اخبار روز

چینی ها دیابت را درمان کرده اند

به نظر می رسد اولین درمان دیابت نوع 2 در جهان با سلول درمانی در چین به دست آمده است، مردی 59 ساله که به مدت 25 سال از عوارض شدید دیابت نوع 2 رنج می برد، اکنون از آن رهایی یافته است.

به گزارش ایسنا، در یک دستاورد نوآورانه پزشکی، گروهی از دانشمندان و پزشکان چینی برای اولین بار موفق به درمان یک بیمار دیابتی با استفاده از روش سلول درمانی شدند.

به گزارش ایرنا، بیمار مردی 59 ساله است که به مدت 25 سال از دیابت نوع 2 رنج می برد و با عوارض شدید این بیماری مواجه بود. علیرغم پیوند کلیه در سال 2017، او بیشتر عملکرد جزایر لانگرهانس خود را که برای تنظیم سطح قند خون حیاتی است، از دست داده بود و به چندین تزریق روزانه انسولین وابسته بود.

جزایر لانگرهانس مناطقی در پانکراس هستند که هورمون‌های انسولین، گلوکاگون، آمیلین، سوماتوستاتین، پلی پپتید پانکراس و گرلین را ترشح می‌کنند و برای متابولیسم گلوکز اهمیت زیادی دارند.

تیموتی کیفر، استاد گروه سلولی و علوم فیزیولوژیکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، روز دوشنبه به ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: “من فکر می کنم این مطالعه نشان دهنده پیشرفت مهمی در زمینه سلول درمانی برای دیابت است.”

ما یک قدم به درمان دیابت با سلول های بنیادی نزدیک شده ایم

محققان در سراسر جهان در حال مطالعه پیوند جزایر لانگرهانس به عنوان یک درمان جایگزین امیدوارکننده هستند که در درجه اول بر ایجاد سلول‌های جزایر لانگرهانس مانند کشت سلول‌های بنیادی انسانی تمرکز دارند. اکنون، پس از بیش از یک دهه تلاش، به نظر می رسد محققان چینی پیشرفت چشمگیری داشته اند.

در جولای 2021، این بیمار تحت پیوند سلول قرار گرفت و تنها 11 هفته بعد دیگر نیازی به انسولین خارجی نداشت و در عرض یک سال نیاز او به داروهای خوراکی برای کنترل سطح قند خون کاملاً برطرف شد.

این تیم به رهبری یین هائو، محقق ارشد در بیمارستان چانگ ژنگ در شانگهای، از سلول های تک هسته ای خون خود بیمار استفاده کرده و آنها را برنامه ریزی کردند. این سلول ها به «سلول های اسپرم» تبدیل شدند و بافت جزایر لانگرهانس را در یک محیط مصنوعی بازسازی کردند.

یین هائو تاکید کرد که این یکی دیگر از پیشرفت های جدید در زمینه پزشکی بازساختی است که از توانایی های بازسازی کننده خود بدن برای درمان بیماری ها استفاده می کند.

یک چالش رایج در تحقیقات پیوند، تمایز در مقیاس بزرگ سلول های بنیادی به سلول های تولید کننده انسولین با کیفیت بالا برای استفاده درمانی است.

در مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری در مجله Stem Cell Research & Therapy منتشر شد، تیمی از محققان دیابت به رهبری تیموتی کیفر راه‌های افزایش تولید مقیاس‌پذیر را بررسی کردند. آنها پارامترهای کلیدی را برای نظارت بر کیفیت در طول تولید سلول درمانی شناسایی کردند. نتایج آنها بینش‌های ارزشمندی را در مورد تولید در مقیاس بزرگ سلول‌های پانکراس مشتق از سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی (hPSC) ارائه می‌کند و راه‌هایی برای استاندارد کردن فرآیند تولید پیشنهاد می‌کند.

کیفر گفت در حالی که داده‌های بالینی تیم کیفر از استفاده از جزایر لانگرهانس مشتق از سلول‌های بنیادی برای درمان دیابت نوع 2 پشتیبانی می‌کند، گزارش یین هائو نشان‌دهنده اولین شواهد از عملکرد آن در انسان است.

دیابت در چین

هوانگ یانژونگ، کارشناس ارشد بهداشت جهانی در شورای روابط خارجی، خاطرنشان می کند که جمعیت دیابت در چین به طور نامتناسبی بالا است. وی تاکید کرد: اگرچه چین 17.7 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است، اما جمعیت دیابتی یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می دهد و هزینه های قابل توجهی را متوجه دولت این کشور می کند.

چین بیشترین تعداد مبتلایان به دیابت را در جهان دارد. طبق اعلام فدراسیون بین المللی دیابت، 140 میلیون نفر در این کشور مبتلا به دیابت هستند که حدود 40 میلیون نفر از آنها مادام العمر به تزریق انسولین متکی هستند.

کیفر می گوید در صورت موفقیت، این رویکرد سلول درمانی می تواند بیماران را از دارو رها کند، سلامت و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد و هزینه های مراقبت های بهداشتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

با این حال، او تاکید کرد که مطالعات بیشتر با بیماران بیشتری برای نتیجه گیری قطعی بر اساس نتایج این مطالعه چینی مورد نیاز است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا