اخبار روز

جنگ زودهنگام برای کرسی «شماره یک» مجلس دوازدهم / همه علیه یک نفر؛ قالیباف!

به گزارش خبرگزاری مگتو، همه لابی می کنند و جلسات خود را برگزار می کنند و نام های معتبری برای این جلسات پیدا می کنند. مانند “اجماع نمایندگان منتخب جدید”

شاید برخی از آنها همفکر به نظر می رسند، اما این جلسات به صورت جداگانه و با محوریت برخی از منتخبان جدید تهران که در یک جبهه حضور دارند، برگزار شد.

لابی برای رئیس مجلس

محمود نبویان، حمید رسایی، منوچهر متکی و محمدباقر قالیباف; افرادی که با لابی های گسترده خود سعی در تصاحب صندلی ریاست مجلس و یا تصاحب سهم بیشتری از صندلی های ریاست مجلس دارند.

اخبار منتشر شده در چند روز اخیر همگی نشان از جدی شدن رقابت برای انتخاب رئیس مجلس دارد. انتخاباتی که قطعا هیجان انگیزتر از انتخابات اصلی برای ورود به مجلس خواهد بود.

اولین قدم پیامبران برای حذف قالیبافان

محمود نبویان که به رادیکالیسم معروف است در انتخابات اخیر شگفتی ساز شد و کاندیدای اول تهران شد. نبویان پس از چهار سال دوری از مجلس در سال ۱۳۹۷ به ساختمان هرمی شکل بهارستان بازگشت اما این بار با اولین رای در تهران ماجرا فرق می کند. او که مشخصا با محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس برخورد تندی دارد، در انتخابات اخیر بالاتر از حمید رسایی و مجری سابق صداوسیما و قالیباف قرار گرفت.

به نظر می‌رسد این اتفاق اعتماد پیامبران را دوچندان کرده و به نظر می‌رسد که آستانه کسب ریاست مجلس دوازدهم را بالا برده است. اگرچه وی در اظهارات قبل از سال جدید به طور ضمنی این موضوع را تکذیب کرد اما نشانه های تحرکات به نکات دیگری اشاره دارد.

اخباری که در رسانه ها منتشر شد حاکی از آن است که نبیان تعدادی از منتخبان جدید را گرد هم آورده و با آنها در مورد «ضرورت وحدت نیروهای انقلاب اسلامی» صحبت کرده است. در واقع اولین اقدامی که برای حذف قالیباف ضروری است همان کاری است که پیامبران به دنبال آن بودند. «تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی».

در مجلس فعلی، فراکسیون اکثریت با همان نام فراکسیون به تعبیر انبیاء و دوستانش که رئیس آن قالیباف است، کار می کند.

به عبارت ساده تر، اقدام پیامبران برای تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی در حقیقت اعلان جنگ به قالیباف و تلاشی همه جانبه برای نابودی فراکسیون فعلی قالیباف و تشکیل فراکسیونی جدید با نام تقریباً مشابه مجلس یازدهم است.

به نظر می رسد نبویان این بار تصمیم گرفته است که رهبری فراکسیون را بر عهده بگیرد. و حتی اگر رئیس فراکسیون به قول خود اکثریت شود راه درازی را طی کرده تا رئیس مجلس شود و اگر هم رئیس مجلس نشود می ماند. رئیس یک فراکسیون بزرگ در دستان او، اطراف او را برای فعالیت بیشتر در مجلس آینده.

به گزارش ایسنا، «هسته اولیه تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی از بیش از 50 نماینده منتخب مجلس دوازدهم برای شرکت در اولین جلسه دعوت کرده بود که از این تعداد حدود 40 منتخب از اعضای لیست های مختلف سیاسی بودند. از نیروهای انقلابی حضور داشتند.

ارتباط نیز یک مبارزه است

دیدار پیامبران با نمایندگان جدید مجلس در حالی صورت گرفت که دو روز قبل حمید رسایی، دیگر اصولگرایان تندرو نیز با جمعی از نمایندگان تازه منتخب مجلس دیدار کرده بود.

خبرگزاری ایلنا که این خبر را منتشر کرده، در متن خود نوشت: احتمالا. یکی یکی از مهمترین موضوعات و موضوعات مطرح شده در جلسه امروز، موضوع انتخاب رئیس مجلس و ریاست مجلس در دوره آتی است. این خبر این امکان را فراهم کرد که «عده‌ای از افراد خارج از پارلمان جزو مسئولین برگزاری مجلس باشند».

با تکیه بر صندلی “شماره یک” فکر می کند

در همان زمان منوچهر متکی که در لیست شورای وحدت (جماعت، جامعه اسلامی مهندسین و…) قرار داشت دیر آمد. فروردین ماه با حدود صد نفر از مقامات جدید منتخب جلسه ای برگزار کرده بود. حضور حدود 100 نماینده تازه منتخب مجلس البته بر اساس صحبت های آنهاست. به گفته وزیر امور خارجه اسبق ایران، در این دیدار در مورد «ضرورت تغییر رویکردها و کارکردهای مجلس دوازدهم» که به گفته متکی «مهمترین موضوع» بود، صحبت شد.

وی با حمله نسبتا تند به قالیباف گفت: خانه ملت در حالی به سمت محور رئیس جمهور حرکت کرده که باید به سمت محور دادگاه حرکت کند.

متکی که در لیست شورای وحدت حضور داشت، در آخرین شب تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم به لیست علی اکبر رائفی پور رهبر جوان اصولگرا معروف به جبهه صبح ایران اضافه شد. گویی تحت تأثیر افکار رائفی پور قرار گرفته بود، مجلس آنقدر مورد هجوم قرار گرفت.

رقبای اصلی و فرعی همه در برابر یک نفر. قالی باف

وجه مشترک این سه جلسه همگی نشان از عزم جدی برای برکناری قالیباف از صندلی ریاست مجلس دارد. نبویان، رسایی و متکی همگی نه حریف بلکه رقیب جدی قالیباف هستند. اما برای رسیدن به این مهم باید یکدیگر را از میدان مسابقه حذف کنند.

همه اینها در حالی است که فهرست نامزدهای ریاست مجلس هر روز در حال گسترش است. مجتبی ذوالنور نماینده قم نیز چندی پیش شنید که به عنوان مشاور ریاست مجلس نامزد می شود.

صنعت قالی بافی از پای نمی نشیند

البته قالیباف در این میان بیکار ننشسته و لابی های گسترده ای برای حفظ خود بر صندلی ریاست مجلس انجام می دهد. در همین حال ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: محمدباقر قالیباف با منتخبان مجلس دوازدهم به صورت انفرادی و گروهی پیرامون موضوع و دستور کار ریاست مجلس آتی جلساتی را برگزار می کند.

چندی پیش کامران غضنفری که یکی از نامزدهای تهرانی برای ورود به مجلس دوازدهم با لیست صبح امید (رائفی پور) است، در یادداشتی که منتشر کرد مدعی شد وعده هایی مانند وام و خودرو و همچنین عضویت در کمیسیون دلخواه خواهد داد. در مقابل به ریاست قالیباف رای داد ادعایی که البته حبیب زاده، نماینده منتخب مردم مرند در شورای اسلامی آن را رد کرد و گفت: من در دکتر دکتر بودم. غضنفری اشاره کرد که در جلسه، درباره وعده رای دادن به رئیس مجلس بحثی نشده و این تناقض است.

سکوت مرموز و خطرناک آقا تهرانی

با این وجود سکوت مرتضی آقا تهرانی می تواند سکوتی مرموز برای رقبا و البته ترس برای قالیبافان ایجاد کند. زیرا ریاست شورای مرکزی جبهه پایداری را برعهده دارد و تک تک اعضای این سازمان یکی از دشمنان قدیمی صنعت قالی بافی محسوب می شود.

حتی اگر نبویان یکی از اعضای جبهه پایداری باشد، مرتضی آقا تهرانی هم مورد توجه قرار می گیرد. یکی او را یکی از مدعیان ریاست مجلس می دانند چرا که در انتخابات ریاست سومین دوره مجلس فعلی با قالیباف بر سر کرسی ریاست مجلس رقابت کرد و در نهایت ۱۹۴ بر ۵۳ میدان را واگذار کرد. بنابراین می توان گفت خود آقا تهرانی به دنبال فرصتی برای انتقام از محمدباقر قالیباف است و چه مجلسی برازنده تر از مجلس یازدهم!

همچنین این احتمال وجود دارد که آقا تهرانی تا مرحله دوم انتخابات که باید 45 کرسی تخصیص داده شود تا مزاحم ائتلاف شانه ذهبی نشود به سکوت خود ادامه دهد و پس از این مرحله سکوت وی توسط ریاست جمهوری شکسته شود. مجلس آینده

جنگ قدرت در بهارستان

اگرچه وجه اشتراک همه گروه ها و افراد مخالف رئیس مجلس، دشمنی با قالیباف است، اما تنها هدف آنها حذف قالیباف از ریاست مجلس نیست و خود نیز تمایل زیادی برای کسب این سمت دارند. برای تحقق این امیدها و رویاها، هر طیفی باید طیف دیگر را از دوره اجرا حذف کند و این مستلزم مبارزه خونین قدرت در صحنه سیاسی است. برخی از آن در هفته های قبل از 11 سپتامبر اسفند شما در یک ماه اخیر شاهد این جنگ قدرت بوده اید و جامعه نیز شاهد این جنگ قدرت بوده است. شاید جنگ قدرت بین دو عضو ارشد جبهه پایداری یعنی آقا تهرانی و نبوئیان. شاید بین رسایی و آقا تهرانی; شاید بین رسولان و پیامبران; شاید یکی از موارد قابل اعتماد و پایدار; شاید بین متکی و رسایی; و البته بین همه اینها و قالی بافی.

۲۷۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا