دانستنی ها

سن ابتلا به آلزایمر به 49 سال می رسد

معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران درباره کاهش سن ابتلا به آلزایمر گفت: در حال حاضر یک بیمار 49 ساله مبتلا به آلزایمر و یک بیمار 40 ساله در مرحله پیش آلزایمر داریم. . متاسفانه سن ابتلا به این بیماری کاهش یافته است.

به گزارش فوریت ها، وی ادامه داد: در ایران موارد زوال عقل در حال افزایش است که 65 درصد آن آلزایمر است. در دنیا هر 3 ثانیه یک نفر و در ایران هر 7 دقیقه یک نفر به زوال عقل مبتلا می شود. در حال حاضر بیش از 1500000 نفر در کشور مبتلا به زوال عقل هستند که 65 درصد آنها مربوط به بیماری آلزایمر و بقیه انواع مختلف دمانس هستند.

وی افزود: با کاهش ارتباطات اجتماعی و خانوادگی در دوران کرونا و پس از کرونا، سالمندان دچار اضطراب، ترس و استرس شده‌اند که باعث شده تنها در سال گذشته حدود 400 نفر مبتلا به MCI شناسایی شوند. McI اختلال شناختی خفیف یا مرحله قبل از آلزایمر است. ما در این مرحله افراد را شناسایی کردیم و با اجرای آزمایشی پروژه ای به نام ذهن پویا به مدت 3 ماه، کارهای لازم را برای جلوگیری از ابتلای آنها به زوال عقل انجام دادیم. امیدواریم بودجه ای برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود.

عوامل موثر بر میزان زوال عقل و بیماری آلزایمر

صالحی تصریح کرد: برخی از عوامل افزایش خطر ابتلا به زوال عقل عبارتند از: ارتباطات اجتماعی کم، کم سواد، سیگار کشیدن، ناشنوایی، ورزش نکردن، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل، آلودگی هوا و از همه مهمتر بیماری های زمینه ای. بیماری های زمینه ای، ابتدا افسردگی، سپس دیابت، فشار خون و کلسترول بالا، در صورت عدم مراقبت از عوامل خطر برای ایجاد زوال عقل محسوب می شوند.

وی ادامه داد: سبک زندگی سالم یکی یکی از عوامل موثر در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل این است که افراد سعی می کنند سبزیجات بیشتری مصرف کنند و چربی اشباع کمتری مصرف کنند.

وضعیت دارویی و پوشش بیمه ای بیماری آلزایمر

صالحی درباره وضعیت داروهای آلزایمر گفت: به دلیل تحریم ها در حال حاضر داروهای خارجی وارد نمی شود و یا خیلی گران هستند. اثربخشی داروهای تولید شده در ایران هنوز بررسی نشده است، اما موثر بودن آنها قطعی است.

وی افزود: بیمه خصوصی بهتر از بیمه دولتی این بیماری را پوشش می دهد. اخیراً بیمه درمانی برخی از خدمات توانبخشی را برای سالمندان تحت پوشش قرار می دهد، اما برای کمک به خانواده ها کافی نیست.

زنان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر هستند

صالحی تصریح کرد: امید به زندگی 3 تا 4 سال در زنان بیشتر از سن است یکی یکی از عوامل زوال عقل است و از طرفی چون استرس در زنان بیشتر از مردان است، خطر بروز آن در زنان حدود 6 تا 7 درصد بیشتر از مردان است.

وی در خصوص کاهش سن ابتلا به آلزایمر گفت: در حال حاضر یک بیمار 49 ساله مبتلا به آلزایمر و یک بیمار 40 ساله در مرحله پیش آلزایمر داریم. متأسفانه سنی که در آن بیماری آلزایمر رخ می دهد کاهش یافته است.

آیا بیمار آلزایمر توانایی مشارکت در اجتماع را دارد؟

صالحی با بیان اینکه آلزایمر یک بیماری پیش رونده است و مراحل مختلفی دارد، گفت: بیمار آلزایمر در مرحله اول توانایی ورود به جامعه را دارد و در مرحله دوم با کمک مراقب می تواند این کار را انجام دهد. بیماران در مرحله اول یا نیمه اول مرحله دوم بیماری به مراکزی مانند مرکز اجتماعی توانبخشی کاسدک مراجعه می کنند که حواس پنج گانه آنها برای بازگشت تدریجی به یادگیری استفاده می شود. این مرکز با مجوز سازمان مددکاری اجتماعی کشور فعالیت می کند و عملکرد موثری بر روی این بیماران دارد.

وی ادامه داد: در مرحله سوم بیماری فرد فقط مشکلاتی را تجربه می کند که نیاز به مراقبت و توانبخشی بدنی دارد و فرد نمی تواند زیاد ذهن خود را به کار گیرد.

امید به زندگی بیماران چقدر است؟

وی تصریح کرد: بیمار مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر بین 3 تا 20 سال عمر می کند. تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر مشکل این بیماری را هر سال 5 سال به تعویق می اندازد. باید روی پیشگیری تمرکز کنیم تا فرد مبتلا نشود و اگر گرفت زندگی خوبی داشته باشد و بعدها مهارت های خود را بیاموزد.

کمبود مراقب مشکلی برای بیماران مبتلا به زوال عقل و آلزایمر است

مدیر عامل انجمن زوال عقل و آلزایمر خاطرنشان کرد: یکی یکی از مشکلاتی که بیماران مبتلا به زوال عقل و آلزایمر با آن مواجه هستند، پیدا نکردن مراقب است. چون الان بچه ها جدا از والدینشان زندگی می کنند، ازدواج و زاد و ولد کمتر شده است. همه این موارد باعث می شود که بیماران کمبود مراقب را تجربه کنند. به همین دلیل از طرف انجمن اقدام به ایجاد «دانشکده پرستاری» با مجوز از کارشناسان فنی کردیم. هدف از تاسیس این مدرسه آموزش و تربیت افراد در زمینه مراقبت از سالمندان مبتلا به زوال عقل است. این به خانواده ها اجازه می دهد تا بیمار خود را با خیال راحت به یک فرد واجد شرایط تحویل دهند.

وی گفت: افراد دارای تحصیلات عالی در دوره های آموزشی ما دعوت می شوند. آنها با حضور در این دوره ها دارای مدرک تحصیلی معتبر و قابل ترجمه در ایران و جهان خواهند بود. در صورت کمک مالی به انجمن می‌توانیم سالانه به 3 یا 4 هزار نفر آموزش دهیم تا فرصت شغلی برای افراد ایجاد شود و مراقبانی با مدارک علمی به منازل بیماران اعزام شوند، بنابراین آمادگی داریم تا -ثبت نام افراد ما در این زمینه همکاری داریم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا