اخبار روز

چرا دختران در مدرسه روسری خود را برنمی دارند؟

حسن خجسته باقرزاده: وقتی صحبت از خانم ها می شود، همیشه گفته ام که در این سال ها می توان گفت آقایان در مورد خانم ها تصمیم گرفته اند. بگذارید یک مثال ساده بزنم. به عنوان مثال، دختران در مقطع راهنمایی و دبیرستان مجاز به برداشتن روسری نبودند. خب تو مدرسه فقط خانم ها بودند. چرا نمی گیرند؟ این تصمیم یک مرد است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات سراسری گفت: من همیشه در مورد زنان گفته ام که در تمام این سال ها می توان گفت مردان در مورد زنان تصمیم گرفته اند.

حسن خجسته باقرزاده، مدیر اسبق رادیو و برادر همسر رهبر انقلاب در گفتگو با «نسیم آنلاین» به بحث قانون حجاب و تصمیم گیری ضمنی زنان پرداخت. بخشی از گفتگوی وی را در ادامه می خوانید.

* در مورد زنان همیشه گفته ام که در طول سال ها می توان استدلال کرد که مردان در مورد زنان تصمیم گرفته اند. بگذارید یک مثال ساده بزنم. به عنوان مثال، دختران در مقطع راهنمایی و دبیرستان مجاز به برداشتن روسری نبودند. خب تو مدرسه فقط خانم ها بودند. چرا نمی گیرند؟ این تصمیم یک مرد است.

* وقتی خانم ها هم در تصمیم گیری دخالت دارند، حرف های متفاوتی می زنند. پیشنهاد من این است که هر قانونی که می خواهیم در حوزه فرهنگ بنویسیم باید از منظر خانواده به آن نگاه کنیم. بیایید به خانواده نگاه کنیم.

* خوب شما جامعه شناسی خوانده اید. چند مؤسسه داریم؟ دولت، دولت است، آموزش و پرورش است. این اقتصاد است. اینها چهار نهاد اصلی هستند. درست است؟ خب من گاهی اوقات علناً دین را می گویم. یعنی به هر حال این یک باور است. مؤسسات بعدی مؤسسات ثانویه هستند. موسسات ثانویه موسساتی که برای رفع این نیاز جلو می آیند. بنابراین نهاد خانواده نهاد اولیه است.

*خدا رحمت کند یکی یکی از اساتید ما در دانشگاه تهران می گفت وقتی اولین کمون های جامعه بشری اولیه ایجاد شد، ناگزیر دو قانون پیدا شد. این یک قانون بود که شکار را به اشتراک بگذارند. که بالاخره جگرش را خواهد خورد حال در تفسیر ما. قانون دوم روابط با زنان بود. بعد گفتند قانون دوم را زنان درست کردند. حالا او مدرک داشت. بنابراین معلوم است که این یک موضوع مهم است. این سؤالی است که خداوند در فطرت زن قرار داده است و می گوید نباید از این سؤالات دست کشید. این مال کیه؟ از کمون های اولیه. پس معلوم می شود که وجود دارد.

خداوند آیت الله جوادی آملی را حفظ کند. کتاب «زن در آیینه جمال و جلال» را بخوانید و ببینید او درباره زنان بر اساس آیات قرآن چه گفته است. کرامتی که زن دارد. توصیه هایی برای مردان در مورد زنان فکر می کنم اگر مثلاً زن با موجودی را که اینجاست تعبیر کنیم، معنای دیگری دارد. قوانین نیز شکل دیگری به خود می گیرند. ماهیت رابطه اجتماعی با زنان نیز همین گونه است. ما روی برخی از زمینه ها “کار نکردیم”. یکی یکی از مهم ترین حوزه ها حوزه زنان است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا