دانستنی ها

کاهش سرعت پیری مغز با مصرف این غذاها

درک روند پیری می تواند به ما کمک کند که عمر طولانی تری داشته باشیم و سال های بیشتری سالم بمانیم. اکنون محققان ارتباطی بین مواد مغذی و کند کردن پیری مغز ما کشف کرده‌اند.

به گزارش دیجیاتو، محققان دانشگاه ایلینوی و دانشگاه نبراسکا-لینکلن مغز 100 داوطلب 65 تا 75 ساله را پس از خوردن غذا اسکن کردند. هدف آنها کشف ارتباط بین رژیم های غذایی خاص و کند کردن پیری مغز بود. آنها نتایج مطالعه خود را در مجله NPJ Aging منتشر کردند.

محققان دو نوع پیری مغز را کشف کردند و به نظر می رسد نوع کندتر آن با مواد مغذی فراوان در رژیم غذایی مدیترانه ای مرتبط است. مطالعات قبلی نیز نشان داده است که این رژیم یکی یکی از بهترین رژیم های غذایی برای بدن است.

در این مطالعه، محققان دریافتند که برخی مواد مغذی مانند اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و رنگدانه های گیاهی با کند کردن روند پیری مرتبط هستند و افرادی که چنین موادی را مصرف می کنند عملکرد شناختی بهتری دارند.

یکی یکی از نقاط قوت این مطالعه این بود که دانشمندان تنها به گزارش‌های شرکت‌کنندگان از رژیم‌های غذایی خود تکیه نکردند. در عوض، آن‌ها نمونه‌های خون را برای یافتن نشانگرهای زیستی مواد مغذی بررسی کردند. از جمله مشخصات اسیدهای چرب آن که دارای مزایای سلامتی شناخته شده است. این نشانگرهای زیستی شواهد محکمی از آنچه که سالمندان در مطالعه واقعاً می‌خوردند و می‌نوشیدند بودند.

این تحقیق نشان می دهد که عملکرد مغز ما رابطه پیچیده ای با سلامت و عملکرد سایر اندام های بدن دارد.

غذاهایی که پیری مغز را کند می کنند

آنتی اکسیدان هایی مانند اسیدهای چرب (موجود در ماهی و روغن زیتون) و ویتامین E (موجود در اسفناج و بادام) نشانگرهای زیستی مفیدی هستند که شناسایی شده اند. علاوه بر این، کاروتنوئیدها، رنگدانه های موجود در هویج و کدو، در کاهش التهاب و آسیب سلولی مفید هستند. یکی این یک تجزیه کننده زیستی موثر بود. کالین هم همینطور یکی این یکی دیگر از نشانگرهای زیستی مرتبط با کاهش سرعت پیری مغز بود. این ماده در غلظت های بالایی در زرده تخم مرغ، احشاء و سویای خام یافت می شود.

محققان با استفاده از اسکن MRI و ارزیابی های شناختی پیری مغز را بررسی کرده اند. ترکیب این دو روش جزئیات دقیق تری از ترکیب نورون ها و همچنین تصویری از چابکی ذهنی عملکردی را نشان داد.

محققان همچنین ساختار، عملکرد و متابولیسم مغز را بررسی کردند تا رابطه مستقیم بین ویژگی‌های ساختاری مغز و توانایی‌های شناختی را آشکار کنند.

این کار یکی این شواهد فزاینده ای است که نقش مهم تغذیه در پیری مغز را نشان می دهد. هر یک از این مطالعات اطلاعات جدیدی در مورد چگونگی ارتباط نزدیک مغز ما با سایر قسمت های بدن و نحوه عملکرد آن به طور کلی ارائه می دهد.

یکی یکی از محدودیت های این تحقیق این بود که فقط یک لحظه از زمان را نشان می داد و فقط رابطه همبستگی را نشان می داد نه رابطه علت و معلولی. اما نتایج آنها با مطالعات مشابهی که رابطه بین رژیم غذایی مدیترانه ای و توانایی های شناختی مغز را بررسی می کنند، مطابقت دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا