دانستنی ها

آشنایی با تاثیر منفی کم خوابی

در طی چندین آزمایش که رابطه بین کمبود خواب و مهربانی و شفقت را بررسی کردند، محققان دریافتند که کمبود خواب در نیمه اول سال، به ویژه در بهار که زمان تابستان تغییر می کند، تمایل افراد را برای کمک به دیگران کاهش می دهد. .

به گزارش مگتو، به طور دقیق تر، محققان با کمک آمار نشان دادند که میانگین کمک های مالی به یک موسسه خیریه مستقر در آمریکا نسبت به چهار هفته قبل و بعد از تغییر هفته کاری تقریباً 10 درصد کاهش داشته است. کمک های مالی در آریزونا و هاوایی، ایالت هایی که ساعت تابستانی را رعایت نمی کنند، بدون تغییر باقی ماند.

به گفته محققان، بیش از نیمی از افرادی که در برخی از نقاط جهان توسعه یافته زندگی می کنند گزارش می دهند که در طول هفته به اندازه کافی نمی خوابند.

اتی بن سایمون، عصب شناس در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، می گوید: «کم خوابی تجربیات اجتماعی ما و جامعه ای را که در آن زندگی می کنیم شکل می دهد.

بن سایمون و تیمش 23 جوان بزرگسال را به مدت دو شب به آزمایشگاه آوردند تا رابطه بین بی خوابی و مهربانی را بررسی کنند. شرکت کنندگان یک شب خوابیدند و یک شب دیگر بیدار ماندند.

در صبح، شرکت کنندگان یک پرسشنامه استاندارد نوع دوستی را تکمیل کردند. [که احتمال کمک به غریبه‌ها یا آشنایان را در سناریو‌های مختلف ارزیابی می‌کند]. به عنوان مثال، شرکت کنندگان پرسیدند: “آیا صندلی خود را در اتوبوس به یک غریبه یا یک فرد مسن واگذار می کنید؟” آنها به این سوال پاسخ دادند. آنها در مقیاس 1 تا 5 (1 برای کمترین احتمال و 5 برای احتمال زیاد) امتیاز دادند.

تقریباً 80 درصد از شرکت‌کنندگان در یک روز کم خواب کمتر به دیگران کمک می‌کردند تا روزهایی که استراحت خوبی داشتند!

محققان سپس فعالیت مغز شرکت کنندگان را در یک دستگاه MRI کاربردی مشاهده کردند و فعالیت عصبی هر شرکت کننده را در طول استراحت و محرومیت از خواب مقایسه کردند. این آزمایش نشان داد که محرومیت از خواب باعث کاهش فعالیت در شبکه‌ای از مناطق مغزی مرتبط با توانایی همدلی با دیگران می‌شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا