اخبار روز

صدور اخطارهای حقوقی جدید برای مستمری بگیران

یدالله فرجی گفت: افزایش متناسب با تورم و هزینه زندگی باید بدون استثنا به همه مستمری ها اضافه شود. بین حداقل و سایر سطوح نباید تفاوتی وجود داشته باشد. اصل 96 بر این الزام تاکید کرده است. این ماده قانون باید مبنای تصمیم گیری درباره حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی باشد.

اشاره یدالله فرجی (فعال سابق صنفی) به اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان بود. اردیبهشت ماه اعمال شده و با تاخیر فروردین در خرداد پرداخت شده؛ وی توضیح داد: باید از آنها بپرسید که چقدر به حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی اضافه می شود که برای تایید و پرداخت آن به سه ماه زمان نیاز دارید چرا حقوق ما را مانند سایر مستمری بگیران کشور افزایش دهید؟ فروردین اعمال نمی شود؟!

و ادامه داد: چرا سازوکار مناسب برای صدور تصمیمات قانونی جدید برای بازنشستگان غایب است؟ فروردین وجود ندارد؟ مدیران نهادهای تامین اجتماعی هر هفته و هر ماه از مزایای الکترونیکی شدن و مدیریت الکترونیکی صحبت می کنند. پس چرا صدور اخطاریه های بازنشستگی جدید بیش از دو ماه طول می کشد؟ این همه پول در الکترونیک سرمایه گذاری شده است، چرا برای بازنشستگان کار نمی کند؟

فرجی با تاکید بر لزوم تصویب سریع قانون جدید برای مستمری بگیران خاطرنشان کرد: در کنار تصویب قانون جدید، اجرای تناسب برای بازنشستگان کار موضوعی جداگانه است. آیا تناسب حقوق همه مستمری بگیران کشور از جمله مستمری بگیران کارگری وظیفه روشن برنامه هفتم توسعه نیست؟ مگر اینکه مجلس تصویب کند؛ مگر اجرای آن نباید تمام شود فروردین برای شروع در سال 1403; وقتی می خواهید فرمول تناسب را تدوین و اجرا کنید، باید از آقایان بپرسید که هنوز مقررات قانونی جدید را صادر نکرده اید. ما مستمری بگیران چند ماه باید صبر کنیم؟

این فعال صنفی افزود: مطالبه مستمری بگیران تامین اجتماعی اجرای دقیق ماده 96 قانون تامین اجتماعی است. افزایش 35 و 22 درصدی مصوب شورای عالی کار برای افزایش حقوق کارگران بازنشسته کافی نیست. خواسته ما اجرای نص صریح قانون است. افزایش جزئی دستمزدها در سایر سطوح دستمزد کاملاً ناعادلانه است. چرا باید مستمری بگیری که 30 سال برای این مملکت کار کرده، عرق ریخته و در تولید و ساخت و ساز ایستاده، «سطح دستمزد متفاوت» و مشمول افزایش حقوق 22 درصدی شود؟

فرجی تاکید کرد: افزایش سایر سطوح دستمزد زیر حداقل دستمزد و حداقل مستمری با ماده 96 قانون تامین اجتماعی مغایرت دارد و با این رویکرد به تدریج سایر سطوح دستمزد حذف شده و همه مستمری بگیران به حداقل حقوق بگیر تبدیل می شوند. یک مستمری بگیر که اکنون به سطح درآمد دیگری تعلق دارد، حقوقی بالاتر از حداقل دستمزد داشت و در زمان استخدام بیش از حداقل تامین اجتماعی پرداخت می کرد. حالا باید از سی سال پس اندازش حقوق معقولی دریافت می کرد. این عادلانه نیست که این مستمری بگیر را حداقل دستمزد بگیریم که چندین برابر زیر خط فقر است.

وی افزود: افزایش متناسب با تورم و هزینه زندگی باید بدون استثنا به همه مستمری ها اضافه شود. بین حداقل و سایر سطوح نباید تفاوتی وجود داشته باشد. اصل 96 بر این الزام تاکید کرده است. این ماده قانون باید مبنای تصمیم گیری درباره حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی باشد. این مستمری بگیر تاکید کرد: حقوق بازنشستگان کشوری نسبت به مستمری بگیران تامین اجتماعی بالاتر است. وی افزود: مستمری بگیران از صندوق های کشوری حقوق و مزایای بالایی دارند و اکثر آنها با افزایش 20 درصدی حقوق بالای 12 یا 13 میلیون تومان دریافت می کنند. هرچند این رقم اصلا کافی نیست اما باز هم بهتر از حقوق بازنشستگان است که ظاهرا امسال قصد دارند آن را به 10 میلیون تومان افزایش دهند. اگر خط فقر بیش از 30 میلیون تومان باشد، مستمری بگیر نمی تواند نیم ماه با 10 یا حتی 15 میلیون زندگی کند.

فرجی در ادامه توضیح داد: می‌خواهیم بدانیم حقوق و مزایای مدیران سازمان‌های تامین اجتماعی چقدر است و آقایانی که در مصاحبه‌ها از افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان دفاع می‌کنند چند میلیون تومان است. زندگی می کنند؟ چگونه می توان انتظار داشت یک خانواده بازنشسته با 10 میلیون تومان 30 روز در ماه دوام بیاورد و مشکلی نداشته باشد؟! این فعال صنفی گفت: ابتدا باید فیش حقوقی خود را ارائه دهند و سپس در مورد حقوق بازنشستگان تصمیم گیری کنند. این همه تبلیغات از سوی مدیران سازمان تامین اجتماعی کسری بودجه را حل می کرد! این صندوق و تامین اجتماعی از یک بدهکار به طلبکار تبدیل شده است. این امر هیچ تاثیری بر زندگی روزمره مستمری بگیران و مستمری بگیران این صندوق نداشته است.

فرجی تصریح کرد: چرا ما مستمری بگیران هیچ نشانه ای از این بهبود فرضی در معیشت و زندگی خود نمی بینیم و تصریح کرد: اگر واقعا حق با آنهاست و وضعیت مالی صندوق تامین اجتماعی در این دولت بهتر شده است، چرا؟ آیا به معیشت و رفاه مستمری بگیران دست نمی یابند؟ اگر صادق باشند از 20 میلیون تومان تا 100 میلیون وام لازم را می دهند تا حداقل مستمری بگیر از آن برای فرستادن فرزندش به خانه استفاده کند. همان وام 20 میلیون تومانی را با هزاران اما و اگر و شرط می پردازند، آن وقت مدعی می شوند که تامین اجتماعی دیگر مشکلی ندارد و وضعیت مالی شان بهتر از همیشه است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا