اخبار روز

یارانه نقدی خرداد برای این خانه ها یک میلیون دیگر واریز می شود


به گزارش مانیبان، از سال گذشته یارانه نقدی دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان بوده و این رقم تغییری نکرده است.

یارانه نقدی دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و سایر دهک ها 300 هزار تومان است. در سال های اخیر یارانه نقدی 45 هزار تومان بود که با یارانه معیشتی بنزین ادغام شد و در نهایت یارانه 400 و 300 هزار تومانی به مردم تعلق گرفت. در دو ماه گذشته علاوه بر یارانه نقدی، یارانه اختصاصی دو برابری برای خرید کالا نیز به مشمولان پرداخت شده است.

یارانه نقدی از سال گذشته برای دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و برای دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان بوده و این رقم تغییری نکرده است.

که در اردیبهشت ماه در سال 1403 مبلغ یارانه نقدی در اعشار مختلف 400 و 300 هزار تومان خواهد بود و گروه اول یارانه خود را 25 دریافت می کنند. اردیبهشت ماه و گروه دوم 30 اردیبهشت ماه دریافت کردند.

یارانه ای به این خانوارها تعلق نمی گیرد

حضور فرزندان بالای 18 سال و کار در خانواده باعث افزایش سطح درآمد پدر خانواده به عنوان سرپرست خانواده می شود. این امر خانوار را در دهک دهم قرار می دهد و یارانه نقدی ندارد. راه حل چیست؟

نابودی جمعیت کشور مبنای پرداخت یارانه به خانوارها است. در حال حاضر 9 دهک اول یارانه دارند و خانوارهای دهک دهم که جزو پردرآمدترین های کشور هستند، یارانه نقدی و محصولات الکترونیکی دریافت نمی کنند. ولی یکی یکی از ایرادها وجود فرزندان بالای 18 سال شاغل در خانواده است که باعث افزایش سطح درآمد پدر خانواده به عنوان سرپرست خانواده می شود که باعث شده این خانواده ها در رتبه دهم قرار گیرند. دهم.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان ارشاد یارانه ها در این خصوص مهر فرمود: در خانوارهای دهم دهم کسانی هستند که به خاطر وجودشان یکی از کودکان یا یکی از اعضای زیرمجموعه خود باعث شده است که آن خانواده جز دهم دهم باقی بماند. مثلاً فرزند بالای 18 سال نسبت به بقیه افراد خانواده درآمد و حقوق بیشتری دارد و این خانواده را در دهک دهم قرار می دهد.

وی گفت: خانوارهایی که چنین وضعیتی دارند می توانند با مراجعه به پنجره ملی دولت وارد قسمت یارانه شوند.

به گفته علیرضا حیدری، واقعیت این است که دولت در اجرای پروژه کالابرگ به نتیجه موفقی نرسیده و احتمالا در آینده نیز موفق نخواهد بود.

سپرده جدید باورنکردنی دولت برای مردم / انتظار 20 اردیبهشت ماه بودن

علیرضا حیدری با اشاره به نتایج اقدامات دولت برای کنترل تورم مواد غذایی و جبران نرخ بالای تورم، تصریح کرد: دولت مدعی است از طریق فهرست الکترونیکی محصولات و پرداخت یارانه، مواد غذایی با ارز ترجیحی وارد کشور می شود.

در واقع برخی از این اقلام وارد چرخه تامین مواد غذایی می شوند و به تدریج به کالای نهایی تبدیل می شوند و در نهایت به دست مردم می رسند. این اقلام که با ارز ترجیحی وارد می شوند به خودی خود کالای نهایی نیستند. بلکه محصولات واسطه ای مانند سموم کشاورزی، کود و علوفه هستند که با ارز ترجیحی وارد کشور شده و به کالای نهایی در داخل کشور تبدیل می شوند.

وی ادامه داد: شاید دولت این اقلام را با ارز ترجیحی وارد می کند اما وقتی در چرخه تولید قرار می گیرد مصرف کننده این کالا را با قیمت درج شده در نرخ ترجیحی دریافت نمی کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: نکته دیگر اینکه دولت برخی اقلام کالای نهایی را با واردات کالاهای واسطه ای تامین می کند. به عنوان مثال وقتی اقلامی مانند سم و کود یا سایر نهاده های کشاورزی وارد می شود، این اقلام در تولید محصول نهایی سهم دارند، اما سهم آن 100 درصد نیست، بنابراین دولت نمی تواند تضمین کند که سایر اقلام ضروری را تامین کند. . در فرآیند تولید محصول نهایی با ارز ترجیحی و قیمت این کالاها در مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار نیز بر اساس نرخ دلار آزاد تعیین می شود. سایر عناصر تولید محصول نهایی از ریتم های دیگری پیروی می کنند و در نهایت محاسبات برنامه ریزی شده انجام نمی شود.

حیدری با بیان اینکه تاثیر ارز ترجیحی بر قیمت نهایی به سهم کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی در تولید کالاهای نهایی بستگی دارد، تصریح کرد: به یاد داریم که دولت اعلام کرد زمانی که ارز 4200 حذف شد، تنها 4 عدد 5 قلم از ارز ترجیحی حذف شد. بنابراین قیمت سایر کالاها نباید تغییر کند و در عین حال همه این گفته را خنده دار دانستند زیرا کالاها روی یکدیگر اثر قیمتی دارند. آیا قیمت کالا تغییر نمی کند و قیمت کالاهای دیگر تبعیت نمی کند؟

وی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث نظارت است، آیا نظارتی بر چرخه توزیع کالاهایی که با نرخ ترجیحی وارد کشور می شود وجود دارد تا مطمئن باشیم این کالاها با همان قیمت به نقطه هدف می رسند. ارز ترجیحی، و این تاثیر را دارد که این موضوع یکی است. مشکوک است و با توجه به سوابق تاریخی این موضوع صحت ندارد و نشان می دهد که وقتی سیستم کنترل و نظارت ضعیف باشد، ممکن است بیشتر این موارد باشد. کالاها با قیمت های دیگر وارد چرخه تولید می شوند و نرخ ارز بازار آزاد بر قیمت تمام شده کالا تأثیر می گذارد و قیمت نهایی دارد. البته در کشور ما بارها این اتفاق افتاده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وقتی این عوامل را کنار هم می گذاریم به این واقعیت کاملا پی می بریم که انتظارات دولت واقعیتی نیست که در جامعه می بینیم و این مشکل را از نگاه مصرف کنندگان در قیمت ها می توان فهمید. وقتی مصرف کننده محصولی را در بازار خریداری می کند، می بیند که قیمت ها متناسب با افزایش نرخ ارز حرکت می کند.

وی درباره اجرای طرح کاتالوگ محصولات و عرضه خوراک دهک های کم درآمد با قیمتی کمتر از بازار گفت: سبد کالایی که در نقطه مصرف یعنی تامین کننده نهایی کالا اینها را عرضه می کند. کالاها در قیمت فروش، صرف نظر از نحوه محاسبه قیمت این محصول. فروش یارانه ای رسیده، دولت اعلام کرده که کالابرگ در پرداخت قیمت آن محصول سهم خواهد داشت و در نهایت محصول به هدف می رسد. مخاطب با همان قیمت سال 1401.

حیدری افزود: نکته ای که وجود دارد این است که در پرداخت های نقدی و این نوع یارانه ها از آنجایی که قیمت ها بر اساس تقاضا تغییر نمی کند و دولت مابه التفاوت قیمت عرضه کننده و مصرف کننده را به صورت یارانه پرداخت می کند، نهایی می شود. مصرف کننده نتیجه تفاوت است. این قیمت ها سودی ندارند زیرا تابع تقاضای مصرف کننده یک تابع تعریف شده است که تغییر نمی کند، به عبارت دیگر در این گونه رفتارها شاهد ناکارآمدی بازار هستیم، یعنی به اندازه ای که دولت پرداخت می کند. با این یارانه، رفاه به جامعه منتقل نمی شود.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که دولت در پروژه کالابرگ موفق نبوده و نخواهد بود، تاکید کرد: زمانی می توانیم از تحقق اهداف یارانه ای صحبت کنیم که رفاه عادلانه به جامعه تزریق شود. نمونه ای از این مشکل می تواند توزیع رایگان واکسن کرونا باشد که دولت با واکسیناسیون رایگان از هزینه های بالای این بیماری جلوگیری می کند و در عین حال رفاه را برای جامعه ایجاد می کند و این یک مثبت خارجی است. تأثیر . اثر

حیدری ادامه داد: اما در اجرای کاتالوگ محصولات شاهد تاثیر خارجی منفی هستیم: با وجود اعطای یارانه، سطح رفاه مصرف کننده به همان نسبت افزایش نمی یابد و این رفاه از بین رفته است. هر چند بخشی از منابع دولتی در این بخش هزینه می شود، اما از آنجایی که کارکرد تقاضای مصرف کننده یک کارکرد ثابت است، رفاه ایجاد نمی شود و در واقع هزینه های دولت در طرح هدر می رود و در عمل این طرح است رفاه را از دست داده و جنبه های بیشتری دارد. تبلیغات داره

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این اقدام ناکارآمدی ایجاد می کند و در ناکارآمدی چون تخصیص بهینه صورت نمی گیرد اثر بهبودی مشاهده نمی شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا