دانستنی ها

خطر جدی نوشیدن آب در دوران بارداری

تحقیقات جدید نشان می دهد که قرار گرفتن جنین در معرض فلوراید در آب آشامیدنی مادر باردار ممکن است احتمال مشکلات جسمی و روحی را در کودکان خردسال افزایش دهد.

اشلی مالین، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه فلوریدا، گفت: «یافته‌های ما با توجه به اینکه زنان در این مطالعه در معرض سطوح بسیار پایین فلوراید بودند، قابل توجه است.

اما هیچ کس نمی گوید که فلورایداسیون آب آشامیدنی باید متوقف شود.

مالین گفت: «افراد باردار احتمالاً باید آب تصفیه شده بنوشند.

شهرداری ها در ایالات متحده در دهه 1940 شروع به افزودن فلوراید به منابع آب خود کردند زیرا اثربخشی آن در جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان اثبات شده بود. در حال حاضر، نزدیک به سه چهارم آمریکایی ها در آب لوله کشی خود فلوراید دارند.

با این حال، مالین و همکارانش خاطرنشان کردند که تحقیقات اخیر نشان می دهد که نوشیدن آب حاوی فلوراید در دوران بارداری ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد.

مطالعه جدید شامل 229 جفت مادر و کودک بود. از ادرار هر مادر در سه ماهه سوم بارداری برای اندازه گیری سطح فلوراید نمونه برداری شد.

هنگامی که کودکان این زنان 3 ساله بودند، هر کدام با استفاده از چک لیست رفتار کودک پیش دبستانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. چک لیست بر اساس گزارش های والدین از عملکرد اجتماعی و عاطفی کودک نوپا است.

گروه مالین دریافتند کودکانی که در داخل رحم در معرض 0.68 میلی گرم در لیتر فلوراید قرار می گیرند، 1.83 برابر بیشتر احتمال دارد که مشکلات رفتاری از خود نشان دهند.

به طور خاص، این مشکلات شامل شکایات فیزیکی مانند سردرد و درد شکم یا مشکلاتی مانند واکنش عاطفی، اضطراب و علائمی است که ممکن است با اوتیسم مرتبط باشد.

تیم مالین افزود: «این مطالعه هیچ ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض فلوراید جنین و سایر مشکلات رفتاری، مانند مشکلات توجه یا پرخاشگری پیدا نکرد.

محققان خاطرنشان کردند که در حال حاضر هیچ دستورالعملی برای زنان در مورد اجتناب از مصرف فلوراید در دوران بارداری وجود ندارد.

مالین ادامه داد: خوردن فلوراید هیچ فایده ای برای جنین ندارد، با این حال، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ممکن است خطر بسیار مهمی برای رشد مغز در آن زمان باشد.

تیم او تحقیقات آینده را در مورد تفاوت‌های منطقه‌ای در قرار گرفتن در معرض فلوراید و اثرات آن، و همچنین چگونگی تأثیر قرار گرفتن در معرض فلوراید در دوران نوزادی بر مغز در حال رشد، برنامه‌ریزی می‌کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا