اخبار روز

سریلانکا زمین های دولتی را به سرمایه گذاران ایرانی واگذار کرد. تبادل روغن با چای و چوب سریلانکا

ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی سریلانکا که در راس هیئتی به ایران آمده است؛ وی در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در جمع فعالان اقتصادی بخش خصوصی بازدید کرد.

به گزارش اکو ایران؛ ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی سریلانکا که در راس هیئتی به ایران آمده است؛ وی در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در جمع فعالان اقتصادی بخش خصوصی بازدید کرد.

در این نشست حسام الدین حلاج، معاون امور بین الملل اتاق تهران، خواستار برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور شد و گفت: این رویداد می تواند کمک بزرگی به تجار و گردشگران دو کشور کند در عین حال، لغو روادید بین دو کشور نیز زمینه را برای افزایش همکاری بین تجار فراهم می کند.

عطاءالاشرفی اصفهانی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز ابراز امیدواری کرد که این همایش منجر به گسترش همکاری های ایران و سریلانکا در زمینه های مختلف شود.

ایران از سال گذشته 250 میلیون دلار از نفت بلوکه شده خود را در سریلانکا مبادله کرده است. از این کشور چای وارد می کند. البته وزیر کشاورزی سریلانکا در این نشست اعلام کرد که بخش خصوصی ایرانی نیز می تواند از این منابع کالا خریداری کند.

اشرفی اصفهانی خطاب به سریلانکا گفت: در زمینه سوخت، مواد غذایی و آشامیدنی، لبنیات، دارو و تجهیزات پزشکی نیز آماده همکاری با این کشور هستیم حوزه های تحقیق و توسعه، خدمات فنی و فناوری اطلاعات و همچنین کشت گلخانه ای با محوریت اتاق تهران.

این عضو هیات اتاق تهران همچنین خواستار تشکیل کمیته اقتصادی و تجاری در حوزه های مختلف شد.

این درخواست از سوی هادی طالبیان، مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران مطرح و بر تشکیل کمیته مشترک برای هماهنگی بیشتر تاکید کرد. او می خواست قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و سریلانکا را فعال کند. طالبیان با پیشنهاد همکاری در زمینه هوشمندسازی گلخانه ای و مکانیزاسیون کشاورزی گفت: با توجه به نیاز این کشور صادرات خرما، گوجه فرنگی، شیلات و خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا مفید خواهد بود.

اجاره زمین 99 ساله در سریلانکا

وزیر کشاورزی سریلانکا در این دیدار با اشاره به لزوم تدوین استراتژی بلندمدت همکاری گفت: ایران یکی این کشور یکی از مهمترین صادرکنندگان انرژی در جهان است و محصولات کشاورزی سریلانکا نیز بسیار متنوع است. بنابراین فرصت های زیادی برای همکاری وجود دارد.

آماراویرا همچنین از لزوم همکاری در حوزه های فناوری های پیشرفته در کشاورزی، دامپروری، حمل و نقل و گردشگری خبر داد و از تجار ایرانی دعوت کرد تا به این کشور سفر کنند و از ظرفیت های این کشور مطلع شوند.

در این نشست پاسان آماراویرا معاون وزیر کشاورزی سریلانکا به نمایندگی از وزیر به سوالات فعالان تجاری پاسخ داد. وی در پاسخ به این سوال که آیا بازرگانان ایرانی می توانند از بلوک ایران پول وارد کنند؟ وی اعلام کرد که تجار ایرانی می توانند بر اساس ارز بلوکه شده ایران کالا به سریلانکا وارد کنند. پیش از این، دولت ایران چای را بر اساس پول نفت بلوکه شده در سریلانکا وارد می کرد. این روند البته امسال نیز ادامه خواهد داشت. آماراویرا ادامه داد: این قطعنامه با هماهنگی بانک های مرکزی دو کشور انجام خواهد شد. ضمن اینکه به زودی خبرهای خوبی در خصوص انتقال منابع مالی منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به درخواست ها برای همکاری مشترک در سریلانکا، از استقبال سرمایه گذاری ایرانیان در سریلانکا خبر داد. آماراویرا گفت: می توانیم در زمینه کشاورزی با هم همکاری کنیم. ما زمین را در قالب یک قرارداد اجاره با مدت 99 سال به شما می دهیم. البته قرارداد اجاره ابتدا 30 سال است و در صورت تمایل تا 99 سال قابل تمدید است.

در پاسخ، آیا سریلانکا مایل به همکاری در زمینه سلامت است؟ وی توضیح داد که فرصت های زیادی در زمینه گردشگری سلامت در سریلانکا وجود دارد. علاوه بر این آمادگی داریم زمین های دولتی را در اختیار سرمایه گذاران ایرانی قرار دهیم. وی افزود: قطعا با وزیر بهداشت سریلانکا صحبت خواهیم کرد و نتایج دقیق تری به ایران ارائه خواهیم کرد.

آماراویرا همچنین با صدور الوار به ایران موافقت کرد و گفت که این امکان وجود دارد. حتی می توان آن را با روغن تمیز کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا