دانستنی ها

خواص بی نظیر “خیار” برای سلامت استخوان ها

اگرچه اکثر مردم خیار را در خانواده سبزیجات و صیفی جات قرار می دهند، اما این ماده مغذی نوعی میوه محسوب می شود. میوه ای بسیار مغذی و آبدار.

به گزارش سلامت نیوز، این میوه که منبع خوبی برای تامین آب بدن است، به دلیل داشتن کالری، چربی، کلسترول و سدیم کم برای بدن بسیار مفید است.

فواید خیار چیست؟

از فواید این میوه می توان به سلامت پوست و همچنین مرطوب کننده برای کاهش برخی بیماری ها اشاره کرد.

تامین آب

خیار در تامین آب بدن با ۹۶ درصد آب رقیب کاهو است. بنابراین منبع بسیار خوبی برای تامین آب است.

سلامت استخوان

محتوای بالای ویتامین K در خیار این میوه را به یک منبع عالی برای سلامت استخوان تبدیل می کند. تحقیقات نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین K در بدن افراد با میزان بالای شکستگی استخوان مرتبط است.

سرطان

خیار حاوی پلی فنول هایی به نام لیگنان است. پلی فنل یک ترکیب گیاهی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این ترکیبات گیاهی فواید بسیاری برای سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها دارند.

محققان دریافتند که مصرف لیگنان در افراد مبتلا به سرطان سینه یائسه به طور قابل توجهی میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری را در این افراد کاهش می دهد.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف لیگنان با کاهش خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان مانند سرطان مری، سرطان معده و سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سلامت قلبی عروقی

خیار حاوی فلاونوئیدها یا مواد مغذی گیاهی است که برای سلامت قلب مفید است. محققان دریافته اند که فلاونوئیدها به دلیل خواص زیر خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهند:

آنتی آتروژنیک (جلوگیری از تشکیل پلاک در عروق خونی)

ضد ترومبوز (جلوگیری از لخته شدن خون)

آنتی اکسیدان (جلوگیری از آسیب سلولی رادیکال های آزاد)

دیابت

بر اساس یافته های تحقیقاتی، خیار حاوی ضد هیپرگلیسمی است، یعنی میزان گلوکز خون را کاهش می دهد. افراد مبتلا به دیابت در تنظیم عملکرد انسولین و قند خون مشکل دارند. خیار یکی این یک مکمل غذایی است که به تنظیم قند خون برای افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

التهاب

خیار و پوست آن اغلب به دلیل خاصیت ضد التهابی به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود.

برش های خیار همچنین برای کاهش پف چشم و رفع آفتاب سوختگی استفاده می شود، زیرا این میوه تحریکات ناشی از آفتاب سوختگی را برطرف می کند، پوست را خنک می کند و ورم را کاهش می دهد.

ارزش غذایی خیار

اگرچه خیار عمدتاً از آب تشکیل شده است، اما حاوی مواد مغذی بسیاری است و البته کالری بسیار کمی دارد.

هر خیار حاوی 45 کیلو کالری، 2 گرم پروتئین، 11 گرم کربوهیدرات، 1.5 گرم فیبر، 48 میلی گرم کلسیم، 39 میلی گرم منیزیم، 72 میلی گرم فسفر، 442 میلی گرم ویتامین C، 8 میلی گرم پتاسیم، 442 میلی گرم، 8 میلی گرم پتاسیم و 4 میلی گرم است. پتاسیم حاوی ویتامین K و 5 گرم قند است.

چه کسانی باید از خوردن خیار اجتناب کنند؟

خوردن خیار فواید زیادی دارد، اما برخی ممکن است به دلایل مختلف نتوانند خیار بخورند:

مشکلات گوارشی

مصرف خیار در برخی افراد باعث ایجاد گاز در معده یا سوء هاضمه می شود. در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری گوارشی دیگر مراقب خیار باشید.

اختلال لخته شدن خون

اگر اختلال لخته شدن خون دارید یا از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، زیاد خیار نخورید زیرا غذاهای غنی از ویتامین K ممکن است با رقیق کننده های خون تداخل داشته باشند.

آلرژی

اگر تب یونجه یا رینیت آلرژیک دارید، ممکن است در معرض ابتلا به سندرم آلرژی دهانی ناشی از خوردن خیار باشید. سندرم آلرژی دهانی نوعی آلرژی غذایی است که در اثر واکنش به مصرف برخی غذاها مانند میوه ها، دانه ها و سبزیجات ایجاد می شود و اغلب با التهاب مخاط بینی همراه است.

با این حال، این میوه پر آب از نظر خاصیت کم نیست. با خوردن هر روز خیار می توانید بدن خود را هیدراته کنید و همچنین برخی ویتامین های لازم را برای بدن تامین کنید. اما اگر احتمال مشکلات گوارشی یا آلرژی یا حساسیت غذایی وجود دارد، دقت در مصرف خیار مفید است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا