اخبار روز

بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت

به گزارش بازتاب آنلاین، با توجه به افزایش مصرف بنزین در سال های اخیر و تاخیر در تولید، دولت بار دیگر به اولین و ساده ترین راه حل یعنی تامین بنزین پتروشیمی و واردات سوخت روی آورده است.

تجارت نیوز در خبری نوشت: آنطور که حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در تاریخ شانزدهم گفت: اردیبهشت ماه وی به تسنیم گفت: امسال برای تامین منابع هدفمندی یارانه ها و جبران کسری انرژی، دولت قراردادی دو میلیارد و 700 میلیون دلاری با شرکت های پتروشیمی برای تامین بنزین کشور در سال جاری منعقد کرد.

این بدان معناست که دولت و مجلس با هم 2.7 میلیارد دلار از افزایش آلودگی شهرها صرفه جویی کرده اند. زیرا گفته می شود بنزین تولیدی پتروشیمی ها خطرات جدی از جمله افزایش آلودگی هوا را به همراه دارد. استفاده از این سوخت می تواند شهروندان را با مشکلات جدی مواجه کند.

تولید بنزین پتروشیمی؛ بدعت به جا مانده از احمدی نژاد

به نظر می رسد افزایش تولید بنزین از طریق پتروشیمی ها ناشی از طرحی به نام طرح ضربتی افزایش تولید بنزین است که توسط محمود احمدی نژاد، رئیس دولت نهم و دهم ارائه شده است. این طرح پس از تشدید تحریم های بین المللی علیه شش مجتمع پتروشیمی شازند، اراک، جم، برزویه (نوری)، امیرکبیر، کارخانه معطر بندر امام و بوعلی سینا با ظرفیت تولید روزانه 15 تا 17 میلیون لیتر بنزین آغاز شد. و 9 میلیون لیتر گازوئیل.

معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان محیط زیست درباره علت تولید بنزین پتروشیمی گفت: واردات بنزین در سال 1387 به دلیل عدم برنامه ریزی در این مدت متوقف شد [محمود احمدی‌نژاد]وی پیشنهاد کرده بود کسری بنزین از ترکیبات بنزین تولیدی در صنعت پتروشیمی پوشش داده شود. طبق استاندارد، این ترکیب اصلاً بنزین نیست، برای سلامتی خطرناک است و ترکیبات بنزن و تولوئن موجود در آن بسیار بالاتر از حد معمول است. به عنوان مثال، بنزن یک ترکیب کارتینوژن کلاس A است و باعث سرطان می شود. به همین دلیل کیفیت بنزین پتروشیمی کاملا مشخص است. اما متأسفانه از سال 2009 اینگونه بوده است.»

همچنین سیدحمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی درباره استفاده از محصولات پتروشیمی به عنوان سوخت هفتم. دی 1401 در گفتگو با ایلانا توضیح داد: ما هرگز بنزین پتروشیمی نداشتیم. برخی از شرکت های پتروشیمی مانند نوری، بوعلی، شازند و اصفهان ظرفیت تولید محصولات مشابه بنزین و یا تولید نفتای قابل استفاده در تولید بنزین را دارند. در دولت احمدی نژاد از ترکیباتی برای تبدیل آن به بنزین استفاده می شد، اما اینها به بنزین نمی چسبید و مقدار زیادی بنزن مصرف می شد. اگرچه بنزین از محصولات پتروشیمی مانند رافینیت، بنزین سبک و نفتا استفاده می کند، اما قطعاً از بنزن خطرناک استفاده نمی شود. اگرچه این بنزین با یورو 4 مطابقت ندارد و یورو 3 است اما نمی توان گفت خطرناک و سرطان زا است.

تولید بنزین پتروشیمی بدون توجیه اقتصادی!

نرسی قربان کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: وی از جزئیات فرآیند تولید بنزین با استفاده از متان اطلاعی ندارد اما متان محصولی گران قیمت است که نه تنها منجر به انتشار مواد مضر می شود، بلکه نمی تواند منجر به تولید بنزین شود. حاوی آلاینده های اقتصادی توجیه.

به گفته وی، مصرف بالای بنزین و قاچاق ناشی از قیمت پایین بنزین از عوامل مهم کمبود سوخت است. اما بحث واردات بنزین موضوع جدیدی نیست و با توجه به کمبود سوخت، با افزایش واردات، سرمایه گذاری های متناظر در پالایشگاه ها و ورود پالایشگاه خلیج فارس به صحنه تولید بنزین، شاهد افزایش تولید بنزین بوده ایم. تا حدی که بتواند نیازهای مصرفی کشور را بیش از حد تامین کند. اما روند افزایش مصرف بار دیگر کشور را با کمبود بنزین مواجه کرده است.

مجوز واردات بنزین

بر اساس پیگیری های تجارت نیوز، وزارت نفت اعلام کرد از جزئیات قرارداد پتروشیمی اطلاعی نداشت و موضوع را به شرکت ملی صنعت پتروشیمی ایران ارجاع داد. اما شرکت ملی صنعت پتروشیمی ایران نیز در حال بررسی جزئیات قرارداد است نبود و پتروشیمی های خصوصی را متولی قرارداد امضا شده توسط شرکت نفت می دانست.

لازم به ذکر است که در جریان پیگیری واردات بنزین به عنوان یکی به عنوان راه حلی برای رفع اختلاف تصویب شد.

ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پالایشگاهی در نشست خبری با بیان اینکه علت عدم تعادل بنزین مصرف بی رویه و گرانی آن بوده است، گفت: سال گذشته حدود سه میلیارد دلار بنزین وارد کشور شد.

وی همچنین اظهار داشت: انتظار نمی رود شرکت ها و پالایشگاه های فعلی ظرفیت تولید را افزایش دهند.

بر اساس این اظهارات، پیش بینی می شود علاوه بر قرارداد 2.7 میلیارد دلاری بنزین پتروشیمی، واردات بنزین نیز کسری را جبران کند. کمبود بنزین یک معضل جدی در کشور است و به نظر می رسد مسئولان در حال حاضر در تلاش هستند تا با راهکارهای غیر قیمتی در حوزه سوخت این کمبود را جبران کنند.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا