اخبار روز سینما جهان

بوی شورش از درون جشنواره کن ۲۰۲۴ می‌آید/کارکنان در طلب حقوق بیشتر

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، رسانه سینمایی ددلاین در گزارشی اختصاصی از جشنواره فیلم کن که به عنوان محلی برای ابراز اعتراض نیز یاد می شود، امسال نیز تفاوتی نخواهد داشت. اما نوع اعتراض ممکن است کمی با سال های قبل متفاوت باشد زیرا بوی عصیان از درون می آید.

مهر نوشت: این گزارش نشان می دهد که حدود 200 کارمند این جشنواره فیلم فرانسوی که ترکیبی از نیروهای خود کن و کارمندان جشنواره های دیگر از سراسر فرانسه هستند، قصد دارند در طول جشنواره برای دستمزد خود اعتراض و حتی اعتصاب کنند.

برنامه این تظاهرات را گروهی به نام «زیر پرده، آشغال: گروه کارمندان خطرناک جشنواره های سینمایی» رهبری می کند و این نام به شعار معروف اعتراضات اردیبهشت ماه 68 اشاره دارد: زیر سنگفرش ها، ساحل.

این اتحادیه که در مارس 2020 راه‌اندازی شد، متشکل از کارمندان بخش‌های مختلف کن، از جمله افرادی است که در بخش رقابت رسمی، جشنواره فیلم مارکه دو و بخش‌های جانبی دو هفته کارگردانان و هفته منتقدان کار می‌کنند. به عنوان کارمند بخش بین المللی بوردو، جشنواره فیلم مستقل. ، جشنواره لومیر در لئون و جشنواره بین المللی فیلم “آنتروو” در بلفورت.

منابع داخل اتحادیه به ددلاین گفتند که آنها قصد دارند صدای خود را در افتتاحیه دو هفته کارگردانان، هفته منتقدان و ACID در کن و همچنین تظاهرات در محل در طول این رویداد 12 روزه که از 14 می آغاز می شود، به گوش مردم برسانند. برگزاری جشنواره از جمله فیلم های مورد انتظار این دوره باید به اکران مگالوپولیس ساخته فرانسیس فورد کاپولا و فیوریوسا ساخته جورج میلر اشاره کرد.

ماهیت اعتراضات تاکنون مخفی مانده است، اما این گروه قصد دارد روز پنجشنبه جلسه ای برای نهایی کردن استراتژی خود برگزار کند. به گفته منابع، اشکال مختلف اقدام روی میز است، از جمله «اعتصاب کامل کارکنان»، که باعث می‌شود ده‌ها کارگر جشنواره ابزارهای خود را به طور کامل کنار بگذارند. این اعتصاب شامل کارمندانی از جمله برنامه نویسان، گردانندگان دوربین، زیرنویس فیلم ها، چهره های مطبوعاتی جشنواره و کارمندان مختلف مدیریتی و فنی می شود که بیشتر آنها نیمه وقت هستند. اگر برنامه سازان یا مسئولان مطبوعاتی ابزار خود را پایین بیاورند، برای اجرای جشنواره مشکل بزرگی ایجاد می کند. بدون برنامه نویس معلوم نیست که این رویداد امکان پذیر است یا نه!

ناامیدی این گروه دوطرفه است. اول، آنها به دستمزدی که از کارفرمای خود دریافت می کنند اعتراض می کنند و دستمزد خود را ناکافی می دانند، زیرا اغلب شامل ساعات اضافه کاری طاقت فرسا مورد نیاز شغل آنها نمی شود.

یکی یکی از اعضای این اتحادیه به شرط فاش نشدن نام خود به ددلاین گفت: با بررسی های انجام شده متوجه شدیم که 80 درصد از کارکنان جشنواره در حالی کار می کنند که قرارداد آنها کمتر از 2000 یورو (2100 دلار) در ماه است و این درآمد غیرممکن است. در پاریس زندگی می کنند

دومین نقطه تفاوت برنامه بیمه بیکاری منحصر به فرد فرانسه برای کارگران و تکنسین های سرگرمی است. این طرح از کارگران سرگرمی با قراردادهای کوتاه مدت با مزایای بیکاری در زمانی که بین شغل یا پروژه هستند حمایت می کند. برای واجد شرایط بودن، کارکنان باید بتوانند ثابت کنند که ساعات خاصی را در طول سال کار کرده اند. پرداخت ها از طریق مالیات های پرداخت شده توسط کارفرمایان تامین می شود، اما به دلیل مبهم بودن مقررات، بسیاری از کارگران جشنواره فیلم فرانسه از مزایای بیکاری محروم شده و با قراردادهای کوتاه مدت و ثابت به کار گرفته می شوند.

منبع دیگری از این اتحادیه گفت: هیچکس شرایط و دستمزد کارگران جشنواره را زیر سوال نبرد و همه ما به دلیل اینکه عاشق فیلم بودیم، کار را برای جشنواره پذیرفتیم، با اینکه زندگی مان سخت بود، اما الان همه بحث می کنند که وقتی این جشنواره میزبان ستارگان است. از سراسر جهان، پرداخت حداقل دستمزد به کارگران چقدر مضحک است.

این جنبش حامیان برجسته‌ای دارد: جاستین تریر، فیلمساز فرانسوی، که برنده نخل طلای کن آناتومی یک پاییز بود، در حالی که از جشنواره فیلم کن سال گذشته عبور می‌کرد، سنجاق یقه‌ای قرمز گروه را پوشید و اکنون گروه امیدوار است که چهره‌ها به این چهره‌ها تبدیل شوند. افراد بیشتری از صنعت سینما باید در جشنواره امسال این سنجاق را روی لباس های خود داشته باشند.

درست قبل از مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن سال گذشته، این گروه بیانیه ای را در روزنامه چپ لیبراسیون منتشر کرد که پس از دیدار با وزیر فرهنگ فرانسه در کن انجام شد.

گفته می شود مسئولان دولتی از مشمول نشدن کارگران جشنواره مشمول برنامه دستمزد بیکاری متناوب نیستند. همچنین جلسه ای با مرکز ملی سینمای فرانسه (CNC) برگزار شد اما اقدام خاصی صورت نگرفت. از آن زمان، این گروه سخنرانی های اعتراض آمیزی را در جشنواره های سراسر فرانسه برگزار کرده است تا موضوع خود را اعلام کند.

یکی یکی از اعضای اتحادیه به ددلاین گفت: مدیران جشنواره مخالف ما نیستند و نگران هستند، اما تنها پاسخ آنها این است که در شرایط مالی پیچیده ای قرار دارند و ادعا می کنند قدرت محدودی دارند. پس از یک سال، اکنون در شرایطی هستیم که همه می دانند ما وجود داریم و چه می خواهیم. امیدواریم بتوانیم با کارفرمایان خود به توافق برسیم.

این گروه با دفتر تیری فرمو، مدیر جشنواره کن و دپارتمان های موازی تماس گرفتند و در مورد مشکلات و احتمال تظاهرات مردمی در جشنواره امسال صحبت کردند، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده اند.

در تماس با جشنواره برای اظهار نظر، انتظار می رود کارکنان مقاومت بیشتری داشته باشند تا این رویداد عمومی و خصوصی غیرانتفاعی برای عملکردهای عمومی غیر سیاسی مخدوش نشود.

در همین حال، خودی ها می گویند که آنها به طور کلی نسبت به تغییرات مثبت خوش بین هستند، زیرا این اختلاف پیامدهای “فوری” برای کارایی رویدادهای سینمایی مانند کن، که جزء لاینفک اقتصاد فرانسه هستند، خواهد داشت.

بسیاری از مدیران جشنواره نیز به ددلاین گفته اند که در 2 سال اخیر متوجه شده اند که استخدام نیروهای خوب و حرفه ای با این دستمزدها چقدر سخت است. یک منبع دیگر گفت که جشنواره کن به سختی می تواند افراد را استخدام کند و با این شرایط سال آینده حتی ممکن است جشنواره به درستی برگزار نشود.

خودی های صنعت امیدوارند جشنواره کن بتواند به عنوان الگویی برای جشنواره های دیگر باشد تا متعهد به پرداخت بهتر باشد.

جشنواره فیلم کن به تظاهرات عادت کرده است و 20 سال پیش صحنه اعتراضات مشابهی بود که به دلیل کاهش حقوق بیکاری به خیابان ها آمد. سال گذشته، کارکنان کترینگ جشنواره تظاهراتی را برای دستمزدهای بالاتر در بیرون ساختمان کارلتون برگزار کردند و اتحادیه اصلی کارگران انرژی فرانسه به عنوان بخشی از اعتراضات تهدید کرد که برق را قطع خواهد کرد. اصلاحات بازنشستگی را کاهش خواهد داد. با این حال، تظاهرات عمومی در طول جشنواره توسط مقامات محلی به دلیل نگرانی های ایمنی ممنوع شد.

فرش قرمز همیشه محل اعتراضات مختلف بوده است. از اعتراض به مسائل سیاسی گرفته تا مشکل پاشنه کفش زنانه که باعث شد خیلی ها با پای برهنه روی فرش قرمز بروند.

جشنواره های فرانسوی اغلب محلی برای بیان اظهارات سیاسی هستند. در سال 2003، دو فستیوال محبوب هنرهای تابستانی فرانسه، جشنواره آوینیون و جشنواره اکس آن پروونس، پس از هفته ها اختلال و اعتراض کارگران اعتصابی برای دریافت مزایای بیکاری لغو شدند.

در مجموع صحنه جشنواره های بین المللی به دلیل کاهش بودجه، اعتراضات سیاسی و درگیری های جهانی ۱۲ ماه پرتلاطم را تجربه کرد و جشنواره فیلم برلین تحت تاثیر موجی از ناآرامی های سیاسی قرار گرفت. پیش بینی می شود کن با چنان اعتراضات سیاسی مواجه شود که با حملات رژیم صهیونیستی به غزه و جنگ روسیه و اوکراین مواجه شود.

۲۲۰۵۷

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا