اخبار روز

موز را با چه چیزی بخوریم و با چه چیزی نخوریم؟

موز یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین میوه های دنیای غذاست و ترکیب آن با کیک، اسموتی، میلک شیک، پنکیک یا حتی گرانولا بسیار خوشمزه است. اما این ترکیب با موز چه ضرر و فایده ای برای ما دارند؟

چه چیزی را نباید با موز بخورید؟

به گزارش اکالا به ترکیبات مضر موجود در موز می پردازیم. با ما بمان.

1. شیر و لبنیات

شیر و موز یک ترکیب رایج و خوشمزه است که اغلب در اسموتی ها و شیک ها استفاده می شود. اما با وجود محبوبیت این ترکیب، بسیاری بر این باورند که مصرف همزمان شیر و موز مضر است.

ترکیب موز با شیر دوز مواد مغذی را بیش از حد مطلوب افزایش می دهد و می تواند هضم را دشوار کند. این می تواند باعث نفخ یا ناراحتی شود.

از سوی دیگر، محتوای بالای پروتئین و کربوهیدرات این ترکیب می تواند به ترمیم بافت عضلانی پس از تمرین کمک کند.

2. غذاهای غنی از پروتئین

بسیاری از مردم از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا پیروی می کنند که گوشت یا تخم مرغ را با موز ترکیب می کند. موز حاوی پورین است که هضم آن را آسان می کند. در حالی که محتوای پروتئین بالا در گوشت قرمز هضم را کند می کند. ترکیب این دو عامل می تواند منجر به تخمیر و نفخ در دستگاه گوارش شود.

3. کربوهیدرات های فرآوری شده

ترکیب موز با تنقلات شیرین یا غذاهای پخته شده مانند کیک و شیرینی همیشه جزء رژیم غذایی ما بوده است، اما بهتر است از آن اجتناب کنیم.
نان و محصولات پخته شده حاوی کربوهیدرات های فرآوری شده ای هستند که هضم آنها به زمان بیشتری نیاز دارد. در حالی که موز، همانطور که قبلا ذکر شد، به هضم غذا کمک می کند.

ترکیب این دو غذای متضاد باعث افزایش سریع و کاهش ناگهانی سطح قند خون می شود که می تواند در مدت کوتاهی پس از صرف غذا احساس خستگی و گرسنگی در شما ایجاد کند.

ترکیب موز با شیرینی ها و دسرها نیز می تواند منجر به مصرف بیش از حد قند، افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی شود.

4. موز سبز

موز رسیده به طور کلی آسان هضم می شود، اما ترکیب موز رسیده با موز سبز یا نارس می تواند باعث ناراحتی گوارشی شود زیرا موز سبز حاوی نشاسته مقاوم تری است که هضم را دشوار می کند و می تواند باعث ایجاد گاز یا نفخ در برخی افراد شود.

5. مرکبات و میوه های ترش

ترکیب موز با مرکبات مانند لیموترش، پرتقال یا گریپ فروت ممکن است در برخی افراد باعث سوء هاضمه یا ناراحتی شود. هم موز و هم مرکبات حاوی مواد مغذی اسیدی هستند و این ترکیب می تواند برای معده سخت باشد.

6. آووکادو

هم موز و هم آووکادو سرشار از پتاسیم هستند که می تواند منجر به هایپرکالمی (سطح بالای پتاسیم در خون) شود. بنابراین باید از مصرف آنها با هم اجتناب کرد.

7. غذا خیلی سرد

خوردن غذاهای بسیار سرد مانند بستنی بلافاصله پس از خوردن موز باعث ناراحتی معده در برخی افراد می شود.

با موز چه بخوریم؟

موز حاوی مقادیر نسبتاً بالایی کربوهیدرات و قندهای طبیعی است، اما منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. این خواص باعث برتری آن نسبت به غذاهای فرآوری شده غنی از کربوهیدرات می شود.

بنابراین، آنها می توانند افزودنی عالی برای یک وعده غذایی کامل باشند، به خصوص زمانی که با سایر غذاهای غنی از پروتئین یا چربی های سالم ترکیب شوند.

برای لذت بردن از یک وعده غذایی خوشمزه، سعی کنید موز را به اسموتی ها، پارفی ماست، گرانولا یا میله های پروتئینی اضافه کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا