اخبار روز سینما

معرفی مینی سریال چرنوبیل

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام سریال: Chernobyl

ژانر: درام تاریخی

تهیه کننده: کریگ مازن

نویسنده: کریگ مازن

کارگردان: یوهان رنک

آهنگساز: هیلدور گودنادوتیر

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا، انگلستان

زبان اصلی: انگلیسی

سال انتشار: 2019

امتیاز (imdb): 9.3

تعداد فصل: 1

تعداد قسمت ها: 5

بازیگران: جرد هریس، استلان اسکارسگارد، امیلی واتسون، آدام ناگیتیس، جسی باکلی، دیوید دنسیک، پل ریتر، سام تروتن، رابرت ایمز، آدریان رالینز، کان اونیل، ناتاشا رادسکی، بری کیوگان، رالف اینسون، مارلی لوئیس جونز، الکس فرنز، آلن ویلیامز و…

خلاصه داستان: در 25 و 26 آوریل 1986، اپراتورهای راکتور سیستم ایمنی راکتور را غیرفعال کردند (تعدیل کننده های نوترونی را حذف کردند) تا آزمایش قطع برق را انجام دهند. هدف از این آزمایش کشف این بود که آیا توربین‌های چرنوبیل قادر به تولید برق کافی برای کارکرد نیروگاه در هنگام قطع برق هستند یا خیر.

نتیجه یک راکتور بدون تعدیل کننده مناسب و خارج از کنترل بود. بدون توانایی کنترل راکتور، دمای آن به یک نقطه بالاتر از تولید گرمای پیش بینی شده رسید…

فاجعه موسوم به چرنوبیل بزرگترین حادثه تصادفی هسته ای در تاریخ بود که در سال 1986 در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در اوکراین رخ داد از دو انفجاری که یکی پس از دیگری رخ داد. در این حادثه حدود 5 میلیون نفر مجروح و حدود 5000 خانه به دلیل انتشار ذرات رادیواکتیو در بلاروس، اوکراین و فدراسیون روسیه آلوده شدند.

این سریال به بررسی برخی از روایت‌های ناشناخته یا کم‌توجهی از این فاجعه می‌پردازد. سه مرد داوطلبانه وارد زیرزمین کارخانه می شوند تا آب را ببندند، که می تواند وارد هسته شود و باعث انفجار دیگری شود. این کار باید برای جلوگیری از انفجار حرارتی انجام می شد.

گزارش های رسمی بعداً به این نتیجه رسیدند که اگر این کار انجام نمی شد، قطعاً یک انفجار حرارتی رخ می داد و صدها کیلومتر مربع از فضاهای مسکونی و غیر مسکونی را می پوشاند و آلوده می کرد. هر سه داوطلب از اثرات منفی رادیواکتیویته جان سالم به در بردند و زنده ماندند.

نظرات و رتبه بندی ها

Rotten Tomatoes گزارش داد که 95 درصد از منتقدان نظر مثبتی نسبت به سریال داشته اند که این نظر از 56 نقد به دست می آید و امتیاز کلی 8.84 از 10 را به سریال می دهد. در سایت متاکریتیک از جمله 26 نقد، امتیاز 83 را به خود اختصاص داده است. از 100. به خود اختصاص داده است که به معنای “ستایش جهانی” است. همچنین در مجله و سایت فرانسوی آلوسین این سریال از 13 منتقد امتیاز 4.1 از 5 را دریافت کرده است.[۴۴] و در بخش بهترین سریال مقام اول را به خود اختصاص داد.

آیشاتو لورن از آسیب مغزی: «دیدن این سریال بسیار سخت است، غمگین و خسته کننده است، اما لازم است، همه باید آن را ببینند؛ زیرا این سریال بخش بسیار مهمی از تاریخ بشریت را به نمایش گذاشته است.

نظرات در ایران

در 4 ژوئن 2019 (14 خرداد 1399) حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور ایران با انتشار توییتی در توییتر خود با اشاره به سریال چرنوبیل از سیاستمداران و رهبران سیاسی خواست که از این سریال و دیالوگ اصلی آن عبرت بگیرند: «چقدر هزینه دروغ؟” » تشویق کرده بود

حواشی در روسیه

علاوه بر این که تلویزیون ملی روسیه اعلام کرد که روایتی متفاوت از این رویداد را با حضور یک مامور سیا در مرکز ماجرا روایت خواهد کرد، کمونیست های روسی پنجشنبه شب از نهاد نظارتی این کشور خواستند دسترسی به این رویداد را محدود کند. عمومی به این سریال “منزجر کننده”. این حزب مارکسیست-لنینیست، که نباید با حزب کمونیست روسیه قدرتمندتر اشتباه گرفته شود، نویسنده، کارگردان و تهیه کنندگان سریال را می خواهد که به ادعای آنها از تراژدی به عنوان ابزاری برای فریب ایدئولوژیک استفاده کرده و رژیم و مردم شوروی را به تصویر می کشند. بد و شرور به طور قانونی او را به نشر اکاذیب متهم کند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا