دانستنی ها

غذاهای شگفت انگیزی که به ادرار شما بوی بد یا عجیب می دهد

بعد- برخی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث بوی خنده دار ادرار شوند و این فقط تاثیر قهوه و مارچوبه بر بوی ادرار نیست. مقصر اصلی سیر، پیاز و کلم هستند! اگر سالم و هیدراته هستید (آب کافی می نوشید)، ادرار شما باید زرد روشن یا کم رنگ و دارای بوی ضعیف باشد.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، یکی یکی از دلایل اصلی بوی قوی‌تر ادرار، ننوشیدن مایعات کافی است. اما غذاها و نوشیدنی ها نیز می توانند باعث بوی بد ادرار شوند. از این میان می توان به تاثیر برخی داروها و مکمل های ویتامین B6 اشاره کرد. در مورد مارچوبه، تجزیه اسید باعث ایجاد بوی بد در ادرار می شود. هنگام هضم مارچوبه، ترکیباتی مانند متانتیول آزاد می شود. دی متیل سولفید و دی متیل سولفون تولید می شود. این ترکیبات حاوی گوگرد هستند، مانند ترکیبی که باعث بوی تخم گندیده می شود. بدن نمی تواند این ترکیبات را تجزیه کند، بنابراین از طریق ادرار بدبو دفع می شوند.

سایر غذاها مانند سیر، پیاز، کلم بروکسل، قهوه، آجیل، رازیانه، کاری و ادویه ها خواص مشابهی دارند و باعث بوی ادرار می شوند. علاوه بر این، غذاهای حاوی ترکیبات گوگردی نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند. به همین دلیل است که پوست کندن و خلال کردن پیاز می تواند اشک شما را در بیاورد. اگر می خواهید بوی ادرار خود را کاهش دهید، می توانید آن را با نوشیدن آب فراوان رقیق کنید.

هر چیزی که بدن شما را کم آب کند باعث بوی بد ادرار شما می شود. کم آبی بدن به معنای از دست دادن آب بدن است. ترکیب آب با چنین مواد شیمیایی باعث تیره شدن ادرار و در نتیجه بوی قوی تر می شود.

آمونیاک ماده زائد موجود در ادرار است. اغلب اوقات احتمالاً متوجه این بو در ادرار خود نخواهید شد. با این حال، هنگامی که شما دچار کم آبی می شوید، غلظت آمونیاک افزایش می یابد و بوی ادرار شما قوی تر می شود. کارشناسان می گویند خوردن غذاهای حاوی نمک بیش از حد نیز می تواند باعث بوی تند ادرار شما شود. دلیل این امر این است که نمک می تواند باعث کم آبی بدن ما شود.

این باعث می شود بوی ادرار قوی تر شود. با همین منطق، نوشیدن بیش از حد الکل یا قهوه می تواند تأثیر یکسانی بر بوی ادرار داشته باشد زیرا هر دو ادرارآور هستند.

قهوه حاوی صدها ماده شیمیایی از جمله آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است که مسئول ایجاد بو هستند. اگر میزان آب در بدن کم باشد، ممکن است این شرایط بیشتر قابل توجه باشد.

اگرچه ادرار بوی قهوه مضر نیست، اما اگر آن را بو می کنید، بهتر است مصرف قهوه خود را کاهش دهید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید یا اگر می خواهید به نوشیدن قهوه ادامه دهید، مصرف آب خود را افزایش دهید.

در برخی موارد، بوی غیر معمول ادرار ممکن است نشانه بیماری یا عفونت باشد. الکل می تواند ادرار را اسیدی تر کند و پوشش مثانه را تحریک کند. این اسیدیته می تواند علائم عفونت دستگاه ادراری (UTI) را بدتر کند و باعث بوی آمونیاک در ادرار شود. اگر هنگام ادرار کردن دچار درد یا علائم دیگری مانند ادرار کردن بیش از حد معمول یا کدر شدن ادرار شدید، ممکن است عفونت ادراری داشته باشید و باید با پزشک خود تماس بگیرید. ادرار با بوی بسیار شیرین ممکن است نشانه دیابت باشد، در حالی که ادرار با بوی ماهی ممکن است نشانه عفونت باشد.

اگر بوی بد یا عجیب ادرار شما ناشی از مصرف برخی مواد غذایی نیست، ممکن است به دلیل کم آبی بدن، عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا حتی استفاده از برخی داروها باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا