اخبار روز

57 هزار کیلومتر مربع از کشور درگیر فرونشست زمین است

محمد درویش درباره وضعیت فرونشست در کشور گفت: دلیل اصلی فرونشست در ایران عدم تعادل سفره های زیرزمینی است که اکنون به بیش از 150 میلیارد مترمکعب رسیده است، یعنی ایرانی ها 150 میلیارد مترمکعب بیشتر از آنچه برداشت کرده اند. در سه دهه اخیر برداشت شده است و ده ها سال است که در آبخوان نفوذ کرده و باعث فرونشست زمین به میزان متوسط ​​یک سانتی متر در سال در مساحت حداقل 57000 کیلومتر مربع شده است.

یک کارشناس حوزه آب توضیح داد: ایرانیان در سه دهه گذشته 150 میلیارد مترمکعب بیشتر از آنچه وارد سفره‌های زیرزمینی شده است، برداشت کرده‌اند و این امر باعث فرونشست زمین به‌طور متوسط ​​یک سانتی‌متر در کیلومتر مربع در سطحی حداقل شده است. 57000 کیلومتر مربع در سال.

به گزارش ایسنا؛ محمد درویش درباره وضعیت فرونشست در کشور گفت: دلیل اصلی فرونشست در ایران عدم تعادل سفره های زیرزمینی است که اکنون به بیش از 150 میلیارد مترمکعب رسیده است، یعنی ایرانی ها 150 میلیارد مترمکعب بیشتر از آنچه برداشت کرده اند. در سه دهه اخیر برداشت شده است و ده ها سال است که در آبخوان نفوذ کرده و باعث فرونشست زمین به میزان متوسط ​​یک سانتی متر در سال در مساحت حداقل 57000 کیلومتر مربع شده است.

تا زمانی که چشمانمان را به آسمان دوخته ایم، نمی توانیم انتظار حل بحران فرونشست را داشته باشیم

وی افزود: مناطقی که دچار این مشکل شده اند عملا کارایی خود را از دست داده اند و تا زمانی که بتوانیم عدم تعادل سفره های زیرزمینی را کنترل کنیم و مصرف آب در کشاورزی و صنعت را با ظرفیت اکولوژیکی کشور تطبیق دهیم و تا زمانی که تعریف اقتصادی نداشته باشیم. کشور آب محور نیست و در واقع هرگز نمی توانیم به مهار بحران و خطر فرونشست زمین امیدوار باشیم مگر اینکه تمام تخم های خود را با چشم به آسمان در یک سبد بگذاریم.

20 درصد فرسایش خاک باید کاهش یابد

این کارشناس حوزه آب و محیط زیست گفت: البته اقداماتی از سوی دولت در دستور کار قرار گرفته است و در اردیبهشت ماه ماه گذشته سند امنیت غذایی کشور به تصویب ریاست جمهوری رسید تیر بر اساس این سند، ماه نیز در مجلس شورای اسلامی تا افق 1411 اعلام شده است. در بخش کشاورزی می توان 30 میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی کرد، عدم تعادل آب زیرزمینی را می توان تا 45 میلیارد متر مکعب کاهش داد و فرسایش خاک را می توان تا 20 درصد کاهش داد. یکی یکی از امیدوارکننده‌ترین اسنادی است که در سال‌های بعد از انقلاب صادر شده و وظیفه مردم، دانشگاهیان و رسانه‌ها است که اجرای کامل آن را مطالبه کنند.

سند ایمنی مواد غذایی را اعلام کنید

وی با انتقاد از ابلاغیه مسئولان در خصوص امضای سند امنیت غذایی کشور، تصریح کرد: تاکنون هیچ یک از مسئولان به امضای سند امنیت غذایی این کشور اشاره ای نکرده اند که می تواند چشم انداز آینده امیدوارکننده ای ایجاد کند و نشان دهد که مسئولان کشور خطر غرق شدن را تشخیص داد. نبود

باید سالانه 5 میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شود

درویش گفت: اکنون معاونت کشاورزی باید سند عملکرد 7 ساله را منتشر کند که نشان دهد سالانه 3 میلیارد مترمکعب آب را در بخش کشاورزی کاهش داده ایم و اکنون منتظر انتشار نتایج سند هستیم مشخص می شود که آیا به اهداف مورد نظر رسیده ایم یا خیر و در غیر این صورت کدام دستگاه ها مسئول هستند و چگونه باید با آنها برخورد کنیم؟

مردم باید به وضوح بدانند

وی تاکید کرد: مردم باید به وضوح بدانند که مسئولان چه راهکارهای عملی و منطقی را در دستور کار خود دارند و در این بین مطالباتی در خصوص امنیت غذایی مطرح شود.

وضعیت خراسان رضوی بد است

این کارشناس حوزه آب و محیط زیست ادامه داد: از نظر عدم تعادل سفره های زیرزمینی، بدترین وضعیت در خراسان رضوی است که عدم تعادل به 33 میلیارد متر مکعب رسیده است و پس از آن استان های کرمان، فارس و اصفهان تهران در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین در یک مکان بسیار نامناسب واقع شده است. فرونشست زمین به استثنای استان گیلان در تمامی 30 استان کشور مشاهده شده است که پس از خراسان، کرمان، گلستان، فارس، قزوین و تهران در رتبه های دوم تا دهم قرار دارند. اصفهان، مکرزیری، البرز و سمنان با توجه به بهره برداری از منابع آب زیرزمینی

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا