اخبار روز

واکنش مردم به تعطیلی شنبه/ اگر مجلس ششم تعطیلی شنبه را اضافه می کرد، آنها را صهیونیست نمی نامید؟

به گزارش بازتاب آنلاین، شورای اسلامی شهر با اضافه شدن تعطیلی روز شنبه و تعطیلی دو روزه (جمعه و شنبه) موافقت کرده است، اما اجرای این مصوبه نیازمند موافقت شورای نگهبان است.

به گزارش عصر ایران، اگرچه احتمال رد این قطعنامه به تعطیلات سبت در جوامع یهودی و شباهت آن با کفار نسبت داده می شود، اما دین یهود در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و مسلمانان و یهودیان در مورد مسائلی از این قبیل دیدگاه مشترک دارند. ختنه و ممنوعیت گوشت خوک.

مشکل جای دیگری است. اصل 17 قانون اساسی می گوید: «منبع تاریخ رسمی کشور هجرت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) است و تاریخ هجری قمری و هجری قمری هر دو معتبر است، اما اساس از کار ادارات دولتی روز هجری قمری تعطیل رسمی هفتگی است

بر این اساس، رد مصوبه به دلیل نظر مراجع – که برخی از آنها تلویحاً موافقت کرده اند، برخی دیگر مانند آیت الله سبحانی – نیست، بلکه با توجه به اصل 17، ممکن است هر چند می توان تعبیر کرد که روز شنبه تعطیل است. و نه نقض و نفی تعطیلی جمعه، بلکه اضافه بر آن است و اصولاً هفدهم نیامده است، تعطیل رسمی هفتگی منحصراً برای جمعه است و چون شنبه تعطیل است، جمعه همچنان تعطیل است.

با این حال، اگر این تصمیم رد شود، ممکن است دو سوال مطرح شود:

اولاً در قانون اساسی 58 بار از عبارت «شورای ملی» استفاده شد، اما در دوره اول شورای ملی جمهوری اسلامی، مصوبه دوم تغییر نام شورای ملی به «شورای اسلامی» بود. به اینکه رهبر فقید در دوران انقلاب از تعبیر شورای اسلامی استفاده کرده بودند، به تصویب شورای اسلامی رسید. با گنجاندن تغییر نام شورای اسلامی در قانون اساسی سال 68 یا در بازنگری، می دانستند که تصمیم مجلس کافی نیست.

دوم اینکه اگر مجلس ششم تعطیلی روز شنبه را اضافه می کرد، آیا از نمایندگان اصلاح طلب انتقاد نمی کرد و حتی آنها را صهیونیست می خواند؟ مجلس فعلی که تعطیلی شنبه ها را تصویب کرده بود، از این اتهامات تبرئه شده است، زیرا اکثر آنها از فیلترهای متعدد شورای نخبان عبور کرده و با مشارکت اقلیت اکثریت کرسی ها در اختیار اصولگرایان است.

همچنین گفتنی است اعلام تعطیلی روز شنبه تاثیرات مثبتی بر جامعه داشت و کارشناسان معتقدند می تواند فضای جامعه را تغییر دهد و حتی باعث رونق برخی شرکت ها شود.

۲۷۲۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا