اخبار روز

چه کسانی باید برداشتن لوزه انجام دهند؟

به گزارش مگتو، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه به بهانه کوچک شدن یا ناپدید شدن خودبخودی لوزه های بزرگ نباید نسبت به جراحی و برداشتن آنها بی تفاوت باشیم، گفت: لوزه های بزرگ با افزایش سن کوچک می شوند، اما می آید. به عوارض جبران ناپذیری می رسد.»

ایسنا در پیامی نوشت: دکتر. علیرضا محدی در مورد جراحی لوزه، دلایل، عوارض و راه های پیشگیری از آن صحبت کرد.

وی در خصوص نقش لوزه ها در بدن گفت: لوزه ها قسمت لنفاوی دفاعی بدن هستند که وظیفه دفاع موضعی یک عضو بدن را بر عهده دارند.

این استاد دانشگاه دریافت که لوزه ها تمام سیستم دفاعی بدن را در اختیار نمی گیرند و فقط مربوط به دفاع منطقه ای و موضعی از لوزه ها است. وی تصریح کرد: در مواردی که لوزه ها متورم می شوند، شایع ترین علت این مشکل عفونت های مکرر و محیط مناسب لوزه ها برای رشد میکروب ها است.

وی با بیان اینکه عوامل آلرژیک، مصرف برخی غذاها، داروها و اختلالات ایمنی می تواند منجر به بزرگ شدن لوزه ها شود، تصریح کرد: البته بزرگ شدن لوزه ها در همه افراد مشکلی ایجاد نمی کند، ممکن است لوزه های فردی بزرگتر از حد معمول باشد اما مشکلی ایجاد نکند.

چه کسانی کاندید عمل جراحی لوزه هستند؟

موحدی ادامه داد: اگر تورم لوزه ها باعث اختلال در خواب و ناتوانی در تنفس صحیح، خروپف شبانه، گلودرد مکرر و یا ابتلا به عفونت های چرکی و میکروبی در ناحیه گلو بیش از سه بار در سال شود. ، هر سه بار اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید یا گوش درد مکرر دارید، باید توسط متخصص معاینه شوید.

این متخصص گوش و حلق و بینی، تورم لوزه ها را معمولاً با لوزه سوم مرتبط دانست و ادامه داد: لوزه های بزرگ در حفره دهان و گلو قرار دارند، اما لوزه سوم در قاعده جمجمه و پشت بینی قرار دارد، بنابراین این مشکل می تواند منجر به مشکلات تنفسی در ناحیه می شود. یک گوش برای بیمار ایجاد کنید.

وی یادآور شد: مشکلات جدی در ناحیه گوش، حلق و بینی، عفونت مکرر گوش و اختلالات خواب از جمله مواردی است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

آثار بادام درشت در روند رشد

اختلال مداوم در روند رشد یکی وی در تشریح یکی دیگر از عوارض بزرگ شدن لوزه ها تصریح کرد: کسانی که نمی توانند از راه بینی نفس بکشند معمولاً دچار کم اشتهایی می شوند، یعنی تنفس از راه دهان خشکی نفس است که منجر به بی اشتهایی می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بزرگ شدن لوزه ها همیشه نیاز به مداخله جراحی ندارد، خاطرنشان کرد: در مواردی می توان از طریق دارو، عفونت، تنفس، الگوی خواب و جراحی کنترل یا درمان کرد. بینی و بیمار در شب خوب می خوابد، در این شرایط نیازی به مداخله جراحی نیست.

وی تاکید کرد: عفونت های مکرر، بی خوابی، خروپف شبانه و در نهایت توقف رشد از جمله دلایل عمده ای است که فرد را واجد شرایط جراحی لوزه می کند.

سن مناسب برای برداشتن لوزه تا پنج سالگی است

موحدی همچنین درباره سن مناسب برای برداشتن لوزه توضیح داد: اگر فردی با دهان باز بخوابد، شب ها خرخر کند یا بیشتر از حد معمول دچار گلودرد شود، اگر عمل برداشتن لوزه ها قبل از تشکیل فک بالا انجام شده باشد. در سنین پایین یعنی تقریباً پنج سالگی خیلی بهتر است چون مشکل دندانی و فکی نداشته باشد اما بعد از 10 سالگی ضایعات و عوارض دهان و فک و همچنین اختلالات رشدی روی فرد ایجاد می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برداشتن لوزه ها با عوارض همراه است یا خیر؟ وی تصریح کرد: تا زمانی که فرد با مشکلات ذکر شده مواجه نباشد، عمل لوزه انجام نمی شود، بنابراین عمل لوزه صرفا به منظور درمان و پیشگیری از مشکلات بعدی انجام می شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه تاکید کرد: لوزه سوم به آرامی تا سن 10 سالگی پوسیده می شود و کوچکتر می شود، اما اگر تا 10 سالگی به آن توجهی نشود، به خصوص در مواردی که استفراغ مشکل دارد، مطمئناً اختلالاتی ایجاد می شود که باعث رشد و فک می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان اینکه اختلالات رشد فک نیز نیاز به درمان های خاصی دارد، ادامه داد: لوزه سوم می تواند تا سن 10 سالگی به طور کامل از بین برود، اما عوارضی مانند اختلالات رشد، تغییر شکل فک عمل روی صورت با فرد باقی می ماند، بنابراین برای برداشتن لوزه ها نیازی به صبر تا سن 10 سالگی نیست، زیرا این روش عوارض بعدی و دائمی را به دنبال خواهد داشت.

موحدی با بیان اینکه عمل برداشتن لوزه ها بر اساس تشخیص پزشک و برای افراد دارای عارضه ضروری است، یادآور شد: اگر این عمل به موقع انجام شود هیچ عارضه ای برای بیمار ندارد اما اگر دیر انجام شود (بیش از 10 سال)، عملاً برای فرد مفید نخواهد بود. علاوه بر این، سایر مشکلات رشدی، دهان و فک برای همیشه باقی می مانند.

۴۷۲۳۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا