دانستنی ها

سندرم لباس؛ چه کسانی در معرض بیماری آواز علیدوستی هستند؟

سندروم لباس بیماری جدیدی نیست و سال هاست که بیماران مراکز درمانی کشور را درگیر خود کرده است، اما پس از انتشار اخباری مبنی بر ابتلای ترانه علیدوستی به این سندرم بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناسان تاکید می کنند که این سندرم بالاترین میزان حساسیت دارویی است و پیش از این نیز بیمارانی به این بیماری مبتلا بوده اند، اما اکنون با انتشار اخباری مبنی بر تشخیص ترانه علیدوستی بازیگر، این بیماری شیوع بیشتری پیدا کرده است. . توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

میزان بروز آن در کشور زیاد نیست، اما اگرچه قابل درمان است، اما روند درمان آن بسیار دشوار است و حتی در موارد شدید می تواند منجر به مرگ شود. در مورد این یکی متخصصان آسم و آلرژی در بیانیه ای کوتاه به همشهری آنلاین گفتند که همین 2 تا 3 ماه پیش یک پسر 15 ساله را به دلیل سندرم DRESS از دست دادیم.

آمار جهانی نشان می دهد که خطر کلی سندرم DRESS بین 0.9 در هر 100000 نفر و میزان مرگ و میر بین 5 تا 10 درصد است. با این حال، خطر DRESS ممکن است تا 25٪ در افرادی که بستگان درجه یک آنها این سندرم را تجربه کرده اند افزایش یابد. بیماران معمولاً در مراحل اولیه بیماری تب و به دنبال آن تاول و خارش پوست را تجربه می کنند.

حادترین حساسیت دارویی

در اینجا یک داروساز بالینی درباره شیوع و بروز این سندرم می گوید: DRESS بالاترین سطح حساسیت دارویی است، یعنی حادترین واکنش حساسیت پوستی به دارو است که منجر به درگیری سیستم ایمنی می شود، اما کاملاً قابل درمان است.

وی نمی خواهد نامش در این گزارش منتشر شود و در پاسخ به این سوال که تشخیص دیرهنگام یا تشخیص نادرست این سندرم ممکن است عوارض شدیدتری برای بیماران به همراه داشته باشد، اظهار کرد: علائم این بیماری بسیار واضح است و هر بیمار مبتلا به این سندرم تاکنون در بیمارستان ها دیده ایم کاملاً قابل تشخیص است. با این حال، این احتمال وجود دارد که سندرم DRESS را با سندرم استیونز جانسون (بیماری نادر پوست و غشاهای مخاطی بدن ناشی از عفونت یا داروهای آلرژی زا) اشتباه گرفت. البته تفاوت چندانی با هم ندارند و درمان هر دو سندرم تقریباً یکسان است.

این داروساز درباره جدی بودن سندرم DRESS نیز می گوید: احتمال مرگ با این سندرم وجود دارد اما در صورت تشخیص زودهنگام و انجام اقدامات پزشکی مناسب در ایران قابل درمان است. اما مشکل اصلی این است که افراد مبتلا به این سندرم ناراحتی جدی را تجربه می کنند. سطح بزرگی از پوست آنها با تاول های بزرگ و کوچک پوشیده شده است و تا بهبودی کامل مشکلات زیادی را تحمل می کنند. دوره درمان کوتاه نیست و می تواند بیش از 5-6 ماه طول بکشد. برخی از بیماران بدتر می شوند و حتی می میرند.

آیا آنتی بیوتیک های رایج مقصر هستند؟

این داروساز بالینی گفت: آنتی بیوتیک ها نیز در بروز این سندرم نقش دارند. یکی یکی از مهم ترین مشکلات بازار دارویی کشور مصرف خودسرانه این داروها است که می تواند منجر به تشدید بیماری شود. زیرا میزان برخورد با مصرف دلخواه و تصادفی افزایش می یابد.

وی تاکید می کند: سندرم DRESS و حتی سندرم استیونز جانسون به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و نمی توان گفت کدام بیمار با مصرف یا عدم مصرف دارو دچار این مشکل می شود. نکته مهم این است که اگر داروها زیر نظر پزشک مصرف می شوند، به محض بروز اولین علائم، پزشک باید آنها را تحت کنترل قرار دهد. به این دلیل یکی یکی از مهم ترین توصیه ها عدم مصرف خودسرانه داروهاست.

اهمیت تشخیص زودهنگام

عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله دکتر سیدرسول داوودی در ویدئوی خود در توضیح پیدایش این بیماری توضیح داد که بیماری DRESS یک بیماری آلرژیک تاخیری است که با تغییراتی در پوست، اندام های داخلی، گردش خون و خون خود را نشان می دهد. سلول ها.

داوودی با بیان اینکه شایع ترین علت بروز این سندرم حساسیت های دارویی است و داروهای ضد تشنج در این میان شایع ترین است، می گوید: واکنش های دارویی معمولا به سرعت رخ می دهد، اما در شروع بیماری 2 تا 8 هفته تاخیر وجود دارد. این ممکن است حتی زمانی که دارو قطع شود نیز اتفاق بیفتد. به عنوان مثال دوره مصرف آنتی بیوتیک به پایان می رسد و سپس علائم بالینی این بیماری ظاهر می شود.

وی درباره علائم بالینی این سندرم نیز می گوید: ابتدا تغییرات پوستی شبیه کهیر، ضایعات سرخک، تاول های ریز و درشت همراه با خارش یا سوزش شبیه آبله مرغان و درگیری مخاط دهان نیز مشهود است. شکل قرمزی و قرمزی زبان. سندرم DRESS علائمی مشابه سایر بیماری های ویروسی دارد. به دلیل درگیری گسترده غدد لنفاوی در این بیماری، ذهن افراد به سمت بیماری های بدخیم مرتبط با خون مانند لنفوم می رود. در پیدایش این سندرم درگیری مخاط داخلی بدن مانند کبد، ریه ها و ماهیچه های قلب می تواند مشکلات بیماری را افزایش دهد و علائم دیگری شبیه به هپاتیت حاد نیز بروز کند.

این پزشک ادامه می دهد: آزمایش خون درگیری پوست، مخاط و اندام های داخلی و همچنین تغییراتی به شکل افزایش گلبول های سفید را نشان می دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بقیه الله گفت: از نظر علائم عمومی ممکن است بیمار تب، لرز و سردرد نیز داشته باشد، اما اولین چیزی که خود را نشان می دهد، ریزش ضایعات پوستی است و مهم ترین احتیاط ها در این زمینه انجام می شود. برای قطع داروی مشکوک به این بیماری.

این پزشک تاکید می کند که: تشخیص زودهنگام بیماری در درمان آن بسیار موثر است. البته در موارد خفیف بیماری قابل درمان است اما در موارد شدید می تواند منجر به عدم پاسخ به درمان دارویی و مرگ در 10 درصد موارد شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا