دانستنی ها

پیامدهای کمبود استاد پرستاری در ایران

وحید زمان زاده در جلسه شورای عالی نظام پرستاری اظهار داشت: نسبت استاد به دانشجو در رشته پرستاری به طور جدی با استاندارد فاصله دارد. بر اساس برنامه ششم توسعه این نسبت باید به 1 به 10 برسد. با ۱۲ هدف برنامه ششم توسعه فاصله داریم.

گزارش مهر وی ادامه داد: این موضوع آسیب زیادی به آموزش دانشجویان پرستاری وارد می کند. فشارهای غیر کارشناسی برای توسعه موسسات آموزشی که از نیروی انسانی کافی در پرستاری برخوردار نیستند، سال‌هاست که ادامه دارد.

زمان زاده گفت: در طرح دستوری آموزش وزارت بهداشت، بورد پرستاری وابسته به دبیرخانه آموزش علوم پایه پزشکی است و کار آن بالینی است. لذا با توجه به وجود 210 موسسه آموزش پرستاری در کشور باید به راه اندازی دبیرخانه علوم مراقبتی پرستاری اهمیت ویژه ای داد. پیشنهاداتی در این راستا ارائه شده است اما نتیجه اثربخشی به دست نیامده است.

در حال حاضر استادیار پرستاری کلانشهر تهران حدود 20 میلیون تومان حقوق می گیرد در حالی که اجاره مسکن به تنهایی در پایتخت بسیار بیشتر از این حقوق است. بنابراین اعضای هیات علمی پرستاری نیز مانند پرستاران تحت فشار هستند. دانشکده پرستاری در برخی از دانشکده های پرستاری دو تا سه برابر بیشتر از وظایف خود خدمت می کنند که منجر به فرسودگی زودرس نمی شود.

زمان زاده افزود: با تلاش معاونت پرستاری وزارت بهداشت و همکاری سازمان نظام پرستاری، پیش نویس لایحه حقوق مادی و معنوی پرستاران تدوین و ارائه شد مشکلات اساتید پرستاری نیز حل خواهد شد. حل خواهد شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا