اخبار روز

گزارشی از کشف هیجان انگیز رژ لب 4000 ساله در ایران

رژ لب 4000 ساله کشف شده در منطقه جیرفت ایران ممکن است قدیمی ترین رژلبی باشد که تا کنون یافت شده و شباهت عجیبی به نمونه های امروزی دارد.

به گزارش عصر ایران، یک سایت آمریکایی “Business Insider” وی با انتشار گزارشی در این باره نوشت:

لوله سنگی کوچکی که در میان بقایای تمدن اسرارآمیز عصر مفرغ در منطقه جیرفت ایران یافت شده است، شاید قدیمی ترین نمونه شناخته شده رژ لب باشد.

این لوله ویال با قدمتی حدود 4000 سال (به طور دقیق بیش از 3600 سال) در میان بقایای افراد قدرتمندی که در عصر مفرغ در منطقه جیرفت استان کرمان در ایران زندگی می کردند، پیدا شد.

اندازه لوله و تزئینات استادانه آن نشان می دهد که احتمالاً یک اثر هنری بوده است یکی اعضای نخبه جامعه مستقر شدند.

محققانی که این مطالعه را رهبری کردند، گفتند که این ویال احتمالاً با نگه داشتن لوله در یک دست و استفاده از “اپلیکاتر” با دست دیگر برای استفاده از خمیر قرمز تیره استفاده شده است.

به گفته دانشمندان، این خمیر در بطری به طرز قابل توجهی شبیه فرمول های استفاده شده در رژ لب های امروزی است. این باعث می شود که این لوله اولین رژ لبی باشد که تا به حال در جهان پیدا شده است.

ماسیمو ویداله، باستان شناس دانشگاه پادوآ در ایتالیا، به Birens Insider گفت: کم کم ما مجموعه ای از لوازم آرایشی را تولید کرده ایم که بر اساس بازسازی ما، بسیار بسیار شبیه به کاری است که امروز انجام می دهیم.

او گفت که تیم تحقیقاتی قبلاً آثاری از سایه چشم سبز، آبی و صورتی مایل به زرد را در این ناحیه پیدا کرده بودند.

وی افزود: رژگونه سورپرایز نهایی بود زیرا تا به حال چیزی شبیه به آن پیدا نکرده بودیم.

ویداله گفت که مطالعه لوازم آرایشی در باستان شناسی می تواند سرنخ های مهمی در مورد توسعه فرهنگ های عصر برنز ارائه دهد.

برای ایجاد رنگدانه های موجود در لوله، مردم آن زمان باید دانش پیشرفته ای از متالورژی داشتند.

“این یک شاخه بسیار تخصصی از متالورژی است زیرا هر چیزی که به رنگ ها مربوط می شود به شدت به اکسیدهای فلزی وابسته است. ویداله گفت که این همه چیز را واقعاً هیجان انگیز می کند.

با این حال، لوئیز بایسال، دانشیار پیش از تاریخ در دانشگاه آنکارا که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: “بسیار دشوار است که بدانیم چگونه افراد در گذشته ظاهر خود را بهبود می بخشند.”

او در ایمیلی به Business Insider گفت: «ما فرصت کمی برای یافتن شواهد مستقیم در مورد استفاده از لوازم آرایشی بر روی بدن داریم، زیرا آنها به ندرت حفظ می شوند، به جز موارد آشکار، برای مثال در مصر باستان، مصریان و بین النهرین. پست الکترونیکی آن زمان از خط چشم استفاده می کردند.»

این یافته ها اطلاعات مهمی در مورد نحوه زندگی مردم «مرشی» در شرق ایران به دست می دهد. این افراد قدرتمند تا قبل از سیل سال 2001 که منطقه جیرفت را درنوردید و گورستان های 4000 ساله را در معرض دید باستان شناسی قرار داد ناشناخته بودند.

از آن زمان، باستان شناسان بسیج شده اند تا درباره این فرهنگ گمشده بیشتر بدانند.

برخی از باستان شناسان قدمت و اصالت آثار کشف شده در این مکان را زیر سوال برده اند، اما ویداله معتقد است که اکنون این تردیدها با اکتشافات جدید برطرف شده است.

وی گفت: تحقیقاتی که ما در سال های بعد انجام دادیم تمام این شبهات را در مورد جعلی بودن آثار جیرفت رد می کند.

گزارشی از کشف هیجان انگیز رژ لب 4000 ساله در ایران

برای ویدال و همکارانش، طراحی لوله رژ لب ممکن است نشان دهنده تلاش اولیه برای برندسازی محصولات لوکس باشد.

از نظر Baysal منطقی است که خمیر قرمز شبیه به لوازم آرایشی امروزی است که هزاران سال پیش پیدا شده است.

بایسال گفت که استفاده از رنگدانه های قرمز در بدن انسان به دوران پارینه سنگی باز می گردد. بنابراین، جای تعجب نیست که در این مقطع نسبتاً متأخر در تاریخ بشر، نسخه رسمی‌تری از رنگی که امروزه بیشتر با آن آشنا هستیم، استفاده شد.

او گفت، اما قبل از اینکه بتوانیم با اطمینان این لوله سنگی را ظرف رژ لب بنامیم، تحقیقات بیشتری لازم است.

او گفت: «اگرچه بسیاری گمان می کنند که این رنگ قرمز توسط زنان به عنوان رژ لب استفاده می شده است، اما اطلاعات کمی در مورد جنسیت افرادی که از آن استفاده می کردند، وجود دارد. بنابراین، احتمالاً هنوز خیلی زود است که بگوییم چه کسی ممکن است بوده باشد.” او از این رنگ یا در واقع نحوه استفاده از آن بر روی چهره خود استفاده کرد، به ویژه با توجه به اینکه آرایش در بسیاری از فرهنگ های گذشته و حال محدود نیست. به جنسیت زنان

با این حال، کشف این ظرف ممکن است به باستان شناسان کمک کند تا نمونه های دیگری را بیابند و هدف از ساخت این ابزار را در این دوره بهتر درک کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا