اخبار روز

رویای تکراری احمدی نژاد برای بازگشت به پاستور / دقایقی برای قالیبافان به کندی می گذرد / نامزدهای اصولگرا صف آرایی کردند

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، اگرچه کشور به تازگی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به پایان رسانده و فضای رسانه ای و سیاسی به انتخابات استانداری و سرنوشت محمدباقر قالیباف معطوف شده بود، اما از ظهر یکشنبه 9 اسفندماه. اردیبهشت ماه ماه فضای سیاسی با شوک بزرگ سانحه هلی کوپتر ریاست جمهوری مواجه شد و سرانجام با شهادت ابراهیم رئیسی و هفت تن از همراهانش در آن پرواز، ناگهان پرونده اصل 131 قانون اساسی به دولت کشیده شد. جدول.

بر اساس آنچه در اصل 131 قانون اساسی آمده است:در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری رئیس جمهور بیش از دو ماه یا در صورتی که دوره ریاست جمهوری به پایان رسیده باشد و رئیس جمهور جدید به دلیل ممانعت یا مواردی از این قبیل هنوز انتخاب نشده باشد، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری و شورایی مرکب از رئیس مجلس اختیارات و مسئولیت های خود را به عهده می گیرد. مجلس و رئیس جمهور قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظفند در صورت فوت معاون اول رئیس‌جمهور و یا خروج معاون اول رئیس‌جمهور از سمت، ظرف مدت حداکثر پنجاه روز نسبت به انتخاب رئیس‌جمهور جدید اقدام کنند. رهبری ندارد، رهبری شخص دیگری را به جای او منصوب می کند.»

امروزه این اصل با دستور رهبر انقلاب عملی شده، رهبری قوه مجریه به معاون اول رئیس جمهور سپرده شده و شورای سه نفره نیز شرایط را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراهم کرده است.

در گزارش آتی از یک سو به تحولات منتهی به انتخاب رئیس مجلس می پردازیم که تکلیف آن در چند روز آینده مشخص خواهد شد و از سوی دیگر به گمانه زنی ها در مورد ریاست جمهوری خواهیم پرداخت. انتخابات

ساعات سرنوشت سازی برای قالیبافان

تنها 48 ساعت تا انتخابات ریاست مجلس دوازدهم باقی مانده است، 48 ساعت سرنوشت سازی که در آن سرنوشت کرسی اول مجلس مشخص می شود. این انتخابات همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما پس از حادثه تلخ سقوط بالگرد رئیسی و همراهانش، مردم بی صبرانه منتظر هستند تا ببینند چه کسی برای ریاست مجلس انتخاب می شود و از سوی دیگر گمانه زنی ها بالاست. حتی زمانی که صحبت از کاندیداتوری قالیباف به میان می‌آید، انتخابات ریاست‌جمهوری در حال انجام است، انتخابات هیات‌مدیره نیز می‌تواند تحت الشعاع این تصمیم قرار گیرد.

محمدباقر قالیباف که به دلیل اختلافات درون گروهی اصولگرایان برای حفظ جایگاه خود به عنوان رئیس مجلس دست و پنجه نرم می کند، شاید با رایزنی ها و لابی ها و حتی با تخصیص سهم از کرسی های کمیته ریاست جمهوری، 48 ساعت مهم و حیاتی را در پیش رو دارد. صندلی را بگیر

قالیباف در انتخابات هیئت رقبایی چون منوچهر متکی و مجتبی ذوالنوری دارد. متکی در گفتگو با خبرگزاری بازتاب آنلاین، اگرچه ادعای توافق آنها در روزهای اخیر مطرح شد.ما در این زمینه بحث هایی داشتیم اما به دلایل حرفه ایفرم و محتوا به درستی پیاده سازی شده است نبود بنابراین بحثی نیست.»

اداره گزینش نیز در چند روز گذشته این ادعا را مطرح کرده بود ابراهیم عزیزی وکیل دادگستری و سخنگوی سابق شورای نگهبان و نمایندگان تهران یکی وی یکی از نامزدهای اصلی ائتلاف آمنا و جریان حامی دولت برای ریاست مجلس آینده است. این خبر هنوز واکنشی در پی نداشته و نامی از ابراهیم عزیزی در میان نامزدهای ریاست مجلس مطرح نشده است.

هرچند دعوای اصلی اصولگرایان برای ریاست مجلس دوازدهم است اما نمی توان منکر آن شد رقابت برای کرسی های معاون اول و دوم ریاست جمهوری، سرپرستان و معلمان بدون مشکل گذشت. در میان شخصیت هایی که تاکنون نام آنها برای انتخابات نواب رئیسی مطرح شده است، نام مسعود البدیشیان، محمود نبویان، عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی بابایی، شمس الدین حسینی، حسینعلی حاجی دلیگانی و حمید رسایی به چشم می خورد.

علیرضا سلیمی، نماینده منتخب تهران در مجلس دوازدهم در گفت وگو با تسنیم، گفت: درباره نامزدهای کرسی های اضافی در هیئت مدیره وی توضیح داد: تعدادی کاندیدا برای سایر سمت های هیئت مدیره معرفی شده اند. به عنوان مثال برای سمت دبیری آقایان روح الله متفکر آزاد، مجتبی یوسفی، محمد رشیدی، صدیف بدری، احمد نادری و علی اصغر باقرزاده تاکنون اعلام حضور کرده اند و برای ریاست مجلس اینجانب آقایان. عبدالحسین روح الامینی نیز حضور خود را اعلام کرده اند.

احمدی نژاد شرط گذاشت / سعید جلیلی آماده است / اما اگر لاریجانی نیاید

اما علاوه بر انتخاب رئیس مجلس، کشور روزهای داغی را سپری می کند. اگرچه هنوز یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری 1404 باقی مانده بود، اما پس از شهادت ابراهیم رئیسی، فضای سیاسی کشور خود را برای انتخاباتی دیگر یعنی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم آماده می کند.

گمانه زنی ها از صبح امروز جدی تر شده و از گوشه و کنار شایعاتی مبنی بر نامزدی در انتخابات به گوش می رسد. از نمايندگان نظامي و بازرگاني گرفته تا سياستمداراني كه چندين بار رداي كانديداتوري بر تن كرده اند و سينه هايشان رد دست مردم پاي صندوق هاي راي است تا آنهايي كه نتوانستند از فيلتر قرمز شوراي نگهبان عبور كنند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور دوره نهم و دهم او اولین کسی بود که تلویحا نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری، البته با شرایط، تایید کرد. صبح امروز فیلمی از وی منتشر شد که در آن درباره حضورش در انتخابات گفت: در حال بررسی شرایط هستم تا به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنم یا خیر باید منتظر اتفاقات مثبت باشیم کشور و روند توسعه در خدمت رفاه مردم است.»

احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس یازدهم و از چهره های نزدیک به احمدی نژاد درباره کاندیداتوری خود گفت:آقای احمدی نژاد باید مطمئن باشد که به تایید شورای نگهبان می رسد. اگر آقای احمدی‌نژاد کاندیدا شود و صلاحیت‌هایش تأیید نشود، باعث ناامیدی ملی در کشور می‌شود و خسارت وارد می‌کند و در عین حال بدون گناه و دلیل رد صلاحیت می‌شود.»

اما اگر به اسامی نامزدهای انتخاباتی که تاکنون در رسانه ها گمانه زنی شده است نگاه کنید، نام شخصیت های نزدیک به دولت رئیس جمهور و اصولگرایان بیشتر به چشم می خورد. چهره هایی چون مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محمد مخبر، سعید جلیلی، محسن رضایی و…

محمد مهاجری کاندیداتوری جلیلی را جدی می‌داند و می‌گوید: «نگران‌ترین افراد در دولت کسانی هستند که از طرفداران امام صادق و جلیلی هستند و معتقدند اگر فردی غیر از جلیلی رئیس‌جمهور شود، باید از دولت بروند».

اما الان شخصیت هایی هم هستند که حضورشان در انتخابات به اگر و اگرها بستگی دارد. علی لاریجانی یکی وی یکی از شخصیت هایی بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 شرکت کرد اما از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. بر همین اساس برخی رسانه ها از وی به عنوان یکی شما نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را ذکر می کنید منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا و از چهره های نزدیک به وی گفت: منتظریم. در همه مراسم شرکت می کرد. اما صحنه اجرا را نمی دانم. باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»

عزت الله یوسفیان ملا، درباره گمانه زنی ها پیرامون حضور علی لاریجانی وی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به ایلانا گفت: آقای لاریجانی تا این لحظه نه گفته است که می آید و نه گفته است که رابطه ای ندارد با کسی گفتگو یا جلسه ای انجام شد و نظری بیان نشد. »

محمدباقر قالیباف نیز از دیگر نامزدهای جدی انتخابات است. روزنامه دنیای اختاز درباره او نوشت:محمدباقر قالیباف نیز منتظر نتایج انتخابات هیئت مدیره است و برای تحصن بر صندلی ریاست مجلس و لذا تصمیم نهایی برای حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هنوز گرفته نشده است.

سعید محمد، پرویز فتاح، حسین دهقان و مصطفی پورمحمدی دیگر چهره های اصولگرا هستند که این روزها نامشان به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح است. با وجود اینکه سعید محمد و حسین دهقان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 لباس نامزد به تن داشتند اما در آخرین لحظات از حضور در انتخابات انصراف دادند.

اما با وجود حضور اصولگرایان مطرح در لیست گمانه زنی های انتخاباتی، برخی اخبار حاکی از کاندیداتوری برخی چهره های اصلاح طلب و مستقل است. مثل محمدرضا عارف محمدجواد آذری جهرمی، عبدالناصر همتی، سورنا ستاری، مجید انصاری و اسحاق جهانگیری. آذری جهرمی و عارف در زمان نگارش این خبر حضور خود در انتخابات را تایید نکردند اما پاسخ نهایی درباره غیبت خود را ندادند.

همچنین جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحاتوی در گفتگو با خبرگزاری بازتاب آنلاین از برگزاری جلسه مهمی خبر داد و درباره شرایط اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلاح طلبان شرایط خاصی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارند و نگهبان هم شرایط خاصی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. شورا و دولت باید فضا را برای مشارکت خود ایجاد کنند.

در پای جمیله، علم الهادی به میدان آمد

از سوی دیگر روزنامه همهان امروز به امکان مشارکت اشاره می کند جمیله علم الهادی دختر احمد علم الهادی و همسر سید ابراهیم رئیسیاین روزنامه در میان کاندیداهای مورد حمایت اصولگرایان برای انتخابات 1403 نوشت: «بعد از کشته شدن رئیسی و همراهانش در سقوط هلیکوپتر. نام او را می توان در میان چهره های مورد نظر اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یافت. این حضور برای اصولگرایان متحد در هر دو طرف مهم بود. هم به این دلیل که می تواند راه همسرش را در دولت ادامه دهد و هم به این دلیل که اولین رئیس جمهور زن ایران خواهد بود، البته باید منتظر واکنش شورای نگهبان در زمان ثبت نام انتخابات باشیم.

برخی رسانه ها نیز از شهیندخت مولاوردی به عنوان یکی یکی از نامزدهای مورد نظر اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات هشتم تیر گفته اند

27215

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا