اخبار روز

خبر جدید برای تولیدکنندگان گندم/ قیمت گندم مشخص شد


به گزارش مانیبان، علیقلی ایمانی مدیرکل بنیاد ملی تولیدکنندگان گندم کشور و دبیر خانه کشاورز استان گلستان از بارش باران در استان های مختلف کشور به کشاورزان خبر داد. مهر وی بیان کرد: با توجه به بارندگی در برخی مناطق و دمای بالا، جا برای آفات گندم از جمله زنگ زرد، لکه سفید، کهنگی و … فراهم شده است و نظارت مستمر کشاورزان بر مزارع ضروری است.

مهر وی نوشت: وی افزود: در برخی مناطق علیرغم اطلاع رسانی، کشاورزان سهل انگاری کردند و خسارت هایی به مزارع گندم وارد شد. اما اکثر کشاورزان گندم، با وجود اینکه سم کافی وجود نداشت، به هر ترتیبی بخور داده و از آسیب بیشتر جلوگیری کردند.

وی ادامه داد: با اطلاع قبلی و هشدارهای داده شده، زنگ زرد و سایر آفات تقریباً در بسیاری از استان ها کنترل شده است.

وی تاکید کرد: باید نظارت دقیق تری بر مزارع انجام شود زیرا در حال حاضر در اکثر استان های کشور شاهد بارندگی هستیم و پس از آن با رطوبت و گرما مواجه خواهیم شد که محیط مساعدی برای رشد آفات است.

پیش بینی تولید

ایمانی در ادامه سخنان خود به خرید تضمینی گندم در سال زراعی 1402-1403 اشاره کرد و گفت: سال گذشته کل تولید حدود 13 میلیون تن بوده که بیش از 10 میلیون تن خرید تضمینی بوده است. پیش بینی می شود امسال با افزایش تولید، خرید تضمینی این محصول استراتژیک به نزدیک به 11 میلیون تن برسد.

وی بیان کرد: در صورت کنترل عوامل طبیعی پیش بینی نشده می توان 13 میلیون تن گندم در کشور تولید کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی تولیدکنندگان گندم کشور یادآور شد: مزارع گندم استان های شمالی به دلیل خشکسالی، رطوبت هوا و افزایش دما شرایط مساعدتری برای ظهور آفات دارند. علاوه بر این، بارندگی در 15 استان کشور زیاد است و همین امر باعث می شود گندم کاران توجه بیشتری به مزارع خود داشته باشند.

نگرانی برای کشاورزان گندم

ایمانی با رفع نگرانی گندمکاران از خرید تضمینی محصولاتشان گفت: یکی یکی از دغدغه های کشاورزان مربوط به اعتبارات است و امیدوارند امسال پرداخت وام کشاورزان مانند سال گذشته با چند ماه تاخیر انجام نشود.

وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم نیز گفت: امسال خرید تضمینی گندم 17 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم و خرید تضمینی گندم دوروم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی استفاده می شود، 18 هزار تومان است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا