سبک زندگی

میکروپلاستیک حتی در بیضه های انسان نیز یافت شد

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، بر اساس گزارش زومیت، دانشمندان مقادیر قابل توجهی میکروپلاستیک را در بیضه های انسان کشف کردند. آنها همچنین شواهدی یافتند که نشان می‌دهد برخی از انواع میکروپلاستیک‌ها ممکن است اثر مضری بر تعداد اسپرم داشته باشند.

محققان دانشگاه نیومکزیکو وجود میکروپلاستیک ها را در بیضه های 47 سگ و 23 انسان که طی کالبد شکافی به دست آمدند، بررسی کردند. آنها در تمام نمونه های بررسی شده میکروپلاستیک پیدا کردند. میانگین غلظت میکروپلاستیک در بافت بیضه سگ 122.63 میکروگرم بر گرم بافت بود، در حالی که غلظت در بافت بیضه انسان 328.44 میکروگرم بر گرم بود.

به دلیل روشی که برای حفظ نمونه‌ها استفاده می‌شود، محققان قادر به شمارش اسپرم در نمونه‌های انسانی نبودند، اما توانستند تعداد اسپرم‌های نمونه‌های سگ را بشمارند. مشخص شده است که سطوح بالاتر پلی وینیل کلرید یا PVC (سومین پلیمر پلاستیک مصنوعی فراوان تولید شده در جهان است) در بافت با تعداد کمتر اسپرم مرتبط است. Xiaozhong John Yu، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: “PVC ممکن است مواد شیمیایی آزاد کند که با فرآیند تولید اسپرم تداخل داشته و حاوی مواد شیمیایی است که باعث اختلال غدد درون ریز می شود.”

میکروپلاستیک‌ها ذرات کوچک پلاستیکی با اندازه کمتر از 5 میلی‌متر هستند که از تجزیه زباله‌های پلاستیکی بزرگتر یا محصولات حاوی ریزدانه‌های پلاستیکی مانند لوازم آرایشی به وجود می‌آیند. آنها در محیط، از اقیانوس ها و خاک گرفته تا باران و حتی هوا به وفور یافت می شوند و در بدن انسان نیز یافت می شوند.

میکروپلاستیک ها از طریق غذا و همچنین از طریق تماس با میکروپلاستیک های موجود در محیط وارد بدن ما می شوند. یو با مطالعه تاثیر عوامل مختلف محیطی بر سیستم تولید مثل انسان، تصمیم گرفت این نوع نسبتاً جدید آلودگی را مطالعه کند. بسیاری از تحقیقات او بر چگونگی تأثیر آلاینده هایی مانند فلزات سنگین و آفت کش ها بر تولید سلول های اسپرم و کمک به کاهش جهانی تعداد اسپرم در سال های اخیر متمرکز شده است.

۲۲۷۲۲۷

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا