اخبار خودرو

پیچ و خم خصوصی‌سازی خودروسازان/ چه کسی صلاحیت اداره دارد؟

پیچ و خم خصوصی‌سازی خودروسازان/ چه کسی صلاحیت اداره دارد؟

مهلت دو ساله ابراهیم رئیسی برای تحویل سهام دولتی خودروسازان به پایان رسید. با این حال ایران خودرو و سایپا همچنان در هزارتوی واگذاری سهام خود هستند.

اما آیا خصوصی سازی این دو شرکت تکمیل می شود؟

طبق جدیدترین خودرو، اسفند سال 1400 بود که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر سرزده خود به ایران خودرو، هشت فرمان خودرویی را برای بهبود وضعیت صنعت خودرو برای سال بعد (1401) صادر کرد. می توان گفت که اکثر این هشت فرمان فراموش شده و این اهداف نه تنها در سال 1401، بلکه در سال 1402 محقق نشد. اما دستور آخر یعنی خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا همچنان مطرح است اما در حد وعده و صحبت.

در ابتدا لازم به ذکر است که روند واگذاری سهام دو خودروساز دولتی از سال ۱۳۷۷ آغاز شد و پس از چندین بار واگذاری، مشارکت مستقیم دولت و وزارت حراست در مالکیت این دو خودروساز صورت گرفت. . در ایران خودرو 5.72 درصد و در سایپا 17 درصد بوده است. البته شایان ذکر است که 12.21 درصد از سهام ایران خودرو و 15.6 درصد از سهام سایپا متعلق به شرکت های دولتی وابسته و تحت کنترل دولت است. همچنین 25.24 درصد از سهام ایران خودرو و 39.66 درصد از سهام سایپا در سامانه تودلی قرار دارند.

هزارتوی خصوصی سازی خودروسازان/ چه کسی اختیار مدیریت آن را دارد؟
پیچ و خم خصوصی‌سازی خودروسازان/ چه کسی صلاحیت اداره دارد؟

نکته ای که انتقادات زیادی را به دولت وارد می کند این است که دولت بزرگترین سهامدار ایران خودرو و سایپا نیست بلکه مانند مالک اصلی این شرکت خودروسازی در تصمیم گیری ها و دخالت در امور شرکت می کند.

آیا پاسکاری خصوصی سازی وزرا را به تعویق انداخت؟

اکنون مشکل اصلی این است که مهلت ابراهیم رئیسی محقق نشد و خودروسازی کشور در هزارتوی خصوصی سازی ها باقی مانده است.

در این دو سال شاهد تبادلات بسیاری بین وزارت امنیت و وزارت اقتصاد بودیم. بنابراین متولیان این دو وزارتخانه پیوسته یکدیگر را در روند خصوصی سازی مقصر می دانستند. روند خصوصی سازی دو شرکت نیمه دولتی به حدی کشیده شد که این شبهه وجود داشت که دولت و وزارت حراست از سهم خواهی در دومین صنعت بزرگ کشور دست برنداشته و مانع خصوصی سازی کامل شدند.

به عبارت دیگر، بسیار بعید است که دولت بخواهد چرخه تصمیم گیری در خودروسازی را به کلی کنار بگذارد. چرا که عباس علی آبادی در آخرین اظهارات خود گفت: ما می خواهیم به سمت تفویض حداکثری امور اجرایی برویم تا بتوانیم مسئول سیاست گذاری ها باشیم، باید به گونه ای کار را انجام دهیم که به نفع مردم باشد، نمی توانیم ثروت ملی را در اختیار مردم قرار دهیم. کسی که صلاحیت انجام آن را ندارد.”

هزارتوی خصوصی سازی خودروسازان/ چه کسی اختیار مدیریت آن را دارد؟
پیچ و خم خصوصی‌سازی خودروسازان/ چه کسی صلاحیت اداره دارد؟

در این مدت شرکت های زیادی سهام خودروسازان را خریداری کردند. به عنوان مثال، شرکت بهمن درب موتور مرداد سال گذشته بلوک 3.36 درصدی ایران خودرو را در بورس خرید. شرکت قطعات یدکی برای سفرهای دریایی و گروهی بهمن با توجه به سهام وی در ایران خودرو که تاکنون دارای دو کرسی در هیئت مدیره این شرکت بوده است، با افزایش مشارکت این دو گروه، قدرت وی در فرآیند مدیریت افزایش می یابد. گفته می شود بلوک مشابهی نیز در اختیار بانک تجارت بوده و در دست شرکای این گروه نیز می باشد. بهمن و کروز فروخته خواهد شد. در صورتی که سازمان بورس این معامله را تایید کند، اقدام گروهی بهمن و کراس ایران خودرو شش درصد افزایش می یابد.

اسفند سال گذشته مدیرعامل ایران خودرو از آغاز واگذاری سهام تودلی از این شرکت خبر داده بود. با این حال هنوز خبری از واگذاری سهام شرکت سایپا نیست.

آیا خصوصی سازی شتاب می گیرد؟

با انتشار خبر واگذاری استقلال و پرسپولیس که پس از سال ها تاخیر تکمیل شد، این سوال مطرح شد که آیا این موضوع می تواند روی خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا تاثیر بگذارد و روند آن را تسریع کند؟

همانطور که گفته شد، به نظر می رسد که دولت از تصاحب صنعت خودرو دست نخواهد کشید. اما ممکن است پس از سال ها مجبور شوید مانند روند واگذاری استقلال و پرسپولیس از این اقدامات دست بکشید.

در سوی دیگر ماجرا، دولت با بدکاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را بدهکار کرد. یعنی دقیقاً همان اتفاقی که برای دو شرکت خودساز افتاد و همین عامل باعث شد روند خصوصی سازی آنها طولانی شود. زیرا خریدار حاضر به خرید مجموعه زیان نیست. اما با واگذاری دو باشگاه بعید نیست سایپا و ایران خودرو به این زودی ها خصوصی شوند. اما اینکه خریداران سهام این چهار گروه زیانده، خریداران واقعی هستند یا خریدار دولت، ابهام دارد.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا