دانستنی ها

عوارض حذف قند از رژیم غذایی چیست؟

حذف انواع قند از رژیم غذایی روزانه اشتباه است. زیرا به عنوان مثال میوه ها سرشار از قند فروکتوز هستند که برای بدن بسیار ضروری است.

به گزارش همشهری آنلاین، مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی روزانه می تواند منجر به اضافه وزن، چاقی، دیابت، سرطان، پیری زودرس و … شود. این عواقب می توانند جبران ناپذیر باشند، اما بسیاری از افراد با اجتناب از آنها از آنها اجتناب می کنند. آنها از پشت بام می افتند و شکر را به طور کامل از رژیم غذایی روزانه خود حذف می کنند. حتی میوه ها! متخصصان تغذیه تاکید دارند که گروه میوه ها را هرگز نباید از سبد غذایی حذف کرد. زیرا برای بدن بسیار ضروری هستند و از بین بردن آنها آسیب زیادی به سلامتی وارد می کند.

وقتی می گوییم شکر، منظور شکر و شکر سفید حاصل از نیشکر و شکر چغندر، شکر میوه، آجیل، خرما، کشمش، شکر موجود در بیسکویت، شکلات و غیره است. منظور ما تمام قندهای مصنوعی است. قندها یا شیرین کننده های مصنوعی مجاز به مصرف روزانه چقدر شکر طبیعی و مصنوعی هستیم؟ آیا برای حفظ تناسب اندام و سلامت باید همه اینها را از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟

کدام قندها را حذف کنیم؟

دکتری تغذیه و رژیم غذایی. و دکتر، عضو انجمن علمی تغذیه ایران. مریم مظهریون معتقد است حذف انواع قند از برنامه غذایی روزانه اشتباه است. زیرا به عنوان مثال، میوه ها سرشار از قند فروکتوز هستند. بنابراین نمی توانیم تمام قندها را از رژیم غذایی خود حذف کنیم.

دکتر. مظهریون در گفتگو با همشهری به توضیح مختصری درباره انواع قندها می پردازد و می گوید: قندها، نشاسته ها و الیاف از گروهی به نام کربوهیدرات ها هستند. ما دو نوع شکر داریم. طبیعی و مصنوعی. قند طبیعی شامل قند و شکر سفید به نام گلوکز، قند موجود در میوه ها به نام فروکتوز و قندی به نام لاکتوز موجود در شیر است. قندهای مصنوعی قندهای مصنوعی هستند که در محصولات رژیمی استفاده می شوند و در انواع مختلفی از جمله ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام وجود دارند.

یکی از اعضای انجمن علمی تغذیه ایران تاکید می کند: بهتر است قندهایی مانند شکر، شکلات و شکر سفید را که معمولا با چای مصرف می شود از رژیم غذایی خود حذف کنیم و از قندهای مصنوعی در حد اعتدال استفاده کنیم. البته برخی از افراد این کار را انجام می دهند، اما در عوض به مصرف بیش از حد قندهای طبیعی مانند آجیل، خرما و انجیر خشک روی می آورند. مصرف مقادیر زیاد این غذاها می تواند به مرور زمان باعث افزایش وزن شود و به سلامتی ما آسیب برساند.

هرگز این آب نبات ها را از دست ندهید

دکتر. ماژریون می گوید: بسیاری از مشتریان ما تعجب می کنند وقتی به آنها می گوییم خرما، توت، کشمش و انجیر آنها را چاق می کند.

حتی قندهای طبیعی در صورت مصرف زیاد می توانند باعث چاقی و سایر عوارض شوند. همچنین زمانی که به بدن خود قند زیادی می دهید، سطح قند خون به طور ناگهانی بالا می رود و بدن برای جبران این مشکل انسولین بیشتری تولید می کند. انسولین همچنین قند خون را کاهش می دهد.

قند خون پایین شما را به خوردن غذاهای شیرین وادار می کند. و این چرخه معیوب با گذشت زمان تکرار می شود و باعث افزایش وزن شما می شود. مشکل فقط افزایش وزن نیست. بیماری های مختلفی در سلامت ما نهفته است.

یکی از اعضای انجمن علمی تغذیه ایران تاکید می کند: مصرف متعادل توت فرنگی، کشمش و خرما ضرری ندارد. در استفاده از آنها زیاده روی نکنید. علاوه بر شکر و شکر سفید، می توانید از شر محصولاتی که از شکر استفاده می کنند مانند بیسکویت، کیک و … نیز کاملا خلاص شوید که حذف آنها به سلامتی شما آسیبی نمی رساند و همچنین مفید است. با این حال، حذف میوه ها، توت ها، خرما و انجیر توصیه نمی شود. مصرف این قندها در حد اعتدال توصیه می شود.

قندهای مصنوعی بدون عوارض نیستند

همانطور که از نام آن پیداست، قندهای طبیعی به طور طبیعی در انواع میوه ها، سبزیجات و شیر وجود دارند و بخشی از جوهر این غذاها هستند. اما قندهای مصنوعی یا شیرین کننده های مصنوعی به صورت مصنوعی تولید و تهیه می شوند و همانطور که از نامشان پیداست برخلاف قندهای طبیعی کالری بسیار کمی دارند.

دکتر. مظهریون می گوید: البته قندهای مصنوعی نیز بدون عوارض نیستند. بر اساس تحقیقات اخیر، ثابت شده است که آسپارتام که به طور گسترده در انواع نوشابه ها، دسرهای رژیمی و محصولات رژیمی استفاده می شود، ممکن است باعث ایجاد برخی سرطان ها شود.

این متخصص تغذیه می افزاید: نتایج برخی مطالعات حتی نشان می دهد افرادی که آسپارتام را به مقدار زیاد مصرف می کنند، خطر سکته مغزی را افزایش می دهند. درست است که این قند کالری ندارد، اما می تواند به طور غیرمستقیم اشتها را تحریک کند و تحریک اشتها باعث می شود بیشتر بخورید که می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی و غیره شود. علل

میوه ها را حذف نکنید

بسیاری از افراد برای حفظ تناسب اندام، انواع میوه ها را از برنامه خود حذف می کنند و معتقدند میوه ها دارای محتوای کربوهیدرات بالایی هستند. با این حال، دکتر Mazherion تأکید می کند که حذف میوه از هیچ رژیم غذایی توصیه نمی شود.

او می گوید: برخی از رژیم های غذایی مانند رژیم کتوژنیک، میوه ها را به طور کامل حذف می کنند. توت ها سرشار از مواد مغذی و ویتامین هستند و حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که برای عملکرد دستگاه گوارش ضروری است، اما هیچ جامعه علمی حذف آن را توصیه نمی کند.

این متخصص تغذیه ادامه می دهد: افرادی هم هستند که زیاد میوه مصرف می کنند و فکر می کنند ضرری ندارد چون قند طبیعی دارد. بسیاری از مشتریان ما اظهار می کنند که ما شام را کنار گذاشتیم و میوه را جایگزین آن کردیم و نمی دانستیم چرا وزنمان کم نشده است. مقدار میوه ای که این افراد برای شام مصرف می کنند به قدری زیاد است که با کالری زیادی وارد بدن می شوند و به همین دلیل وزن فرد کم نمی شود.

دیابتی ها چه باید بکنند؟

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت می خواهند بدانند چه مقدار قند طبیعی می توانند به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند. بسیاری نیز میوه های خشک و کشمش را بی ضرر می دانند و می توانند یک کاسه توت را با چای خود میل کنند. در این راستا دکتر. ماژریون می گوید: افراد دیابتی می توانند میوه های خشک یا سایر قندهای طبیعی را با چای یا بدون آن مصرف کنند، اما مصرف قندهای طبیعی باید متعادل باشد. البته برای این افراد استفاده از میوه های خشک و انجیر خشک ترجیح داده می شود.

اگر تعادل، تنوع و عقلانیت را در زندگی رعایت کنیم، می توانیم از همه گروه های غذایی مصرف کنیم. دکتر. ماژریون می گوید و توضیح می دهد: تنوع یعنی مصرف همه گروه های غذایی، تعادل یعنی زیاده روی نکردن در مصرف یک غذای خاص و خرد یعنی انتخاب آگاهانه و درست.

یکی از اعضای انجمن علوم تغذیه ایران می گوید: یکی یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند انتخاب‌های آگاهانه داشته باشید، خواندن جدول حقایق تغذیه روی بسته‌های غذایی است. البته در حال حاضر محصولات زیادی را در سوپرمارکت ها یا آبنبات فروشی ها می بینیم که بر روی آنها برچسب هایی وجود دارد: دسرهای رژیمی، عسل رژیمی و غیره. عسل رژیمی در واقع هیچ پایه علمی ندارد و دسرهایی که نام رژیمی را دارند صرفاً شیرین کننده های رژیمی یا رژیم های قند مصنوعی هستند. اما روغن و چربی دارند و آرد هم دارند. با این حال، این غذاها حاوی کالری هستند و نباید به این اشتباه فکر کنیم که می توانیم هر چقدر که می خواهیم بخوریم زیرا محصولات رژیمی هستند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا