دانستنی ها

ایران در کمربند سنگ کلیه قرار دارد

ایران در کمربند سنگ کلیه جهان قرار دارد. رئیس انجمن اورولوژی ایران این را می گوید و معتقد است سرطان، عفونت و نارسایی کلیه از شایع ترین بیماری هایی است که در کلیه ها و مجاری ادراری ایجاد می شود. بیماری هایی که مانند سایر بیماری ها راه حل های پیشگیرانه دارند. به عنوان مثال، فشار خون بالا و دیابت از عوامل اصلی نارسایی کلیه هستند و با کنترل و غربالگری این بیماری ها می توانید ضمن مدیریت سلامت خود، منابع محدود مراقبت های بهداشتی را به میزان قابل توجهی ذخیره کنید. همانطور که مردان پس از 50 سالگی برای کنترل سلامت خود و پیشگیری از سرطان پروستات نیاز به مراقبت دارند، کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند نیز باید از سن 40 سالگی این مراقبت ها را دریافت کنند. بر این اساس، وزارت بهداشت نیاز به سرمایه گذاری کلان در سطح سواد سلامت جامعه دارد، زیرا سرمایه گذاری یک دلاری در امر پیشگیری، معادل پنج دلار درمان است.

به گفته جوان، پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است و این برای کاهش هزینه ها و پیامدهای بیماری ها است. امیر محسن ضیایی، رئیس انجمن اورولوژی ایران روز سه شنبه در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره سالانه انجمن اورولوژی با اشاره به اینکه کشور ایران در کمربند سنگ کلیه قرار دارد و در مناطق گرمسیری شیوع بیشتری دارد، گفت: پروستات، عفونت ها و سرطان ها.» این بیماری جزو بیماری های مجاری ادراری و مادرزادی اورولوژی است و سرطان پروستات در ایران بیشتر است.

سبک زندگی باعث نارسایی کلیه می شود

در حال حاضر 40 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد و ناصر سیم فروش، رئیس انجمن پیوند کلیه ایران گفت: سالانه 2000 نفر به بیماران دیالیزی اضافه می شود. دیابت، فشار خون بالا و بیماری های نفروتیک یا آسیب رسان به کلیه سه عامل اصلی و شایع ترین علت نارسایی کلیه هستند. در مجموع 80 تا 85 درصد از علل نارسایی کلیه در ایران و جهان ناشی از این سه عامل اصلی است.

سبک زندگی ناسالم، استفاده بی رویه از فست فودها و غذاهای ناسالم، چاقی و بیماری های مزمن کنترل نشده به ویژه دیابت و فشار خون بالا زنگ خطر افزایش تعداد بیماران کلیوی را در سال های آینده به صدا درآورده است. هنگامی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند، مواد زائد و مایعات اضافی را می توان از طریق فرآیندی به نام دیالیز از خون خارج کرد. در شرایط طبیعی، کلیه ها وظیفه پاکسازی خون را بر عهده دارند. یکی رایج ترین انواع دیالیز معمولاً شامل ورود خون به دستگاه برای درمان است.

غربالگری های لازم بعد از 50 سالگی

ضیایی با اشاره به دسترسی آسان مردم به پزشکان و مراکز بهداشتی و درمانی گفت: وزارت بهداشت باید در سطح سواد سلامت جامعه سرمایه گذاری زیادی کند چرا که سرمایه گذاری یک دلار در پیشگیری معادل پنج دلار درمان است.

وی با بیان اینکه غربالگری بیماری ها ضروری است و از 50 سالگی ادامه دارد گفت: دیابت و فشار خون از جمله مهم ترین بیماری هایی است که در صورت درمان و کنترل به موقع می تواند از نارسایی کلیه جلوگیری کند. بسیاری از روش‌های پیشگیری و غربالگری به کاهش بار بیماری کمک می‌کنند.»

به گفته این استاد اورولوژی، سطح سواد سلامت تاثیر زیادی در تشخیص زودهنگام بیماری ها دارد. امروزه دسترسی به خدمات در کشور افزایش یافته است که منجر به تشخیص زودهنگام بیماری ها می شود و رسانه ها نقش مهمی در آگاه سازی جامعه ایفا می کنند.

رئیس انجمن اورولوژی در مورد ویزیت بیماران مختلف از کشورهای مختلف اروپایی و منطقه به ایران برای درمان بیماری های اورولوژی اطلاعاتی ارائه کرد.

اکثر ناباروری ها قابل درمان هستند

ضیایی با بیان اینکه 15 درصد زوج‌های ایرانی مشکل ناباروری دارند، گفت: درصد زنان و مردانی که مشکل ناباروری دارند برابر است؛ اکثر درمان‌های ناباروری قابل اجرا و درمانی است.

در ادامه این نشست محمدعلی زرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در حال حاضر 1400 متخصص اورولوژی در کشور داریم و 200 دستیار در ایران در حال آموزش هستند.

وی با بیان اینکه موفقیت در درمان ناباروری در مردان افزایش یافته است، گفت: اکنون زنانی که مشکل اسپرم و رحم دارند این شانس را دارند که باردار شوند و بچه دار شوند. بر اساس این بیانیه، بیماری پروستات در سراسر جهان شایع است و با تشخیص به موقع، قابل درمان است و بیماران می توانند زندگی عادی داشته باشند.

زرگر ادامه داد:یکی یکی از اهداف برگزاری کنگره به روز رسانی علم اورولوژی است و هم اکنون اعمال جراحی در کشور به صورت بسته و لاپاراسکوپی انجام می شود. محمدهادی رادفر دبیر انجمن اورولوژی گفت: ما جزو دو کشور برتر منطقه در زمینه اورولوژی هستیم.

وی با بیان اینکه پیشرفته ترین روش های اورولوژی در شهرهای مختلف اعمال می شود، افزود: ما عضو انجمن جهانی اورولوژی هستیم.

رئیس هیأت اجرایی بیست و هفتمین کنگره سالیانه انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه بازسازی آسیب های دستگاه ادراری ناشی از تصادفات یا ناهنجاری های مادرزادی زمینه تخصصی انجمن جراحی ترمیمی اورولوژی است، یادآور شد: بر اساس نظر علمی تحولات در زمینه علوم پزشکی، در سال های اخیر، زیرمجموعه های تخصصی مختلفی در زمینه های پزشکی ایجاد شده است. و به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی در ادامه این بیانیه گفت: علاوه بر این، انجمن اورولوژی و اورولوژی فانکشنال زنان که به موضوعاتی مانند بی اختیاری ادرار در زنان می پردازد، آخرین تحولات حوزه خود را همراه با سایر انجمن های متخصص در کنگره امسال ارائه خواهد کرد. انجمن اورولوژی.”

گفتنی است بیست و هفتمین کنگره سالانه انجمن اورولوژی ایران آخرین یافته های علمی محققان در زمینه سرطان های مجاری ادراری، پیوند کلیه و ناباروری مردان را با حضور متخصصان ایرانی و اساتید انجمن اورولوژی اروپا ارائه می کند. . قرار است این رویداد به صورت ویدئو کنفرانس در مدت 15 روز برگزار شود. اردیبهشت ماه 1403 در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی (ابوریهان) برگزار می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا