اخبار روز

افتتاح همزمان 7 نیروگاه خورشیدی مدرسه در 6 استان

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: طرح احداث 16 نیروگاه خورشیدی در پشت بام مدارس کشور در 16 مدرسه در حال اجراست که از این تعداد 7 نیروگاه در استان های اصفهان، قم، گلستان احداث شده است. آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی امروز به طور همزمان استفاده می کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان در آیین بهره برداری همزمان از 7 نیروگاه خورشیدی در پشت بام مدارس 6 استان کشور که با افتتاح دبیرستان خیرساز زاریک برگزار شد، گفت: وی در پردیسان قم همزمان با این فناوری گفت: احداث این نیروگاه نه تنها باعث ایجاد اقتصاد و درآمد پایدار و صرفه جویی در هزینه مدارس می شود، بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس و آموزش اقتصادی دانش آموزان می شود تا از انرژی های پاک استفاده شود. برای کشور و حفاظت از محیط زیست با جلوگیری از استفاده از سوخت های فسیلی در مدارس.

معاون وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: از آنجایی که مدارس منابع سرانه پایینی دارند و در فصول فعال مجبور به استفاده از سوخت های فسیلی هستند، استفاده از نیروگاه های خورشیدی باعث کاهش انتشار آلاینده ها و صرفه جویی در هزینه های جاری می شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدارس در بحث سرانه دانش آموزی مشکل دارند، یادآور شد: خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه کشور این اختیار پیش بینی شده است که از راه هایی مانند تولید انرژی پاک از طریق انرژی خورشیدی، درآمدهای معینی به تمام مدارس اختصاص یابد. انرژی دستیابی به سلول ها یا ایجاد مناطق تجاری برنامه ریزی شده است. هر مدرسه می تواند اقتصاد خود را ارتقا دهد.

این مسئول تصریح کرد: برای اجرای نیروگاه های خورشیدی 2500 پروژه پیش بینی شده است که در برنامه ای کوتاه مدت با همکاری متولیان امر، 20 هزار مدرسه به پنل خورشیدی مجهز می شود. در حال حاضر 16 نیروگاه خورشیدی در کشور در حال بهره برداری است و 56 پروژه در دست اجراست.

وی تصریح کرد: تاکنون نیروگاه خورشیدی 11 مدرسه در استان قم با توان خروجی 220 کیلووات به مرحله اجرا رسیده که از این تعداد 5 نیروگاه مدرسه با مجموع خروجی 100 کیلووات به شبکه سراسری برق متصل شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مذاکراتی را با خیرین و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تولید انرژی از پنل های خورشیدی و استفاده از زمین مدرسه در این زمینه آغاز کرده ایم تا انشاالله این مشکل حل شود. در تمامی مدارس نوساز اجرا شود.

خان محمدی در پایان اظهار داشت: هر کیلووات ساعت تولید نیروگاه خورشیدی 560 گرم گاز تولید می کند. دی از اکسید کربن جلوگیری شده و 0.27 متر مکعب گاز طبیعی و 0.22 لیتر آب صرفه جویی می شود.

در این مراسم محمود کمانی معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی انرژی نیز با اشاره به تفاهم نامه مشترک این وزارتخانه با آموزش و پرورش و نوسازی مدارس برای تجهیز مدارس غیرانتفاعی به نیروگاه خورشیدی، گفت: استان قم به 11 نیروگاه خورشیدی مجهز شده است. مدارس سلول های خورشیدی پیشرو در این زمینه هستند.

وی افزود: سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) برق تولیدی این مراکز را با قیمت مناسب خریداری می کند که علاوه بر فرهنگ سازی برای نسل آینده، به تامین هزینه های جاری و نگهداری مدارس نیز کمک می کند.

گفتنی است، همزمان با بهره برداری از این نیروگاه، مراسم افتتاح مدرسه خیریه حاج غلامرضا زیرک در پردیسان قم برگزار شد. این مدرسه غیرانتفاعی به همت حاج حبیب الله زیرک و به یاد پدر مرحومش حاج غلامرضا زیرک با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان و اعتبارات ملی و استانی و طرح شهید تأسیس شد. سلیمانی (ره).

مدرسه زیرک در زمینی به مساحت 23/5 متر مربع و با زیربنای 3 هزار و 159 متر مربع در سه طبقه ساخته شده و طبق آخرین استانداردها 280 متر مربع مساحت دارد. در کنار این مدرسه یک سالن ورزشی به مساحت 615 متر مربع نیز برای نگهداری از دانش آموزان در خارج از ساعت مدرسه ساخته شد.

مدرسه حاج غلامرضا زیرک نیز بر اساس ظرفیت موجود، مجهز به سه سامانه تولید انرژی پاک خورشیدی 20 کیلوواتی است که براساس تعرفه مصوب 1402 این مدرسه بزرگ می تواند ماهانه 270 میلیون ریال درآمدزایی داشته باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا