامع خود دارند. آنها به منبعی تمام نشدنی از جوانان برای بسیج دسترسی دارند. به همین دلیل هیچ یک از این حرکت ها برای همیشه حذف نشده است. اشغال مجدد غزه اشتباه بزرگی برای اسرائیل خواهد بود. چنین اقدامی می تواند منجر به شکست تاکتیکی تحقیرآمیز اسرائیل در برابر حماس و تبدیل به یک بحران استراتژیک بلندمدت برای اسرائیل شود. این می تواند اسراییل را به دام بیندازد، آمریکا را وارد جنگ دیگری در خاورمیانه کند و مهم ترین منافع سیاست خارجی کنونی آمریکا را تضعیف کند: کمک به جدا شدن اوکراین از روسیه برای پیوستن به غرب، مهار چین و تشکیل یک بلوک. که علاوه بر اسرائیل شامل عربستان، مصر و سایر کشورهای عربی نیز می شود و می تواند توازن قوا را علیه ایران ایجاد کند.

جان مرشمایر: غافلگیری این حمله در مقیاس و ماهیت آن نهفته است

جان مرشمایر، استاد برجسته روابط بین الملل، در مصاحبه ای پیامدهای منطقه ای و جهانی جنگ در فلسطین، دیدگاه اسرائیل نسبت به حماس، به ویژه ریشه های حمایت نتانیاهو از آن گروه و جنگ در اوکراین را تحلیل کرد. وی در گفتگو با فاکس نیوز گفت: “درک من این است که اسرائیلی ها منتظر حمله در آینده نزدیک بودند.” این واقعیت که حماس به اسرائیل حمله کرد به خودی خود تعجب آور نیست. در واقع، حماس در طول دو دهه گذشته بارها به اسرائیل حمله کرده است، بنابراین تعجب آور نیست.

مرشمایر ادامه داد: فکر می کنم غافلگیری این حمله در مقیاس و ماهیت آن نهفته است. اسرائیلی ها مطلقاً نمی دانستند که حماس می تواند عملیاتی به این بزرگی انجام دهد و این همه مرگ و ویرانی برای اسرائیل به ارمغان بیاورد. آنها کاملاً شوکه شده بودند و حقیقت این است که تقریباً برای همه کسانی که این دشمنی را دنبال می کردند شوکه کننده بود. بنابراین شگفتی بزرگ این نیست که اسرائیل مورد حمله قرار گرفت، بلکه ماهیت حمله است. در ضمن اصلاً آماده نبودند، بدون شک واقعاً تعجب کردند.

وی ادامه داد: فکر می کنم شبیه جنگ 1973 است که گلدا مایر نخست وزیر اسرائیل بود و اسرائیل مثل الان غافلگیر شده بود. گلدا مایر در کوتاه مدت زنده مانده است، زیرا در کوتاه مدت اثر وحدت حول پرچم را می بینید و از آن بهره برده است، مانند نتانیاهو، اما با خاموش شدن اوضاع و نزدیک شدن به پایان، اتهامات مطرح می شود. آغاز خواهد شد و همانطور که شما گفتید، تصور اینکه نتانیاهو زنده بماند دشوار است.

مارتین ایندیک: تل آویو چاره ای جز مقابله با شرایط ندارد

مارتین اندیک، از اعضای ارشد شورای روابط خارجی آمریکا نیز در گفت و گو با فارن افرز آخرین تحولات در سرزمین های اشغالی را تحلیل کرد. او در بخشی از آن مصاحبه گفت: «از طرف اسرائیل، این یک شکست کامل سیستمی بود.» اسرائیلی‌ها عادت داشتند به طور دقیق و با جزئیات بدانند فلسطینی‌ها با استفاده از ابزارهای جاسوسی پیشرفته‌شان چه می‌کنند. آنها یک دیوار بسیار گران قیمت بین غزه و جوامع اسرائیلی در این طرف مرز ساختند. آنها مطمئن بودند که حماس از انجام یک حمله بزرگ جلوگیری شده است. این که حماس جرات این کار را ندارد زیرا در حال له شدن است زیرا فلسطینی ها نیز علیه حماس هستند که باعث جنگ جدید شده است. اسرائیلی‌ها همچنین بر این باور بودند که حماس اکنون در حال و هوای متفاوتی است: حماس بر آتش‌بس طولانی‌مدت متمرکز بود که در آن هر دو طرف از استراتژی «زندگی کن و بگذار زندگی کنیم» سود می‌برند. حدود 19000 کارگر فلسطینی هر روز از غزه به اسرائیل می‌رفتند و برای اقتصاد نوار غزه سود می‌بردند و منبع مالیات را تأمین می‌کردند.

حمله به غزه یک تحقیر و یک شکست تاکتیکی برای اسرائیل است. از بین بردن حماس چیزی بیش از یک خیال واهی نیست

اندیک ادامه داد: اما معلوم شد که همه اینها یک فریب بزرگ بود. این است که مردم شوکه شده اند و احساس می کنند، مانند 11 سپتامبر 2001، “چطور یک گروه می تواند چنین کاری انجام دهد؟” چگونه توانست نیروهای اطلاعاتی و دفاعی قدرتمند اسرائیل را شکست دهد؟ الان ما هستیم ما این کار را نمی‌کنیم.» من پاسخ خوبی برای این سؤالات دارم، اما مطمئن هستم که بخشی از دلیل این حادثه به دلیل غرور (خام) است – اعتقاد اسرائیلی‌ها که فقط وجود خشونت و قدرت می‌تواند از حماس جلوگیری کنید، اما نه اسرائیل، من به یک راه حل نیاز دارم. مشکل طولانی مدتی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که حماس چرا این گونه حملات را انجام داد و منطق راهبردی آن چیست؟، تصریح کرد: من فقط می توانم حدس بزنم. کاملاً صادقانه بگویم، من خودم هنوز در شوک هستم، اما فکر می کنم شما باید شرایط فعلی را در نظر بگیرید. جهان عرب در حال کنار آمدن با اسرائیل است. عربستان سعودی در مورد عادی سازی با اسرائیل صحبت می کند. بر اساس این توافق، آمریکا بر اسرائیل فشار می آورد تا به تشکیلات خودگردان فلسطین، دشمن حماس، امتیاز بدهد. بنابراین، حماس و حامیان ایرانی آن فرصتی را دیدند تا کل این روند را که برای هر دو بسیار تهدیدکننده به نظر می‌رسید، مختل کنند. فکر نمی‌کنم حماس از دستورات ایران پیروی کند، اما فکر می‌کنم آنها هماهنگ عمل می‌کنند و منافع مشترکی در برهم زدن روندی دارند که در جریان بود و از حمایت زیادی در میان جمعیت عرب برخوردار بود. ایده آنها شرمسار کردن رهبران عرب بود که با اسرائیل صلح کرده اند یا می خواستند صلح کنند و ثابت کنند که حماس و ایران کسانی هستند که می توانند شکست نظامی را بر اسرائیل تحمیل کنند. با توجه به موضوع فلسطین، اعراب در خاورمیانه شاهد این خواهند بود که سلاح های آمریکایی در دست اسرائیل تعداد زیادی از فلسطینی ها را می کشد. این باعث واکنش بسیار شدیدی می شود و رهبرانی مانند محمد بن سلمان آماده ایستادگی در برابر این مخالفان نیستند. برای این کار باید بایستد و به مردمش بگوید که این راه او نیست.

پترائوس: جنگ با حماس سال ها طول خواهد کشید

دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا که به عنوان یک ژنرال ارشد آمریکایی، نیروهای ائتلاف را در عراق و افغانستان رهبری می کرد، در روزهای اخیر مصاحبه های مختلفی با شبکه ها و رسانه های مختلف آمریکایی از CNN و Politico گرفته تا CBS انجام داده است. رژیم اسرائیل درباره خطرات حمله زمینی به نوار غزه. شاید او از متفکران روابط بین الملل نباشد، اما به نکات مهمی از رژیم صهیونیستی اشاره می کند.

حمله به غزه یک تحقیر و یک شکست تاکتیکی برای اسرائیل است. از بین بردن حماس چیزی بیش از یک خیال واهی نیست

او در پادکست «پاور پلی» پورتال آمریکایی «پولیتیکو» می‌گوید که حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه سال‌ها طول می‌کشد و نبردهای وحشتناکی را شامل می‌شود. وی گفت: اگر حماس در دفاع به همان اندازه که در عملیات اول (توفان الاقصی) خلاق بود، وقتی از طریق زمینی به غزه می‌آیید، بمب‌گذاران انتحاری را می‌بینید، بمب‌های دست‌ساز، کمین‌ها، تله‌های انفجاری و… محیط های شهری می توانند برای شما چالش برانگیز باشند. علاوه بر این، پترائوس گفت: «من به سختی می‌توانم محیطی سخت‌تر از این موقعیت خاص را تصور کنم، و من فردی بوده‌ام که در تعدادی از عملیات‌های بزرگ شهری فرماندهی نیروها را بر عهده داشته‌ام.» شما در یک یا دو سال پیروز نمی‌شوید. این نبردها معمولاً یک دهه یا بیشتر طول می کشد، همانطور که در عراق و افغانستان دیدیم.»

پترائوس در گفت‌وگوی جداگانه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌اس، درباره خطرات حمله زمینی اسرائیل به غزه نیز هشدار داد و گفت: یادم می‌آید قبل از اینکه به بغداد برویم، پرسیدم بعد از رفتن ما به بغداد و دولت صدام چه اتفاقی می‌افتد و شما گفتید: شما فقط ما را به بغداد ببرید و ما بقیه کارها را انجام خواهیم داد.» «ما کارهای ناکافی انجام دادیم و این چیزی است که آنها پس از درگیری می گویند.» من به مقامات نظامی اسرائیل پیشنهاد می کنم که از حمله آمریکا به عراق پیروی کنند و سعی کنند از آن اجتناب کنند. نتایج مشابه از نظر سیاسی و نظامی. به نتانیاهو توصیه می شود نه تنها بگوید با حماس چه خواهند کرد، بلکه درباره آینده غزه و چشم انداز آینده طرح فلسطینی پس از جنگ نیز صحبت کند.

۳۱۱۳۱۲

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا