دانستنی ها

خواص گیاهی و مفید شن و ماسه

یک کارخانه خودروسازی بسیار مفید در ایران وجود دارد که در حال حاضر در دوره توسعه هستیم. این گیاه نه تنها در آشپزی بلکه به عنوان دارو نیز استفاده می شود.

به گزارش فارس، «شنگ» ارابه ای و گیاهی مفید از خانواده کسنیان اردیبهشت ماه تا تیر در مناطق کوهستانی شهر ایلام ایران می روید. با فرا رسیدن فصل بهار و پایان سرما، این گیاه خوراکی و دارویی از دل خاک بیرون می آید.

شنگ که با نام های دیگری مانند آلاله شنگ، بزی خالدار، اشلنگ، یمنیه، کندرون، سانسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسپلانج و یاملیک نیز شناخته می شود، به دلیل ویژگی های متعددی که دارد بسیار محبوب است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق خواص و زمینه های مصرف این گیاه پرداختیم.

خواص دارویی گیاه شنگ در طب سنتی

گیاه شنگ که در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد در درمان زخم های دستگاه گوارش و مشکلات ریوی مفید است. به دلیل خاصیت قابض آن در درمان خونریزی های رحمی و تنفسی و همچنین برخی از انواع اسهال استفاده می شود. از پودر گل و ریشه شنگ برای تسریع در بهبود زخم ها و سوختگی های چرکی و از ریشه آن برای سم زدایی بدن استفاده می شود.

مصرف شنگ: خواص و کاربردهای آشپزی و درمانی

شنگ را می توان به صورت جوشانده استفاده کرد یا از برگ آن برای درمان زخم ها ضماد درست کرد. ریشه این گیاه که ویژگی های اصلی آن را دارد، به صورت دم کرده مصرف می شود، البته طعم تلخ آن تا حدودی ناخوشایند است. پزشكان طب سنتي ريشه و برگ خشك شنگ را پودر كرده و براي مصرف خارجي با ساير تركيبات گياهي مخلوط مي كنند.

غذاهای محلی ایران که با ماسه درست می شوند

آش شنگ یک غذای سنتی ایرانی است که با سبزیجات کوهی شنگ، حاوی موادی مانند نخود، لوبیا، عدس، نمک، فلفل سیاه، کشک، پیاز تند، نعناع تند و سیر تهیه می شود و طعم فوق العاده ای دارد. شنگ همچنین به عنوان چاشنی در سالاد و سایر غذاها استفاده می شود. شانگ پلو که با تفت دادن گوشت گاو رنده شده با پیاز، گوشت چرخ کرده و ادویه جات ترشی جات، سپس آبکشی و مخلوط کردن آن با برنج تهیه می شود، نمونه ای از غذاهای محلی محبوب است.

راه حل

گیاه شنگ که خواص دارویی و غذایی زیادی دارد یکی یکی از گیاهان دارویی محبوب در طب سنتی ایران است. این سبزی در درمان زخم ها، مشکلات گوارشی و ریوی و همچنین به عنوان یک غذای مقوی در غذاهای سنتی ایرانی به ویژه در تهیه آش و شنگپلو استفاده می شود. افزایش آگاهی از فواید این گیاه ممکن است به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا