دانستنی ها

چه چیزی بهتر است در مورد سرخک و واکسن آن بدانید

با افزایش تعداد عفونت های سرخک در سطح بین المللی، آگاهی مردم در مورد این بیماری و نقش واکسیناسیون در برابر آن بسیار مهم است. دو مقاله در مجله انجمن پزشکی کانادا، مروری کوتاه بر این بیماری بسیار مسری ارائه می دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از مدیکال اکسپرس، اگرچه اخیرا افزایش موارد سرخک در کانادا گزارش شده است، اما بسیاری از پزشکان کانادایی ممکن است تجربه مستقیمی در تشخیص و درمان سرخک نداشته باشند، زیرا این کشور برای اولین بار در سال 1998 به این ویروس مبتلا شد. به دست آمد.

پزشکان تاکید می کنند که افزایش فعالیت ویروس سرخک در سراسر جهان و در کانادا یادآور اهمیت ایمنی افراد در برابر این بیماری است. بنابراین، واکسیناسیون های معمول دوران کودکی، از جمله سرخک، که در طول همه گیری کووید-19 نادیده گرفته شده است، باید فورا مورد توجه قرار گیرد.

دکتر، یک پزشک در انتاریو. سارا ویلسون می‌گوید: «پزشکان باید هنگام ارزیابی بیماران محتاط باشند، به‌ویژه آن‌هایی که سابقه سفر دارند یا ممکن است در معرض شیوع‌های محلی این بیماری قرار گرفته باشند».

سرخک یکی یکی از مسری ترین بیماری های عفونی تنفسی است. تب، سرفه، آبریزش بینی و چشم صورتی در بیماران سرخک مشاهده می شود. علاوه بر این، بثورات پوستی که روی صورت شروع شده و در سراسر بدن پخش می شوند، ممکن است تقریباً چهار روز پس از عفونت ایجاد شوند.

عوارض عفونت سرخک در 30 درصد موارد گزارش شده است. اینها می تواند شامل عفونت گوش، ذات الریه، عوارض بارداری و عوارض عصبی از جمله آنسفالیت باشد. سرخک همچنین می تواند باعث نقص ایمنی ثانویه موقت شود. اکثر موارد سرخک در کانادا در افراد واکسینه نشده به ویژه کودکان رخ می دهد.

با توجه به ماهیت مسری سرخک، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید هنگام ارجاع موارد مشکوک برای ارزیابی یا آزمایش با مراکز مراقبت بهداشتی تماس بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که اقدامات پیشگیری و کنترل عفونت مناسب برای جلوگیری از انتقال به فرد آلوده وجود دارد.

افزایش شیوع سرخک در کشورهای مختلف علیرغم برنامه‌های موثر واکسیناسیون، نیاز به افزایش تلاش‌های واکسیناسیون را برجسته می‌کند. دستورالعمل‌های ایمن‌سازی کانادا واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را در برنامه‌های دوز مشخصی برای همه افراد در کانادا توصیه می‌کند.

در مسافرت یا موقعیت های همه گیر، واکسیناسیون MMR ممکن است فراتر از برنامه استاندارد انجام شود. با دستورالعمل های ارائه شده برای واکسیناسیون فوری و پیشگیری پس از مواجهه. بزرگسالان فاقد ایمنی سرخک یا سوابق واکسیناسیون ممکن است بسته به سن، سابقه سفر و عوامل خطر، یک تا دو دوز واکسن MMR دریافت کنند. واکسن MMR ایمن و موثر است. با این حال، افراد مبتلا به نقص ایمنی یا زنان باردار نیاز به ارزیابی دقیق دارند. به همین دلیل است که ایمنی گله از طریق واکسیناسیون انبوه بسیار مهم است.

واکسن سرخک موثر و بی خطر است. با این حال، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف یا زنان باردار نمی توانند این واکسن را دریافت کنند، به همین دلیل است که ایمنی گله از طریق واکسیناسیون انبوه بسیار مهم است.

پزشکان می گویند افرادی که دو دوز واکسن سرخک دریافت نکرده اند باید مراقب باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر نمی‌دانید ایمنی کافی در برابر سرخک دارید، باید آزمایش آنتی‌بادی را در مراکز پزشکی انجام دهید و تأیید کنید که آیا واکسیناسیون ضروری است یا خیر.

علاوه بر این، هنگامی که به کشورهای خارجی و مناطقی که موارد سرخک در آنها شایع تر است سفر می کنید، توصیه می شود پس از بازگشت به کشور خود، سلامت خود را به دقت بررسی کنید.

این مقاله توضیح می دهد که چه کسانی باید خارج از برنامه توصیه شده معمول واکسن دریافت کنند، به ویژه کودکانی که در برابر عوارض سرخک آسیب پذیر هستند.

همچنین به بزرگسالان دستور داده می شود که بسته به سال تولد خود، یک یا چند دوز از این واکسن را دریافت کنند.

دوره نهفتگی به طور متوسط ​​14 روز است و بثورات چهار روز پس از ظاهر شدن مسری است.

درمان خاصی برای سرخک وجود ندارد، اما برای کاهش تب بیمار از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می شود. برخی مطالعات نیز اثر خفیف ویتامین A را در کاهش علائم و مرگ و میر در بیماران سرخک نشان داده اند.

برخی از افراد نیز ممکن است به ذات الریه و بیماری های عفونی مبتلا شوند که در این صورت برای آنها داروهای این بیماری ها تجویز می شود.

به گفته متخصصان، دوره کمون به طور متوسط ​​14 روز است و چهار روز پس از ظاهر شدن بثورات، مسری می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا