سبک زندگی

موفقیت محققان دانشگاه کمبریج در درمان ایمن ضایعات نخاعی

گزارش کردن گروهی از مهندسان، دانشمندان علوم اعصاب و جراحان دانشگاه کمبریج دستگاهی ساخته اند که سیگنال های عصبی بین مغز و نخاع را ضبط می کند. برخلاف رویکردهای فعلی، این دستگاه ها می توانند اطلاعات را 360 درجه ثبت کنند و تصویر کاملی از فعالیت نخاع ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، آزمایشات بر روی اجساد حیوانات و انسان ها نشان داده است که این دستگاه ها می توانند اندام ها را نیز تحریک کرده و آسیب های کامل نخاع را دور بزنند که در آن ارتباط بین مغز و نخاع به طور کامل قطع می شود.

اکثر روش های فعلی درمان آسیب های نخاعی شامل سوراخ کردن نخاع با الکترود و قرار دادن ایمپلنت در مغز است که هر دو جراحی پرخطر هستند. دستگاه های دانشگاه کمبریج می توانند بدون نیاز به جراحی مغز به درمان آسیب های نخاعی کمک کنند و این روش برای بیماران بسیار ایمن تر است.

البته هنوز سال ها با چنین درمان هایی فاصله داریم، اما محققان می گویند این دستگاه ها می توانند در کوتاه مدت برای نظارت بر فعالیت نخاع در حین جراحی مفید باشند.

نخاع مانند بزرگراهی است که اطلاعات را به شکل تکانه های عصبی به مغز و از آنجا به سایر قسمت های بدن منتقل می کند. آسیب به نخاع این ارتباط را مختل می کند و باعث ناتوانی های جدی مانند از دست دادن غیرقابل برگشت عملکردهای حسی و حرکتی می شود. مطالعه نخاع بسیار دشوار است. اما درک بهتر این موضوع می تواند به بهبود درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله درد مزمن، التهاب و فشار خون بالا کمک کند.

جزئیات فناوری دانشگاه کمبریج

بیشتر فناوری‌های تحریک یا نظارت بر نخاع تنها با نورون‌های حرکتی در قسمت پشتی نخاع تعامل دارند. تنها 20 تا 30 درصد از ستون فقرات با این روش ها قابل دسترسی است، بنابراین تصویر ناقصی از عملکرد نخاع ارائه می شود.

محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از میکروالکترونیک، نخاع را با ایمپلنت‌های بسیار نازک و با وضوح بالا پوشانده‌اند که برای اولین بار امکان نظارت 360 درجه ایمن بر نخاع را فراهم می‌کند.

دستگاه های دانشگاه کمبریج تنها چند میلیونم متر ضخامت دارند. آنها با استفاده از فتولیتوگرافی پیشرفته و روش‌های رسوب لایه نازک تولید می‌شوند و برای کار به حداقل قدرت نیاز دارند. این دستگاه‌ها سیگنال‌های حرکت روی آکسون‌ها یا رشته‌های عصبی نخاع را ردیابی کرده و سیگنال‌ها را ثبت می‌کنند. نازک بودن دستگاه ها به این معنی است که سیگنال ها به نخاع نفوذ نمی کنند و بدون آسیب رساندن به اعصاب قابل ضبط هستند.

در آزمایشات روی موش، محققان با موفقیت از این دستگاه ها برای تحریک حرکت اندام ها استفاده کردند. دستگاه ها تاخیر بسیار کمی را نشان دادند. بنابراین زمان واکنش مانند زمان واکنش انسان بود. آزمایش های بیشتر بر روی اجساد انسان نشان داد که این دستگاه ها می توانند با موفقیت در بدن انسان کاشته شوند.

۵۴۵۴

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا