اخبار روز

تکرار تجربه موفق سیف الله داد در جشنواره فیلم فجر

به عنوان یک قاعده کلی، پس از گذشت بیش از چهل سال از جشنواره فیلم فجر، این رویداد فرهنگی هنری که همواره مورد توجه مردم و دولت ها بوده، باید به روال عادی و مشخصی در سطوح مدیریتی رسیده باشد که به هر دلیلی این اتفاق در جشنواره فیلم فجر رخ نداد

سال ها از اولین دوره جشنواره می گذرد و با تحولات اجتماعی و فرهنگی همراه بوده است، تغییرات زیادی در روند اجرایی جشنواره و نگاه علاقه مندان به سینما و استقبال مردم ایجاد شده است.

تغییر نسل و نوسازی و توسعه وسایل الکترونیکی به ویژه در دهه اخیر منجر به تغییرات فرهنگی شده است و سرعت تغییر در باورها، ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه باعث شده است که عامل تأثیرگذار و تصمیم‌های مدیریتی از سرعت عمل عقب بماند. تغییر برای ماندن در عرصه فرهنگ به خصوص در عرصه سینما
در جامعه امروزی و شرایط سختی که سینماها و تئاترها در آن قرار گرفته اند، با توجه به نام جشنواره فیلم فجر، همچنان می توان به تاثیر مثبت این رویداد بر کل سینمای ایران امیدوار بود.

گذار سینما از طوفان مهیب کرونا علیرغم تلفات و ضربات سنگین امواج آن و تداوم گذر ایمن از رکود سرد ناشی از سختی شرایط خاص جامعه، قدرت جادویی سینما را بر جهان نشان می دهد. روح و روان جامعه ایرانی است و نشان می دهد که سینمای ایران زنده است و این سینمای زنده نیاز مبرمی به توجه دارد. اینکه چگونه از پتانسیل ذاتی جشنواره فیلم فجر برای جلب و جلب اعتماد و حضور علاقمندان و مردم سینما حداکثر استفاده را بکنیم بر عهده سیاستگذاران و مدیران دولتی سینما و تلاش آنها برای ایجاد فضایی مثبت و مناسب است. برای احیای سینما در ایران.

جشنواره فیلم فجر به عنوان برترین رویداد فرهنگی و هنری کشور همواره مورد توجه مخاطبان سینمای ایران بوده و می‌تواند با حفظ این پتانسیل ذاتی تأثیرگذار باشد. اگرچه جشنواره فیلم فجر به دلیل تغییرات سیاسی و تغییرات متعدد مدیران این رویداد در شکل و اجرای خود دستخوش تغییرات زیادی شده و گاهاً این تغییرات مانع برپایی مجدد و به روز شدن جشنواره شده است، اما در همین روند انتقادی، می توان راه حل های مناسبی برای ایجاد یک ایده جدید از روال سنتی برای بهبود وضعیت پیدا کرد.

در سال های برگزاری جشنواره فیلم فجر، افراد زیادی دبیر این رویداد مهم فرهنگی هنری بوده اند که از آن جمله می توان به محمد بهشتی، علیرضا رضاداد، سیف الله داد، محمد خزایی، محمد حیدری، ابراهیم داروغ زاده و سیدمحمد طباطبایی اشاره کرد. آنها جشنواره را به گونه ای برگزار کردند که با دستورالعمل ها و شرایط مطابقت داشت.

نگاهی به گذشته نشان می دهد سیف الله داد چهار سال است که در بین اهالی سینما و علاقمندان به عنوان مدیر جشنواره فیلم فجر شناخته شده و راضی است. «پاپا» از سال 1376 تا 1379 در تمام دوره هایی که این مسئولیت را بر عهده داشت، سمت دستیار کارگردان سینما را برعهده داشت. با نگاهی بیشتر به دوره های موفق تاریخ جشنواره، به دوره سی ام می رسیم که محمد خزاعی به عنوان دبیر اول در راس جشنواره قرار گرفت که هیچ سمت و مسئولیتی در عرصه سینما نداشت. با حکم معاون جشنواره

در شرایطی که مدتی است تقاضای رئیس سازمان سینمایی برای اعلام انتصاب دبیر جدید جشنواره رو به افزایش است، همزمان خبرهایی از نام دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به گوش می رسد. . نبود با اعلام انتصاب محمد خزایی به عنوان دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکنون به نظر می رسد متولیان کشوری سینما به جمع بندی لازم برای احیای جشنواره فیلم فجر رسیده اند. . وی با معرفی خزاعی و با پشتوانه سالها کار فرهنگی و دبیری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری از عهده این مسئولیت مهم بر می آید. او انتظار دارد دوران موفق «سیف الله داد» در جشنواره فیلم فجر تکرار شود.

بدون شک محمد خزاعی که اولین دبیر غیردولتی جشنواره فیلم فجر در سی امین دوره بود، می تواند با حفظ مسئولیت هر دو کارگردان سینما، تجربه موفق مرحوم سیف الله داد را به شکل دیگری تکرار کند. و دبیر جشنواره فیلم فجر آرام آرام اما بار مسئولیت مشترک را بیشتر کند یکی رییس سازمان سینمایی می تواند به عنوان دستیار یا قائم مقام دبیر برای تضمین موفقیت جشنواره در امور مدیریتی فعالیت کند.

نگاهی به تعامل انتصابات مدیریت سینمایی در دوره های اخیر نشان می دهد که ریاست فعلی سازمان سینمایی همواره یک کاندیدای بالقوه و برجسته بوده و بازخورد بخش بزرگی از اهالی سینما نیز مثبت بوده است. خزاعی برخاسته از سینما بدن و سینما در حال حاضر از حمایت و خوشحالی جامعه سینمایی برخوردار است و در عین حال با قرار گرفتن در راس، قدرت مدیریت و توانایی استفاده از ابزار اداری و مالی سازمان را دارد. هرم اداری سازمان سینمایی از حضور رئیس سازمان سینمایی در بر عهده گرفتن هر دو مسئولیت خبر داد. برگزاری جشنواره فیلم فجر کمک بزرگی برای سینمای ایران در مقابله با بحران های پیش رو است.

آشتی اهالی با سینما و آشتی سینما با مردم در حال حاضر مهمترین موضوع سینمای ایران است و جشنواره فیلم فجر با توجه به جایگاه و توانایی خود در جذب مخاطبان سینما می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند مسئولیت پذیری در این دوره از جشنواره تحولات اساسی ایجاد خواهد کرد. به برگزاری جشنواره به منظور تقویت مجدد اشتیاق مردم برای حضور در جشنواره؛ جشنواره ای حرفه ای، بزرگ، پرنشاط و فراگیر برای تجلیل از سینمای اصیل ایران.

۲۴۵۲۴۵

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا