اخبار روز

گواهینامه رانندگی این افراد باطل می شود


به گزارش مانیبان، بر اساس ضوابط اداره کل راهنمایی و رانندگی کشور، ابطال گواهینامه در سطح سه با نمره منفی قابل اجرا خواهد بود. در سطح اول، در صورت کسب 30 امتیاز منفی از تخلفات رانندگی راننده، گواهینامه وی به مدت سه ماه ضبط و پس از مدت تعیین شده، گواهینامه وی با پرداخت 60 هزار جریمه به خزانه عمومی مسترد می شود. گرفتن

در صورتی که راننده ای که سطح اول تخلفات را گذرانده و نمره منفی وی به 25 برسد، این بار گواهینامه وی به مدت 6 ماه ضبط می شود و پس از پایان مهلت شش ماهه، می تواند قبل از پرداخت 90 هزار گواهینامه خود را پس بگیرد. تومان.

پس از گذراندن سطح اول و دوم، در صورتی که راننده با 20 امتیاز تخلفات جدیدی انجام دهد، گواهینامه وی برای همیشه باطل می شود. لازم به ذکر است که اگر فردی در سطح سوم قرار گیرد و امتیاز منفی وی در یک سال به 20 نرسد. ، تمام امتیازات منفی گواهی شما صادر می شود.

چگونه گواهینامه رانندگی را لغو کنیم؟

پس از باطل شدن گواهینامه رانندگی، به مدت یک سال حق شرکت در آزمون گواهینامه را نخواهید داشت. پس از گذشت یک سال می توانند با پرداخت جریمه 150 هزار تومانی به خزانه در مراحل ثبت نام شرکت کرده و گواهینامه را دریافت کنند و در صورت قبولی مجددا گواهی دریافت کنند.

در چه صورت گواهی شما باطل می شود؟

در صورتی که متخلف 4 ماه پس از تاریخ ابلاغ جریمه جریمه را پرداخت نکند، اداره راهنمایی و رانندگی اخطاریه کتبی با مهلت یک ماهه برای پرداخت جریمه برای وی ارسال می کند. در صورت سپری شدن مهلت مقرر و پرداخت نشدن جریمه، مجوز شما تا زمان پرداخت جریمه در سامانه ترانزیت ضبط می شود.

ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی که منجر به جراحات شدید و فوت می شود و به گفته کارشناس حوادث رانندگی یا پلیس راهنمایی و رانندگی علت اصلی حادثه یکسری تخلفات رانندگی است که موجب حادثه می شود، بیمه گر بدون قید و شرط موظف به پرداخت خسارت است.

تخلفات رانندگی که باعث تصادف می شود، از جمله:

انجام هر حرکت نمایشی، مانند چرخیدن در محل، هر حرکت آکروباتیک در خیابان.

عبور وسایل نقلیه در پیاده روها

تردد در منطقه ممنوع است.

سبقت و سرعت غیرقانونی

عبور از چراغ قرمز

حرکت مارپیچ در جاده.

تخلف یا انحراف به سمت چپ جاده.

عدم رعایت فاصله کافی از وسایل نقلیه جلویی.

گردش به چپ یا راست در محل ممنوع است.

رانندگی با وسیله نقلیه معیوب

مصرف مواد محرک و مشروبات الکلی.

قوانین جدید برای صدور گواهینامه رانندگی.

در سال 1403 10 قانون جدید گواهینامه رانندگی ابلاغ و اجرا شد. جزئیات قوانین جدید را در متن زیر بخوانید.

1. عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای آقایان: بر اساس قانون جدید، مردان برای دریافت گواهینامه رانندگی دیگر نیازی به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی ندارند.

2. افزایش سن برای اخذ گواهی پایه: سن مجاز برای اخذ گواهینامه پایه از 23 سال به 25 سال افزایش یافت.

3. محدودیت رانندگی در شب برای رانندگان جدید: رانندگانی که به تازگی مجاز شده اند در 3 ماه اول نمی توانند در شب (از ساعت 12 تا 5 صبح) رانندگی کنند.

4. شرط همراهی با راننده مجرب: رانندگان جدید باید در 3 ماه اول پس از دریافت گواهینامه، یک راننده مجرب که حداقل 2 سال سابقه رانندگی در جاده های برون شهری داشته باشد، همراه باشند.

5. رتبه بندی گواهینامه ها: بر اساس طرح جدید، گواهینامه ها به 3 رتبه 1، 2 و 3 تقسیم می شوند. رانندگانی که تخلفات رانندگی کمتری دارند و عموماً با رعایت قانون رانندگی می کنند، رتبه بالاتری دریافت می کنند و از مزایایی مانند تخفیف در تردد برخوردار خواهند شد. تخلفات و حق تقدم.

6. افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی: جرایم رانندگی در سال 1403 افزایش چشمگیری خواهد داشت.

7. برون سپاری خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی: برخی از خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی مانند ثبت تخلفات رانندگی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

8. استفاده از دوربین های هوشمند برای ثبت تخلفات: در سال 1403 شاهد استفاده گسترده تری از دوربین های هوشمند برای ثبت تخلفات رانندگی خواهیم بود.

9. تشدید رسیدگی به تخلفات رانندگی: پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 1403 با قاطعیت بیشتری با تخلفات رانندگی به ویژه تصادفات برخورد خواهد کرد.

10. ارائه آموزش آنلاین رانندگی: بخشی از آموزش رانندگی به صورت آنلاین ارائه می شود.

مدارک مورد نیاز برای تصدیق در سال 1403.

اصل و کپی کارت ملی متقاضی، اصل و کپی شناسنامه (صفحه اصلی و صفحه توضیحات)، گواهی اشتغال به کار با مهر تاییدیه حوزه آموزشی (برای آقایان بالای 18 سال در وضعیت تحصیلی)، کارت پایان خدمت یا معافیت.

توضیح: لازم به ذکر است مدارک گواهینامه درجه دو و یک نیز به ترتیب شامل گواهینامه های درجه سه و دو خواهد بود. بدیهی است با تهیه مدارک ثبت نام گواهینامه خودرو، روند کار سریعتر و آسانتر خواهد بود و در این صورت با مشکلی مواجه نخواهید شد. در غیر این صورت برای اخذ گواهینامه با چالش مدارک مواجه خواهید شد.

قانون جدید سن گواهینامه رانندگی

هیأت وزیران در تاریخ 1402/10/09 مصوبه جدیدی در مورد شرایط صدور گواهینامه رانندگی که شامل تغییرات سنی اخذ گواهینامه برای شیوه های مختلف آن می باشد به تصویب رساند.

مهمترین تغییرات این مصوبه به شرح زیر است:

گواهی سطح 3:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی درجه سه 18 سال باقی مانده است.

حداقل ارتفاع برای دریافت این گواهی 140 سانتی متر می باشد.

گواهی سطح 2:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه دو پایه ۲۳ سال است.

متقاضیان باید حداقل 7 ماه از تاریخ دریافت گواهینامه سطح 3 خود را سپری کرده باشند.

حداقل 2 سال از تاریخ دریافت گواهینامه سطح دو برای ارتقا به سطح یک گذشته است.

گواهی پایه:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه پایه 25 سال است.

متقاضیان باید حداقل 2 سال از تاریخ دریافت گواهینامه سطح 2 خود را سپری کرده باشند.

داشتن گواهینامه سطح 2 با اعتبار حداقل 7 ماه الزامی است.

گواهینامه رانندگی موتورسیکلت:

افراد 16 ساله می توانند برای موتورسیکلت های خاص (تا 125 سی سی) مجوز بگیرند.

افراد 18 ساله می توانند برای موتورسیکلت های سنگین تر گواهینامه بگیرند.

شرایط و مدارک لازم برای اخذ گواهینامه رانندگی در هر سطحی تغییر نکرده است.

هزینه اخذ گواهینامه رانندگی تا سال 1402 افزایش یافت.

زیرساخت های لازم برای صدور گواهینامه موتور سیکلت برای جوانان 16 ساله هنوز فراهم نشده و اجرای این قسمت از مصوبه زمانبر است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد قانون جدید سن گواهینامه رانندگی می توانید به سایت راهور مراجعه کنید.

هزینه اخذ گواهینامه رانندگی در سال 1403.

هزینه ها در سال 1403 نسبت به سال قبل کمی متفاوت بوده و پیش بینی می شود در سال های آینده نیز با تفاوت هزینه ها مواجه باشیم. در حال حاضر هزینه ثبت نام گواهینامه رانندگی هزینه کلاس های تئوری و عملی، هزینه تمبر، هزینه معاینات پزشکی و … می باشد.

قانون جدید گواهینامه رانندگی برای خالکوبی در سال 1403

در حال حاضر در ایران قوانین جدیدی مختص خالکوبی و گواهینامه رانندگی وجود ندارد. اما از سال 1397 پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا دستورالعملی صادر کرده است که متقاضیان گواهینامه رانندگی که دارای خالکوبی های آشکار و غیرعادی در نقاط نمایان بدن هستند به کمیسیون پزشکی معرفی می شوند.

در این کمیسیون، روانشناسان و متخصصان سلامت روان فرد را از نظر وجود اختلالات روانی احتمالی که ممکن است بر رانندگی وی تأثیر بگذارد، بررسی و ارزیابی می کنند. در نهایت نظر کمیسیون پزشکی در خصوص صلاحیت فرد برای اخذ گواهینامه رانندگی تعیین کننده خواهد بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا